Garmin Friluftskartan Prime

Verkar

vara bra kvalitet och läsbarhet att döma av skärmdumparna. Men svårt att motivera inköp då jag i så fall skulle vilja ha ett större antal områden.

Thure
 
Det hela verkar ju fint men jag är tveksam på att det blir en billig grej att uppdatera tex. fastighetsdata som ändrar sig lite mer än vad en grusväg gör..
 
Säkert bra för den som behöver

Men själv skulle jag uppskatta det mer om de gjorde en "Fjällkartan". Nu måste man ju köpa Svealand, södra Norrland och norra Norrland om man vill täcka in fjällkedjan och det tänker jag inte göra.

Det finns till Magellan och Garmin kan väl inte vara sämre, eller hur... :)
 
Men själv skulle jag uppskatta det mer om de gjorde en "Fjällkartan". Nu måste man ju köpa Svealand, södra Norrland och norra Norrland om man vill täcka in fjällkedjan och det tänker jag inte göra.

Det finns till Magellan och Garmin kan väl inte vara sämre, eller hur... :)

Jo men vem behöver fastighetskartan?
Vilka detaljer är det folk saknar i friluftskartan?
För oss som jobbar med fastighetsgränser så kan det ju vara smidigt men oftast räcker ändå inte noggranheten i GPS-mottagaren till.
En jägare som vill vara säker på att han är på rätt fastighet kan ju ha nytta av den nya kartan.

Hade man börjat samla in alla kartor från orienteringsklubbarna i Sverige och gjort en rejäl karta av dessa så hade vi ju börjat få en kul produkt.
 
Orienteringskartor

är mera användbara för friluftare än ekonomiska kartan/fastighetskartor. Överblicken på en tryckt karta blir alltid betydligt bättre än vad en liten display erbjuder. I och med att man inte alltid kan lita på positionen på GPSen så är behovet av en mycket detaljrik karta i själva GPSen lite mindre än behovet av en detaljrik tryckt karta.

Men det finns potential för att förbättra Garmins Fri Pro åtskilligt både med hjälp av typfiler och med annat.

Thure
 
Men själv skulle jag uppskatta det mer om de gjorde en "Fjällkartan". Nu måste man ju köpa Svealand, södra Norrland och norra Norrland om man vill täcka in fjällkedjan och det tänker jag inte göra.

Det finns till Magellan och Garmin kan väl inte vara sämre, eller hur... :)

Jo, när det gäller GPS-kartor verkar Garmins kartor vara bra mycket sämre än Magellans kartor... :)
/Niklas
 
Jo men vem behöver fastighetskartan?
Vilka detaljer är det folk saknar i friluftskartan?

Jag saknar gårdsnamn, byggnader och en rejäl omtypning, så att FriPro får samma utseende (läs färger och symboler) som Lantmäteriets terrängkarta (1:50 000). Det finns däremot på Magellans Topo+-karta, vilket avgjorde märkesvalet för min del.

För oss som jobbar med fastighetsgränser så kan det ju vara smidigt men oftast räcker ändå inte noggranheten i GPS-mottagaren till.
En jägare som vill vara säker på att han är på rätt fastighet kan ju ha nytta av den nya kartan.

Jag tycker nog att Magellans fastighetskarta (Map On Demand) är (tillsammans med en Magellan Explorist XL) rätt användbar för att leta gränser och gränsmarkeringar. När jag är ute och röjer i ungskogen, så ser jag när det är dags att kolla efter gränsmarkeringar.

Fast visst är den oduglig för att sätta ut gränser. Till detta fodras ju helst en /nätverks/-RTK + en totalstaton.

En annan rolig sak är att se hur stora fastigheter folk har. Är det bara själva tomten som ingår, eller finns det jord och skog därtill?


Hade man börjat samla in alla kartor från orienteringsklubbarna i Sverige och gjort en rejäl karta av dessa så hade vi ju börjat få en kul produkt.

Jo, verkligen. Jag har sedan länge väntat på att orienteringsklubbarna ska börja sälja sina orienteringskartor i GPS-kompatibla format. Nödvändiga program finns ju att hämta på nätet. Jag har hittills inte sett någon klubb som gjort några seriösa försök.

Ett problem är väl att de flesta orienteringskartorna bara finns närmast tätorterna och då främst runt kommunernas friluftsområden. Det vore ju mycket trevligt med en mer heltäckande orienteringskarta i GPS-mottagaren.
/Niklas
 
Förutsättningarna för att få heltäckande orienteringskartor över större områden är sämre än på mycket länge, särskilt jämfört med guldåldern i slutet av 1970-talet då de kommunala bidragen kunde täcka en stor del av produktionskostnaden.

En beräkning som gjordes i början av 1980-talet gav resultatet att 8-10 % av landet kunde sägas vara täckt av någorlunda moderna orienteringskartor. Någon liknande beräkning har mig veterligen inte gjorts sedan dess. Min gissning är att täckningsgraden sjunkit till att i nuläget vara högst 5%.

Idag så är det få områden som nykarteras, i stället förbättras redan befintliga kartor i högre utsträckning. Det är ju trots allt områden med intressant orienteringsterräng som nykarteras/revideras, och helst i vettig närhet till tätorter eller andra centra, t.ex. fritidsanläggningar.

Tekniskt sett är det ju möjligt att framställa kartor för användning i GPS-mottagare, men då det inte finns någon egentlig lön för den mödan att hämta in för orienteringsklubbarna, så begränsas tillgången till ett fåtal områden där enstaka teknikintresserade orienterare gör tester mest för eget bruk.

Sen ska man ha i minnet att flertalet kartor, även om de ligger lagrade digitalt, är framställda med analoga metoder från flygbildstolkning och fältarbete, och att många orienteringskartor inte är inordnade i ett överordnat system. De absoluta lägesfelen kan därför vara betydande. Däremot är de relativa felen mellan näraliggande objekt ganska små, vilket ju är det som är intressant för en tävlingsorienterare.

Det enklaste sättet att få med sig en digital orienteringskarta ut i skogen är att använda handdator med ett kartprogram som kan hantera kartor i rasterformat.
 
Nyritning av kartor, eller åtminstone nyproduktion över områden där befintliga kartor är så gamla, att de kan anses vara odugliga för tävlingsverksamhet, sker nu ofta i samband med större arrangemang. Så ritades till exempel området där årets 10-mila gick av stapeln (Äktaboden, söder om Perstorp i Skåne) på nytt inför den tävlingen. Sen kan man hålla på att "gnaga" och finputsa på den kartan i ett antal år, för vanliga arrangemang.

Tack vare datoriserad framställning av kartorna (OCAD) och lokal produktion (laserskrivare) är det ju betydligt lättare för oss i orienteringsklubbarna att hålla en befintlig karta uppdaterad. Kostandseffektivare än att producera nytt blir det också.

Jag sitter just och finjusterar för att få kartutskrifterna på min nyinköpta skrivare bra inför vår nästa tävling, om en månad, men det området är detsamma som vi haft karta över sen 80-talet.
Ibland är det inte lätt att både vara orienterare och yrkesverksam med elektronisk tryckning, för man blir petig med sånt som vanliga människor tycker duger bra som det är...
 
Orimligt höga priser!

Det verkar som Garmin ska komma med en fastighetskarta, kallad Friluftskartan Prime. 1995 kr för en 50*50 km stor bit hos Skövde Natur. Säljstart vecka 41 (5-11 oktober 2009) enligt Skövde Natur, vecka 42 (12-18 oktober) enligt Garmin. Mer info på http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3312
/Niklas


Hejsan!


Jag tycker att Garmin tar ut otroligt mycket pengar för sina kartor och om man vill ha dessa kartor rikstäckande så skulle det kosta hur mycket som helst.

Det orimligt höga priset på denna Prime-karta, tror ni det beror på lantmäteriets ev. höga produktionskostnad / rättighetsinnehav eller att Garmin tar ut hutlöst betalt för att gå med jättestor vinst.


Hur många 50km * 50km - avsnitt skulle krävas för att täcka hela Sverige?


För dem som reser mycket i Sverige kan det vara intressant med rikstäckande kartor men då borde Garmin utveckla kampanjerbjudanden för dem som vill ha en kartserie rikstäckande.


MVH at1981 !!
 
Det orimligt höga priset på denna Prime-karta, tror ni det beror på lantmäteriets ev. höga produktionskostnad / rättighetsinnehav eller att Garmin tar ut hutlöst betalt för att gå med jättestor vinst.
Priser på produkter som baseras på material från Lantmäteriet beror alldeles säkert på de avgifter som Lantmäteriet tar ut för nyttjandet av materialet och den diskussionen har förts flera gånger tidigare här på Utsidan. Sök i detta forum på 'Lantmäteriets priser' eller något liknande.

Hur många 50km * 50km - avsnitt skulle krävas för att täcka hela Sverige?
Här får du en länk till en rapport där du säkert kan hitta den uppgiften:
http://www.lantmateriet.se/upload/f...sytem/Dokument/Slutrapport_index_05-05-12.pdf
Sveriges yta motsvarar rent matematiskt c:a 180 storrutor.

Mvh
Torbjörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
stamstam Ladda friluftskartan i en Garmin Legend Navigering 4
sotter Friluftskartan i Garmin? Navigering 5
lejfen Friluftskartan- Garmin Legend Navigering 3
jonasolof Friluftskartan v. 1.2 och Garmin iQue Navigering 4
Garmin Vista Garmin Friluftskartan Navigering 19
lars11 Garmin & Friluftskartan Navigering 3
jasy Goda nyheter om Friluftskartan för Garmin Navigering 3
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.