Inte är väl jag nån kverulant?

På det hela taget tycker jag snöröjningen i Stockholm den senaste veckan fungerat rätt bra. Men när jag idag på vägen till jobbet konstaterade att det fortfrande inte är plogat på cykelbanan utmed länsväg 226 Huddingevägen mellan Glömstavägen och gamla Tullingevägen. Istället har det någon gång kört en traktor som efterlämat djupa korrugerade hjulspår som går att gå i men knappast att cykla i. I stället har jag kört på bilkörbanan (två körfält i vardera riktningen nästan motorvägsstandard men 70-väg.)

Ringde vägverket som på sin hemsida har texten "Ring detta nummer för att rapportera hinder eller skada på väg:

0771-24 24 24"


Mottogs av en kvinnlig telefonröst med lätt irriterad stämma, "men du har ringt tidigare idag". Vilket jag inte gjort fast i mitt tycke glädjande att någon annan också reagerat. Kanske skall vi ringa det här eller andra nummer mera frekvent för att förbättra snöröjningen på cykelbanor?

Just detta med att traktorer bara kört förbi på gång eller cykelvägar utan att sänka plogen har jag noterat sista vintrarna speciellt på viadukter och man undrar hur föraren då tänker? Lämnar de ett GPS-spår som bevis att de plogat?

Thure
 
Snöröjning på cykelbanor - intressant tanke.
Där jag bor (Gröndal) används cykelbanorna för att lägga den snö som har flyttats från gångbanor och bilbanor. Borde det inte vara tvärtom? Både fotgängare och bilar har ju lättare att ta sig fram över drivor än vad cyklister har.

Å andra sidan brukar ju Stockholms stad använda cykelbanorna som uppställningsplats (bajamajor, tillfälliga vägskyltar, busshållplatsstolpar), så de fortsätter väl med det på vintern också.
 
Tyvärr!

På det hela taget tycker jag snöröjningen i Stockholm den senaste veckan fungerat rätt bra. Men när jag idag på vägen till jobbet konstaterade att det fortfrande inte är plogat på cykelbanan utmed länsväg 226 Huddingevägen mellan Glömstavägen och gamla Tullingevägen. Istället har det någon gång kört en traktor som efterlämat djupa korrugerade hjulspår som går att gå i men knappast att cykla i. I stället har jag kört på bilkörbanan (två körfält i vardera riktningen nästan motorvägsstandard men 70-väg.)

Ringde vägverket som på sin hemsida har texten "Ring detta nummer för att rapportera hinder eller skada på väg:

0771-24 24 24"


Mottogs av en kvinnlig telefonröst med lätt irriterad stämma, "men du har ringt tidigare idag". Vilket jag inte gjort fast i mitt tycke glädjande att någon annan också reagerat. Kanske skall vi ringa det här eller andra nummer mera frekvent för att förbättra snöröjningen på cykelbanor?

Just detta med att traktorer bara kört förbi på gång eller cykelvägar utan att sänka plogen har jag noterat sista vintrarna speciellt på viadukter och man undrar hur föraren då tänker? Lämnar de ett GPS-spår som bevis att de plogat?

Thure
....så delar jag din erfarenhet!
Precis de observationer som du beskriver har jag också bevittnat i min hemstad Umeå!
Man tycker ju att om de ändå kör på gång- och cykel-banorna så kan de väl ploga samtidigt, när de faktiskt har rätt utrustning på traktorn!
 
Ja vad som har hänt med snöröjningen i år vete f-n, trottoaren utanför oss har de inte plogat en enda gång hittills, det är 30 cm snö på båda sidor så folk måste gå i körbanan... Vid busshållplatserna har de tagit en bit, men hur ska folk komma till/från busshållplatsen har de tänkt sig?

Körde en sväng ut till Globen igår eftermiddag/kväll och kunde konstatera att inne i city verkar de inte ha plogat alls utan räknat med att bilarna trycker undan snön.
 
Sydkusten är cykelfri såhär i fykets tid. Man får vara glad om det går med bil.....Cykelvägar och banor används som snöupplag....Det här är tiden för skidförflyttning....;)

Men i städerna verkar prioriteterna vara delade. Klart att om myndigheterna vill att man skall cykla borde cykelvägarna underhållas och plogas samt sandas.

Men underhållsplaner är bra att veta innan man signalerar...... men att upplysa är aldrig fel.

Snöröjning av 8 km cykelväg jämfört med 15 nyttjare x2 är dålig ekonomi.....tyvärr.
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips