instalera friluftskartan på iQue

Jag har köpt område tio och körde installationsfilen. Den fill då direkt kontakta gpsmottagaren via com 1 och ett lågt baudtal. Det är ju lite svårt eftersom iQue använder en USB vagga och installerar över hotsync i första hand.

Måste man först installera frriluftskartan på en GPS med seriell anslutning för att få igång programmet och sen kan man också använda en iQue (enligt uppgift jag fått)?

Jonas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Via Palm Desktop

Installation av Map Source kartor, även Friluftskartan, görs via Palm Desktop. Öppna Palm Desktop välj Map Install och sedan vilken karta du vill ha och markera sedan de områden som ska kopieras över till iQue. Nästa gång du synkroniserar kommer kartan över till iQue.
I Palm Desktop kan du också välja att få kartan direkt till eventuellt expansionsminne i din iQue.
Betril

Eller Mapsource

Man måste inte alls installera via palm Desktop. Det går även att installera från Mapsource, om man uppdaterat den till senaste versionen.

Anders

Friluftskartan för ique på gång

Det går fn inte att installera fdriluftskartan till iQue, därför att programmet först måste "öppnas" mot en kartläsande garmingps som kan anslutas seriellt över comm1 för att serienumret ska registreras i programmet.

Sedan detta väl skett kan friluftskartan enl besked jag fåttt på Soltekforum laddas till iQue för övrigt utan registrering.

Men har man ingen Vista, GPSV eller ngn annan kartläsande Garmin så är det tji - till efter nyår för då kommer en ny version enl Sportmanship support. denna nya version ska tillåta att programmet hämtar GPs-mottagarens serienummer via USB, och det ska även gå med iQue.

Huruvida uppgraderingen även innebär rättelse av det bristfälliga kartmaterialet är okänt.

För övrigt kan jag nämna ett annan ytterst knepigt map source problem jag råkade ut för när jag försökte installera Desktop för garmin iQue + City Select på den Win2000 dator jag har i Sverige. Desktop gick bra, men Mapsource City Select bommade varje gång med error 1311 source file not found E: data1.cab. Lik förbenat fanns data1.cab på CD i läsaren under E:

Lite googlande gav en lösning i bästa windowsstil: Se till att CD-läsaren är shared. Gå in över nätverksikonen och klicka fram till den egna datorn och den aktuella CD-läsaren. Då går det att köra installationen.Jag har råkat ut för det här problemet med andra cab filer också i kartprogram och fått ge upp men då kände jag inte till denna kringväg.

Jonas

Det beror på....

apersson850; sa:
Man måste inte alls installera via palm Desktop. Det går även att installera från Mapsource, om man uppdaterat den till senaste versionen.

Anders

Det beror på vilken info man vill ha med till iQue.
T ex fungerar inte ruttfunktionen med talanvisningar om man installerar City Select direkt från MapSource.
Bertil

voice prompts fr map source direktinstall

Jorå, man får välja optionen routing info (kryss i ruta)

Jag har gjort det själv otaliga ggr.

Men det förutsätter att voice prompts som sådana installerats vid den ursprungliga iQue installationen fr garmin desktop.

Jonas

Basemap och prat

Eftersom man inte kan installera någon baskarta i iQue från Mapsource (det kan man inte från Mapinstall heller, men från iQue setup programmet), får man antas göra det med setup programmet. Det innebär att man har baskarta och röst, låt vara amerikansk. Sedan kan man dessutom byta till svensk röst, fortfarande i setup.
Installationen (på PC) av CS görs också från setup.

Men när väl detta är gjort, och man har/installerar Mapsurce, då går det att installera kartor i iQue från Mapsource. Vilka kartor som helst, ev. med kod, kan laddas till internminnet eller kortet.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips