Hur långt

Hej

Jag skulle vilja göra min första vandring i sommar. Jag undrar; ungefär hur långt orkar man gå på en dag?

Mvh
 
Att svara på det där är ungefär som att försöka svara på frågan "Hur lång är en kvinna".

Beror helt våldsamt på hur "fit" du är och vilken typ av terräng det är, och om du går med packning.

I ledad fjällterräng (dvs typ kungsleden) tycker jag att 20km/dag är bekvämlighetsgränsen med packning, så länge stigningarna inte är kännbara.
 
Svårt att svara på, det beror på hur terrängen är, om du måste vada, stenigt osv osv.
Går du längs en led så är 10-15km på en dag inte så svårt för en som inte är så van men med normal kondition och måttlig packning.
Jag skulle föreslå att du räknar med att gå max halva dagarna, det är så skönt att hinna slappa lite, fota och äta i lugn och ro.
 
Nu är inte jag en av de mest erfarna vandrarna men om vi antar att det är en fjällvandring du avser, där det kan vara bekvämt eller nödvändigt att ordna en del researangemang i förväg, så gör jag som följande:
Först bildar jag mig en uppfattning om min egen kapacitet genom att vandra omkring hemmavid, med motsvarande packning.
Sedan minskar jag helt enkelt ned de planerade dagsetapperna beroende på ökade höjdskilnader och om det är oledat där jag skall vandra.
Slutligen lägger jag till en dag eller två till tidsschemat. Om allt verkar gå efter planen använder jag sedan dessa extradygn till att göra dagsutflykter eller att ta en omväg på slutet av vandringen. Extradygn kan också vara bra att ha ifall man har oturen att skadar sig eller om det blir riktigt dåligt väder någon dag.
 
Senast ändrad:
Tar du tillräckligt mycket med dig blir din praktiska distans 0 km. Det gäller att begränsa vikten. 15-20 km är oftast normala dagsetapper, 4-5 timmar på marsch.
 
Förstår att det är en knepig fråga, tack för alla svar.

Provvandrade förra våren, med full pakning. Blev lite drygt två mil första dan, andra dagen hade jag så ont i fötterna att jag åkte hem igen. Jag blev ganska besviken för jag vill verkligen ut och gå.
 
Om man har normal ”stadskondition” tycker jag att 10-15 km på Kungsleden första dagen är en lämplig vandring. Täta korta raster, av med ryggsäcken, gärna en liten massage av axlarna, lufta fötterna, torka strumpor eller byt strumpor ofta, massera gärna fötterna försiktigt på rasterna (när de har torkat helt).

Nästan dag lika lång sträcka, samma princip tillämpas. Luftning av fötter och torra strumpor samt täta raster innebär att du inte kommer att få blåsor eller ”bänningar” under fötterna.

Tredje dagen bör vara en vilodag helt utan packning. Ströva omkring i området och bara njut, ta med fika eller bara sitt och ta det lugnt. Använd gärna gympaskor eller liknade, alltså inte de stövlar/kängor du vandrar med. Denna dag vilas alltså fötter och axlar – och återhämtning sker.

Fjärde dagen och framåt kan man gå ca 20 km utan problem.

Jag gick en del med ovana fjällvandrare, jag tillämpade principen ovan – och ingen fick någonsin skavsår eller annat negativt. Det fungerar – och man hinner se mycket när man vilar.

Thomas
 
Förstår att det är en knepig fråga, tack för alla svar.

Provvandrade förra våren, med full pakning. Blev lite drygt två mil första dan, andra dagen hade jag så ont i fötterna att jag åkte hem igen. Jag blev ganska besviken för jag vill verkligen ut och gå.

Då gjorde du några misstag som är enkla att åtgärda.
Du hade säkert en tung packning, lägg fram allt du ska ha med, ta bort hälften, väg det som är kvar och tänk noga igenom vad du kan lämna hemma. Ibörjan känns det tryggt med lite extra , försök minska det.
Du hade kanske inte gått så långt med ryggsäck och dom skorna du använde? Gå några rejäla rundor hemma med packning och rätt skor.
Du gick för långt första dagen med de förutsättningarna du hade. Gå korta sträckor, rasta, ta av kängor och pyssla om fötterna. Tvätta och torka noga och håll efter blåsor och skav. Korta naglar såklart. Tejpa med t ex Leukoplast där skav är på väg.

Lycka till
 
Du har fått kloka synpunkter här ovan. Jag hoppas att du tar nya tag för det är fantastiskt fint i fjällen!

Satsa på en stugtur för att komma igång bra. Då får du automatiskt lagom långa dagsetapper. Många stugor har proviantförsäljning, se STF information. Så du behöver inte bära på all mat och för natten räcker det med ett reselakan av siden. Och lämna alla "bra-att-ha-grejor" hemma. Då väger ryggsäcken 10-12 kg för en veckotur.

Lycka till från Pelle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.