Lätt vandring ej för långt norrut

Jag har funderat på att fjällvandra i sommar och skulle vilja ha tips på vandring som funkar för en 12-åring, vi är alla nybörjare på vandring men är fysiskt aktiva på andra sätt så orken är det inget fel på.
Det ska helst inte vara alltför långt från Stockholm, max Idre men helst närmare.
Gärna fjällstationer e.d. att bo i på vägen, eller dagsturer där vi utgår från ett boende.
Det är viktigt att det är vacker natur, det är det som är själva behållningen gissar jag, och gärna vattendrag som man kan dricka ur. Vill ta kort och njuta av naturen och helst gå i blandad terräng, lite spångar och hängbroar ser jag framför mig :)

Har ni några bra förslag så tar jag gärna emot det, både på platser och upplägg som passar nybörjare och ungdomar. Ca en vecka har vi tänkt vara borta, och inte lägga en hel förmögenhet på resan.

/Anette
 
Senast ändrad:
låter ju som att de klassiska delarna av jämtlandsfjällen hade passat alldeles utmärkt bortsett från avståndet. Däremot går det ju hyffsat smidigt att ta sig hit med tåg, det gör det nog inte till idre.
Sen är ju jämtlandsfjällen iallafall lite mer riktiga fjäll än dalafjällen... Runt storulvån sylarna är det vacker natur väldigt lättillgängligt med bekvämt boende. Det är dock inget större projekt att traska lite vid sidan av om man vill vara lite mer ifred.
Majoriteten är väldigt koncentrerade till de populäraste lederna.
 
Grövelsjön!!!

Ok, det är typ 4 mil norr om Idre, men vid vägens slut ligger sveriges sydligaste fjällstation, alldeles precis vid trädgränsen. Här ifrån kan man ta lagom långa och jobbiga dagsturer både på den svenska och norska sidan. Helt perfekt i mina ögon!

Finns hängbro precis nere vid sjön och massa bäckar att dricka ur och spänger att traska på!

Till Grövelsjön går det att ta sig med hjälpa av tåg till Mora och sen buss hela vägen fram till fjällstationen. Den stannar 5 meter från ytterdörren så det är väldigt smidigt och går dagligen!



http://svenskaturistforeningen.se/grovelsjon
 
Gustav Cronhamn

Instämmer med tidigare inlägg. Grövelsjön eller Jämtlandsfjällen är två vackra och nära fjällområden, båda med god förbindelse med Stockholm. Har man bil så är det inte speciellt långt.

Grövelsjön har mycket växlande natur, både kalfjäll, sjöar och flora och fauna. Jämtlandsfjällen vid Helags och Sylarna är mer högfjällsområden medan en bit från fjället är det mer flora och fauna.

En vacker tur i Jämtlandsfjällen är Vålådalen - Stensdalen - Gåsen - Sylarna - Storulvån. Det tar 4 vandringsdagar så kan man ha lite extradagar för olika dagsturer kring stugorna. Storsylen är en vacker topp att bestiga, det tar lite tid men startar man tidigt och har bra väder är det fantastiskt. Det kan kännas lite brant i slutet innan toppen, men utsikten är lika vacker bara man når krönet på kammen och dit är det inga problem.

Trevlig tur!
Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Grövelsjön är en bra rekommendation som jag instämmer i. Man kommer direkt upp på kalfjället (mindre mygg) och det finns bra leder, stugboende finns både på norska och svenska sidan så man kan variera sej. Det är inte världens mest högalpina område men nog är det fjäll ändå.

Utmärkt för dagsturer. En hel veckas vandring kan nog vara tufft om man är nybörjare på fjällvandring och vädrets makter är emot en, så jag skulle nog föredra dagsturer. Det är inte så roligt att följa en planerad vandringsrutt när det spöregnar för fjärde dagen i rad...

Grövelsjön var det ja. En bra dagstur är att runda Sjöhöjden och vandra till Ryvangs gård på norska sidan av sjön. Är man sedan mätt och däst och inte orkar knata tillbaka kan man lämpligen åka med båtskjutsen. En annan lagom dagstur är att gå upp på Storvätteshågna, Svealands högsta fjäll.

Vill man göra det mer spännande för en tolvåring kan man ju gå t.ex. till Hävlingstugorna (obs Länsstyrelsens, inte STF) och övernatta där en natt, eller sova över i något av vindskydden i Töfsingdalen, vilket dock kan bli rätt myggigt.
 
Tack för tips! Grövelsjön låter bra.

Tack för tipsen!
Jag tycker det låter bra med Grövelsjön. Dagsutflykter med utgångspunkt från ett fast boende blir nog perfekt för oss nybörjarvandrare.

/Anette
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
grodanbolle Tips på lätt vandring för skadad? Fjällvandring 19
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
Ljung_dalen Att vandra lätt Fjällvandring 10
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
tsd Lätt tält Fjällvandring 6
Tinttu66 Lätt att få skavsår Fjällvandring 19
joa_bj Packa lätt. Tipsa en nybörjare. Fjällvandring 72
Vålnaden Galdhöpiggen lätt??? Fjällvandring 2
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
lätt packning Fjällvandring 7
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...