Inte är väl jag nån kverulant?

På det hela taget tycker jag snöröjningen i Stockholm den senaste veckan fungerat rätt bra. Men när jag idag på vägen till jobbet konstaterade att det fortfrande inte är plogat på cykelbanan utmed länsväg 226 Huddingevägen mellan Glömstavägen och gamla Tullingevägen. Istället har det någon gång kört en traktor som efterlämat djupa korrugerade hjulspår som går att gå i men knappast att cykla i. I stället har jag kört på bilkörbanan (två körfält i vardera riktningen nästan motorvägsstandard men 70-väg.)

Ringde vägverket som på sin hemsida har texten "Ring detta nummer för att rapportera hinder eller skada på väg:

0771-24 24 24"

Mottogs av en kvinnlig telefonröst med lätt irriterad stämma, "men du har ringt tidigare idag". Vilket jag inte gjort fast i mitt tycke glädjande att någon annan också reagerat. Kanske skall vi ringa det här eller andra nummer mera frekvent för att förbättra snöröjningen på cykelbanor?

Just detta med att traktorer bara kört förbi på gång eller cykelvägar utan att sänka plogen har jag noterat sista vintrarna speciellt på viadukter och man undrar hur föraren då tänker? Lämnar de ett GPS-spår som bevis att de plogat?

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Snöröjning på cykelbanor - intressant tanke.
Där jag bor (Gröndal) används cykelbanorna för att lägga den snö som har flyttats från gångbanor och bilbanor. Borde det inte vara tvärtom? Både fotgängare och bilar har ju lättare att ta sig fram över drivor än vad cyklister har.

Å andra sidan brukar ju Stockholms stad använda cykelbanorna som uppställningsplats (bajamajor, tillfälliga vägskyltar, busshållplatsstolpar), så de fortsätter väl med det på vintern också.

Tyvärr!

På det hela taget tycker jag snöröjningen i Stockholm den senaste veckan fungerat rätt bra. Men när jag idag på vägen till jobbet konstaterade att det fortfrande inte är plogat på cykelbanan utmed länsväg 226 Huddingevägen mellan Glömstavägen och gamla Tullingevägen. Istället har det någon gång kört en traktor som efterlämat djupa korrugerade hjulspår som går att gå i men knappast att cykla i. I stället har jag kört på bilkörbanan (två körfält i vardera riktningen nästan motorvägsstandard men 70-väg.)

Ringde vägverket som på sin hemsida har texten "Ring detta nummer för att rapportera hinder eller skada på väg:

0771-24 24 24"

Mottogs av en kvinnlig telefonröst med lätt irriterad stämma, "men du har ringt tidigare idag". Vilket jag inte gjort fast i mitt tycke glädjande att någon annan också reagerat. Kanske skall vi ringa det här eller andra nummer mera frekvent för att förbättra snöröjningen på cykelbanor?

Just detta med att traktorer bara kört förbi på gång eller cykelvägar utan att sänka plogen har jag noterat sista vintrarna speciellt på viadukter och man undrar hur föraren då tänker? Lämnar de ett GPS-spår som bevis att de plogat?

Thure
....så delar jag din erfarenhet!
Precis de observationer som du beskriver har jag också bevittnat i min hemstad Umeå!
Man tycker ju att om de ändå kör på gång- och cykel-banorna så kan de väl ploga samtidigt, när de faktiskt har rätt utrustning på traktorn!

Ja vad som har hänt med snöröjningen i år vete f-n, trottoaren utanför oss har de inte plogat en enda gång hittills, det är 30 cm snö på båda sidor så folk måste gå i körbanan... Vid busshållplatserna har de tagit en bit, men hur ska folk komma till/från busshållplatsen har de tänkt sig?

Körde en sväng ut till Globen igår eftermiddag/kväll och kunde konstatera att inne i city verkar de inte ha plogat alls utan räknat med att bilarna trycker undan snön.

Sydkusten är cykelfri såhär i fykets tid. Man får vara glad om det går med bil.....Cykelvägar och banor används som snöupplag....Det här är tiden för skidförflyttning....;)

Men i städerna verkar prioriteterna vara delade. Klart att om myndigheterna vill att man skall cykla borde cykelvägarna underhållas och plogas samt sandas.

Men underhållsplaner är bra att veta innan man signalerar...... men att upplysa är aldrig fel.

Snöröjning av 8 km cykelväg jämfört med 15 nyttjare x2 är dålig ekonomi.....tyvärr.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips