skida långt

Har för avsikt att göra en längre skidtur under februari månad. Undrar om ngn person med sådana erfarenheter har några tips att dela med sig om hur man löser vardagsproblem som att frysa o hunger. Frystorkad mat är ju så dyr o det blir väl det blir väl tungt att ha med sig mat för flera veckor? För hur lång tid åt gången kan man räkna med att orka bära med sig mat på skidor? Nån kanske har bra litteratur att tipsa om? har själv ingen erfarenhet av längre skidturer.

MVH/niklas
 
Skall du vara ute på skidor under längre tid så skall du förmodligen ha pulka och då kan man ta med sig mycket.
 
jepp

Pulka är det som gäller när man skidar på vintertid enligt mitt tycke.. Fördelen med en bra pulka är att du kan lätt lasta 100kg +

Kolla in denna sidan:

[ http://www.fjellpulken.no/ ]

(jag är emot all handel med Norge men i detta fallet känner jag inte till något alternativ)
 
Torka själv

Frystorkat är svindyrt. Men torka själv i ugn så blir det både mycket godare och betydligt billigare. Finns massor med tips på detta här på utsidan. Ett kilo köttfärssås eller chili con carne torkar du ner till ett hekto eller något sånt. Så det går att få med sig otroligt mycket mat utan att det behöver väga så våldsamt mycket. Alla färssåser och grytor är förträffliga att torka men även renskav, kycklinggryta, tonfisksås, grönsaker och svamp, frukt, bär osv. Endast fantasin sätter gränser. Stark rekommendation!
 
torka

Att torka är precis som Marcus säger både kul och gott.. Men vill du ha folkis till flintasteken på fjället så blirre nog fan pulka ändå!!

:)
 
Re: torka

FJS90/91; sa:
Att torka är precis som Marcus säger både kul och gott.. Men vill du ha folkis till flintasteken på fjället så blirre nog fan pulka ändå!!

:)

Hehe... :)

Men i vinterkylan fryser väl bärsen ändå och blir folk-is? Skulle reka en plunta med starkare saker i så fall. Värmer innanför västen och tar mindre plats i packningen...

En kompis föreslog att man skulle ha med sig 96%-ig sprit, ölessens och en kolsyrepatron för att kunna fixa öl på fjället med jokkvatten och därmed minimera vikten... vet inte säkert men något säger mig att det inte skulle bli riktigt samma sak som originalet :-D
 
Mycket fett och inget vin

Tips om hur du torkar och vad man kan torka, recept mm finns här på utsidan, titta på http://www.utsidan.se/mat/index.html
Om du ska vara ute länge i kallt väder och jobba fysiskt lär du dra energi som ett ånglok. Det går bra att frysa smör, fet ost och grädde. Om du kan ha en säker plats för maten (jag har dålig erfarenhet av en räv i Muddus) kan du ha med en "frysbox" på turen. Fryst mat luktar i och för sig mindre än nykokt chokladpudding...

En gång när vi hade haft en fin tur i Jotunheimen så skulle vi fira sista kvällen med att bo i bivack. En hade tagit med en flaska vin som överraskning, som vi försökte värma på alla tänkbara sätt. Men i -20 gr var det kört, den frös inte men smakade päck.

God tur!
 
Gör gärna en provtur först.

Om man aldrig har varit ute på tur under midvintern är det en bra ide att göra en kortare provtur eller två för att se om den utrustning som man har håller måttet.

Det finns ett antal saker att tänka på då kvicksilvret knappt orkar upp ur termometern.

Det största problemet är ironiskt nog fukten. Eftersom luften knappt kan ta upp någon fukt alls när det är kallt är det lätt hänt att utrustningen blir fuktig och otrevlig. Några "klassiska" knep är att ha fuktspärr (så kallad vapor barrier liner) i sovsäcken och vattentäta strumpor alt. plastpåsar närmast foten inne i kängan.

Vad det gäller mat så förbränner man massor på vintern och det som ger mest energi per viktsenhet är fett. Så smör, chocklad och liknande kan man knappt ha för mycket av. Personligen hoppar jag dessutom alltid över en "riktig" lunch då dagarna är korta och man inte vill bli stillasittande allt för länge. Istället tar jag med mig blåbärssoppa, buljon eller liknande i ett par termosar (3-4 l / pers och dag) och tar ett par snabbfika-pauser med skorpor som jag hyvlar ett rejält lager smör på.

Sen kan jag bara hålla med om att pulka är helt överlägset på vintern, framför allt om man till största del håller sig borta från tät skog med bottenlös lössnö. Dessutom skulle jag inte byta bort mina gamla Tegsnäs träskidor för allt smör i småland, men där finns det ju gott om åsikter.

Hoppas att du får en god tur!
 
Re: Gör gärna en provtur först.

undvall; sa:
Om man aldrig har varit ute på tur under midvintern är det en bra ide att göra en kortare provtur eller två för att se om den utrustning som man har håller måttet.

Hoppas att du får en god tur!

Tänk på att om du ger dig ut innan solen börjat värma och innan snön hunnit blåsa sig fast så kan det bli svårt att ta sig fram även med pulka. Det kan t o m vara enklare att bära ryggsäck än att dra en klump som skär ner i luftig och lös snö.

Testa gärna lite innan, om du kan.

Annars har jag inte så mycket att tillägga annat än att ta med mycket fotogen till köket, att brassa lite värme på kvällen i tältet kan göra underverk för hemkänslan :).

J
 
Ett litet tips...

..är att ta med torkad frukt tillsammans med choklad och nötter och vad man nu gillar. Äpplen är suveräna, bara att skiva och hänga upp på tork!! Energi kan inte bli så mycket lättare ;-)
Kolla in Anita Forsells lilla bok, Friluftsmat (tror den heter så!). Där står det mesta om torkad mat, vilket är både lätt att tillaga och bära!!

Pulka är ju smart att dela på om man är några stycken. Skönt att inte alltid behöva dra den, tycker jag!

//Sara
 
Lång skidtur

Niklas,

Jag var ute på en drygt tre veckor lång tur i vintras, med pulka på nära 100 kg. Jag sov endast i tält, hade enbart mat som jag torkat själv etc. Du får gärna slå mig en signal, så skall jag delge dig alla mina erfarenheter från den turen. Maila mig på jimmie.westlund@abaris.se, så får du mitt nummer.

Du kan även kolla med Luffarn (Per Wiklund) http://www3.utsidan.se/transskanderna/
han var ute i 8 veckor eller nå't i vintras (vi gjorde sällskap de tre första veckorna). Han sov också bara i tält, hade torkat maten själv etc.

Så.
/Jimmie
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.