Garmin Colorado friluftskartan Pro

Hej. Försöker hjälpa min käre far som inte är så förtjust i att läsa bruksavisningar:)

Han har en Colorado som han har Friluftskartan Pro Svealand på SD (minneskort), och Götalands på CD.
Han vill gärna lägga in gränsområden på dessa två kartor, då han bor i "gränslandet". DVS en från Svea och en i från Göta.
Men lägger han i Svea, så försvinner göta och tvärt om och han måste nästa gång lägga in dessa på nytt, då Götaland som han har på CD, dessa två går ej att få in i Coloradon på samma gång.

Fattar ni hur jag menar. Kämpar vi förgäves med att få Colradon att kunna ha bägge inlagde samtidigt?

Inte hela kartmaterialet utan valda delar.

Tacksam för hjälp
Eva
 
Går nog inte

Om jag förstått dig så har han köpt Svealand på ett förprogrammerat SDkort från Garmin och det är skrivskyddat, så han kan inte kopiera in Götalandskartan på det kortet. Som jag förstår det är det kört om han inte skaffar Svealand på CD. Då kan han blanda som han vill, eller snarare på ett stort kort lägga in rubbet.

Köp alltid kartorna på CD! Då kan han även titta på sina kartor och turer på datorn, ger mycket bättre överblick vid turplanering osv, och skriva ut kartor med inlagda turer till fotoalbumet om han är lagd åt det hållet

Mikael
 
Hej. Försöker hjälpa min käre far som inte är så förtjust i att läsa bruksavisningar:)

Han har en Colorado som han har Friluftskartan Pro Svealand på SD (minneskort), och Götalands på CD.
Han vill gärna lägga in gränsområden på dessa två kartor, då han bor i "gränslandet". DVS en från Svea och en i från Göta.
Men lägger han i Svea, så försvinner göta och tvärt om och han måste nästa gång lägga in dessa på nytt, då Götaland som han har på CD, dessa två går ej att få in i Coloradon på samma gång.

Fattar ni hur jag menar. Kämpar vi förgäves med att få Colradon att kunna ha bägge inlagde samtidigt?

Inte hela kartmaterialet utan valda delar.

Tacksam för hjälp
Eva

Går det inte att ladda ner Götaland på internminnet och och sätta i SD Svealand i kortfacket, och ha dessa synliga samtidigt?
 
Men blir dom verklien synliga samtidigt?
Måste man inte välja bort alla utom en vid varje tilfälle?

Jag tror att den enklaste lösningen är att sälja SD-kortet på blocket till någon som inte läser här i forumet och så köpa motsvarande del på DVD.
 
Man kan ha hur många kartor som helst igång samtidigt. Problem lär dock uppstå där de överlappar varandra. Jag vet inte hur "långt in" på en karta en annan överlappande ställer till problem, dock. Är det bara gränszonen, eller lägger sig en karta över den andra även långt in på den andra, där den ena egentligen inte finns?

Om nu någon begriper vad jag menar...
 
Kartorna ritas "ovanpå" varandra, så det går bra med överlappande kartor. En av dom kommer hamna "överst" och synas helt, och den undre kommer synas där den övre inte täcker. Vet ej om man själv kan bestämma vilken som ska vara "överst".
 
Denna tråd gäller Friluftskartan Pro. Därmed är svaret att det går bra att ha samtliga fyra Fri Pro-områden laddade samtidigt och att visa alla fyra delarna utan att de stör varandra. I gränserna mellan de fyra Fri Pro-områdena återfinns några kartsegment som finns i båda kart-områdena. För att spara utrymme (och den tid det tar att generera index-filer och ladda GPS) väljer man lämpligen bort dubletterna, tips om hur finns här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48755
 
Kartorna ritas "ovanpå" varandra, så det går bra med överlappande kartor. En av dom kommer hamna "överst" och synas helt, och den undre kommer synas där den övre inte täcker. Vet ej om man själv kan bestämma vilken som ska vara "överst".

Olika kartor har olika prioritet. T ex har baskartan låg prioritet medan City Navigator har högre än FriPro. CN9 har högre prioritet än CN8 etc. Högst prioritet ritas sist.

Jag misstänker att man kan komma åt prioriteten med en hexeditor men jag har ingen aning om hur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
laser2 Garmin Colorado Navigering 135
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.