Du kommer inte att kunna åstadkomma ett bra resultat med din järnfil.Hehe jag har järnfilen! Nej men jag har många skitknivar kanske borde jag testa med en egg som i filmen på den och jämföra.
~Paul~
Du kommer inte att kunna åstadkomma ett bra resultat med din järnfil.Hehe jag har järnfilen! Nej men jag har många skitknivar kanske borde jag testa med en egg som i filmen på den och jämföra.
Alltså, hur applicerar du den tekniken på ett konvexslipat blad?
~Paul~
OKHur dumma frågor kan du ställa? ;-)
Rundfil....
Konvexslipning kommer ju av att företagen inte hade råd med slipstenar med diameter....
Alltså, jag har fått för intryck att vi pratade om handhållen fil och konvex slipfas, jämnt avtagen över hela bladet?Alla tre hjulen bör ha samma diameter och operatören bör vara nykter samt ämnet sitta i jigg.
Så gick det till när jag för länge sen var på studiebesök i kännd tysk tillverkares verkstad.
Just den gången gjorde man fällknivsblad. Ganska blanka....
//J
Hej Anders. Nejdå, 30 grader går alldeles utmärkt att använda på knivar med sådan stålkvalité och eggprofil som tillåter det. En annan aspekt är vilken typ av arbete kniven kommer att utföra. Som kuriosa kan jag nämna att Spydercos chef - Sal Glesser - kör med 30 grader på knivar som han själv använder (oftast en Military).Hej DePaul.
Jag har nu använt min S1 till att bla pälsa av en älg.
Visst är den fortfarande vass med lite mer vore trevligt.
Vilken slipvinkel rekommenderar du med Spydercon, 30 eller 40°.
Är det så att det bara att i dvd:n som medföljde Spyderco Sharpmaker som de i Usa tycker att 30° enbart är till för att ändra eggvinkeln innan man använder 40 °?
Anders