instalera friluftskartan på iQue

Jag har köpt område tio och körde installationsfilen. Den fill då direkt kontakta gpsmottagaren via com 1 och ett lågt baudtal. Det är ju lite svårt eftersom iQue använder en USB vagga och installerar över hotsync i första hand.

Måste man först installera frriluftskartan på en GPS med seriell anslutning för att få igång programmet och sen kan man också använda en iQue (enligt uppgift jag fått)?

Jonas
 
Via Palm Desktop

Installation av Map Source kartor, även Friluftskartan, görs via Palm Desktop. Öppna Palm Desktop välj Map Install och sedan vilken karta du vill ha och markera sedan de områden som ska kopieras över till iQue. Nästa gång du synkroniserar kommer kartan över till iQue.
I Palm Desktop kan du också välja att få kartan direkt till eventuellt expansionsminne i din iQue.
Betril
 
Eller Mapsource

Man måste inte alls installera via palm Desktop. Det går även att installera från Mapsource, om man uppdaterat den till senaste versionen.

Anders
 
Friluftskartan för ique på gång

Det går fn inte att installera fdriluftskartan till iQue, därför att programmet först måste "öppnas" mot en kartläsande garmingps som kan anslutas seriellt över comm1 för att serienumret ska registreras i programmet.

Sedan detta väl skett kan friluftskartan enl besked jag fåttt på Soltekforum laddas till iQue för övrigt utan registrering.

Men har man ingen Vista, GPSV eller ngn annan kartläsande Garmin så är det tji - till efter nyår för då kommer en ny version enl Sportmanship support. denna nya version ska tillåta att programmet hämtar GPs-mottagarens serienummer via USB, och det ska även gå med iQue.

Huruvida uppgraderingen även innebär rättelse av det bristfälliga kartmaterialet är okänt.

För övrigt kan jag nämna ett annan ytterst knepigt map source problem jag råkade ut för när jag försökte installera Desktop för garmin iQue + City Select på den Win2000 dator jag har i Sverige. Desktop gick bra, men Mapsource City Select bommade varje gång med error 1311 source file not found E: data1.cab. Lik förbenat fanns data1.cab på CD i läsaren under E:

Lite googlande gav en lösning i bästa windowsstil: Se till att CD-läsaren är shared. Gå in över nätverksikonen och klicka fram till den egna datorn och den aktuella CD-läsaren. Då går det att köra installationen.Jag har råkat ut för det här problemet med andra cab filer också i kartprogram och fått ge upp men då kände jag inte till denna kringväg.

Jonas
 
Det beror på....

apersson850; sa:
Man måste inte alls installera via palm Desktop. Det går även att installera från Mapsource, om man uppdaterat den till senaste versionen.

Anders

Det beror på vilken info man vill ha med till iQue.
T ex fungerar inte ruttfunktionen med talanvisningar om man installerar City Select direkt från MapSource.
Bertil
 
voice prompts fr map source direktinstall

Jorå, man får välja optionen routing info (kryss i ruta)

Jag har gjort det själv otaliga ggr.

Men det förutsätter att voice prompts som sådana installerats vid den ursprungliga iQue installationen fr garmin desktop.

Jonas
 
Basemap och prat

Eftersom man inte kan installera någon baskarta i iQue från Mapsource (det kan man inte från Mapinstall heller, men från iQue setup programmet), får man antas göra det med setup programmet. Det innebär att man har baskarta och röst, låt vara amerikansk. Sedan kan man dessutom byta till svensk röst, fortfarande i setup.
Installationen (på PC) av CS görs också från setup.

Men när väl detta är gjort, och man har/installerar Mapsurce, då går det att installera kartor i iQue från Mapsource. Vilka kartor som helst, ev. med kod, kan laddas till internminnet eller kortet.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.