Fjällvandring så långt söderut som möjligt?

Hejsan!

Jag och min sambo har sett till så vi får en långhelg ledigt vid midsommar.
Funderade på fjällvandring, och har fulufjället i åtanke för att på så sätt utnyttja tiden till max. Vi bor i Göteborg så får ju en bit att köra och vill inte lägga onödig tid på transportsträckan vid just detta tillfälle iallafall ( i augusti har vi två veckor planerade i abisko).
Vad tror ni om fulufjället? Eller någon annanstans i Dalarna?
Tanken slog mig att Norge ligger nära till hands, några tips?
Tack på förhand!
 
Kör ni lite till så kommer ni till Grövelsjön som ligger gränsen till Norge. Där är mer fjällkänsla än Fulufjället som nästan bara är en hög platå med fin utsikt och Sveriges högsta vattenfall.

I Grövelsjön kan ni både göra dagsturer från fjällstationen eller stugvandra och övernatta i Hävlingstugan (drivs av Länsstyrelsen i Dalarna), i Storrödtjärnstugan (STF). Jag tror även Sylseth och Ryvang gård på i andra änden av Grövelsjön erbjuder övernattning, annars är norska fjällstationen Svukkuriset ett alternativ att utgå ifrån.

Norge ett bra och närmre alternativ för er men tips på detta lämnar jag till andra att svara på :)

Storrödtjärn
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Dalarna/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Storrodtjarn/

Hävlingstugan
http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/sv/djur-och-natur/friluftsliv/fjallen/stugor-i-fjallen/Pages/default.aspx?keyword=h%c3%a4vlingen

Gränslandet (infosida om området)
http://www.graenslandet.se/index.php

Grövelsjöns fjällstation
http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Dalarna/Fjallstationer/STF-Grovelsjon-Fjallstation/

Svukkuriset
http://svukuriset.turistforeningen.no/
 
Jag bor själv i Göteborg, och har flera gånger utnyttjat närheten till Norge för vandring utan långa transportsträckor. Absolut närmast är att åka upp till Hardangervidda vid Tinnsjö vid Rjukan (Tinnsjö är Europas näst djupaste sjö, drygt 400m djup:)). Tar ni färjan Strömstad-Sandefjord (som bara kostar kring 150kr alla+bil="ökonomibilpakke") tjänar ni tid coh pengar jämfört med att köra kring Olsofjorden eller Horten-Moss med dess vägavgifter mm. Sträckan från Göteborg till ni parkerar på kalfjället och kan påbörja vandringen är bara lite drygt 30mil.
Åk till norra änden av Tinnsjö till en liten ort som heter Atrå, där går vägen upp mot fjället till Kalhovd, passera Kalhovd och parkera bilen några km längre fram via Synken eller Vestre Stegaros där ni startar. Vill ni övernatta invid Tinnsjö finns fina campingplatser och en jättefin kommunal badplats vid Austbygda.
Karta finner ni här:
http://ut.no/map/page/maptool/81342?zoom=7&lat=60.57077&lng=8.71216

Vil ni åka längre är det ca 600km till Jotunheimen, Rondane eller Grövelsjön.
 
Hejsan,

Kollar man in några väl valda webb-kameror kan man konstatera att det är en hel del snö kvar i de Norska fjällen om man kommer upp på höjd. Kan vara bra att veta....

Rödal i närheten av Hardangervidda: http://www.webcamsinnorway.com/webcams.php?viewcam=1307

Gjendesheim Jotunheimen: http://www.webcamsinnorway.com/webcams.php?viewcam=1676

/ Stefan

Rätt, nu är lite för tidigt att vandra. Området på Hardangervidda kring Mårfjell ligger på 1100-1200 möh. Var även medvetna om att Mårfjell har en vildrensstam så under jaktsäsong (höst) vill de inte ha vandrare i området, kolla info på webben ang jakttiderna.

Här är väderprognos och närbelägna webcams:
http://www.yr.no/place/Norway/Telemark/Tinn/Kalhovd_turisthytte/

Två bilder över området, dels Tinnsjö vy söderut (från badplatsen) dels utsikt från Mårsnos över Vestre Stegaros och vägen mot Kalhovd (Gausta i bakgrunden). Tyvärr är vissa sjöar reglerade och dessa bilder är från sent augusti.
 

Bilagor

  • Tinnsjö vy söderut.jpg
    Tinnsjö vy söderut.jpg
    33.3 KB · Visningar: 2,407
  • Hardangervidda sydöst.jpg
    Hardangervidda sydöst.jpg
    40.8 KB · Visningar: 2,530
Senast ändrad:
Tack för alla tips!

Har inte tänkt på mycket på snöavsmältningen men det är klart, det kanske är väl tidigt att bege sig till norska fjällen såhär års? Även om man blev väldigt sugen nu...
Inget ni skulle rekommendera?

Midsommarväder är ju inte känt för att vara något vidare heller.

Kan det vara bättre på svenska sidan fast länge norrut ändå då kanske?
 
Jag bor själv i Göteborg, och har flera gånger utnyttjat närheten till Norge för vandring utan långa transportsträckor. Absolut närmast är att åka upp till Hardangervidda vid Tinnsjö vid Rjukan (Tinnsjö är Europas näst djupaste sjö, drygt 400m djup:)). Tar ni färjan Strömstad-Sandefjord (som bara kostar kring 150kr alla+bil="ökonomibilpakke") tjänar ni tid coh pengar jämfört med att köra kring Olsofjorden eller Horten-Moss med dess vägavgifter mm. Sträckan från Göteborg till ni parkerar på kalfjället och kan påbörja vandringen är bara lite drygt 30mil.
Åk till norra änden av Tinnsjö till en liten ort som heter Atrå, där går vägen upp mot fjället till Kalhovd, passera Kalhovd och parkera bilen några km längre fram via Synken eller Vestre Stegaros där ni startar. Vill ni övernatta invid Tinnsjö finns fina campingplatser och en jättefin kommunal badplats vid Austbygda.
Karta finner ni här:
http://ut.no/map/page/maptool/81342?zoom=7&lat=60.57077&lng=8.71216

Vil ni åka längre är det ca 600km till Jotunheimen, Rondane eller Grövelsjön.

Vilket toppentips, Tack!
 
Rondande eller Grövelsjön

Tack för alla tips!

Har inte tänkt på mycket på snöavsmältningen men det är klart, det kanske är väl tidigt att bege sig till norska fjällen såhär års? Även om man blev väldigt sugen nu...
Inget ni skulle rekommendera?

Midsommarväder är ju inte känt för att vara något vidare heller.

Kan det vara bättre på svenska sidan fast länge norrut ändå då kanske?

Vill man vandra i Norge så skullle jag satsa på Rondane. Ett kanonfint område som den här tiden på året har den stora fördelen att det ligger i nedebördsskugga från Jotunheimen, dvs mycket mindre med snö.

Annars är Grövelssjön, som det redan tippsats om, också väldigt trevligt. Var där förra helgen, så jag kan tryggt garantera att det inte kommer vara några problem med för mycket med snö. Väldigt torrt och lättvandrat var det....och knappt några mygg, men det kan ju ändra sig väldigt snabbt såhär års :)

/ Stefan
 
Nyligen hemkommen från Norge

Jag var upp på Gaustatoppen i helgen, det ligger i Telemark, ca 3 timmar från Oslo. Det var helt magiskt!!! Visst låg det lite snö här och var men det var inget som störde och har ni kängor så är det ingen fara. Jag kan varmt rekommendera området! När det är klart väder kan man se 1/6 av Norge. Det är den topp i Norge med störst utsikt sett till areal.
 
Jag var upp på Gaustatoppen i helgen, det ligger i Telemark, ca 3 timmar från Oslo. Det var helt magiskt!!! Visst låg det lite snö här och var men det var inget som störde och har ni kängor så är det ingen fara. Jag kan varmt rekommendera området! När det är klart väder kan man se 1/6 av Norge. Det är den topp i Norge med störst utsikt sett till areal.

Gausta är en fin utsiktspunkt som tydligt utmärker sig i området (se bara min bild ovan), och i klart väder har man vidunderlig utsikt. Jag tycker hela området kring Tinnsjö är mycket vackert:)
 
Jag var upp på Gaustatoppen i helgen, det ligger i Telemark, ca 3 timmar från Oslo. Det var helt magiskt!!! Visst låg det lite snö här och var men det var inget som störde och har ni kängor så är det ingen fara. Jag kan varmt rekommendera området! När det är klart väder kan man se 1/6 av Norge. Det är den topp i Norge med störst utsikt sett till areal.

Årets tur till Gaustatoppen igår (22 juni 2013). Ligger lite snö kvar men det är inga probs. Toppen är 1883 meter, ligger i Telemark..
 

Bilagor

  • Karta.jpg
    Karta.jpg
    52.8 KB · Visningar: 2,047
  • Toppen.jpg
    Toppen.jpg
    29.9 KB · Visningar: 1,925
  • Toppen_2.jpg
    Toppen_2.jpg
    55.1 KB · Visningar: 2,261
  • Toppen_3.jpg
    Toppen_3.jpg
    50.3 KB · Visningar: 2,164
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.