Inställning av ryggsäck - samlade tips

Hej

Till att börja med vill jag säga att detta inte är avsett att bli en tråd om vilken ryggsäck man borde köpa. Till er som hittat den perfekta ryggsäcken, vare sig det är en "Arcte-Räven-Ospr-Löfs-3000-GLT-Turbo" eller Moses gamla Alaskasäck som han sålde på loppis efter att ha burit ner budorden från Sinaiberget i den, till er är det bara att säga grattis!

Nej, jag tänker på oss andra som efter att ha läst på, frågat runt, funderat över vad som varit bäst med våra tidigare säckar, provat i butik och så vidare, till slut slagit till på en ryggsäck och nu vill få den att sitta så bra som möjligt.

Sorgligt nog inser man att chansen att bland alla säckar som finns råka springa på just "Den Där Optimala Ryggsäcken För Mig" tyvärr inte är jättestor(egentligen skulle man ju behöva åratal på sig för att utvärdera det...), istället försöker man göra det absolut bästa av det man, efter bästa förmåga, har bestämt sig för att köpa.

Efter att ha gått mycket pedagogiskt tillväga vid valet av storlek(alltså rygglängd, inte volym) och injustering av mitt senaste tilskott kom jag ändå till läget under den första "tyngre" turen att något inte riktigt kändes helt OK, jag blev riktigt sliten och trött kring ena skulderbladet.
Efter en del labbande så tänkte jag på att en naprapat en gång sade till mig att jag har "lång rygg" och ökade rygglängdsinställningen - rejält...och bingo! Det blev mycket bättre men det kändes som ren tur(förbättringen bestod resten av turen så det kändes rätt och var inte bara "förändringens behag" som man kan uppleva ibland när man gått en stund och justerar lite fram och tillbaka då och då).

På många ställen hittar man ju annars ganska likartade instruktioner
Justera:
1. Höftbältet
2. Axelremmarna
3. Toppstramare
4. Bröstrem

Gott och väl, men sedan är man ute på tur och kanske redan börjat få lite småont någonstans när man börjar rycka och dra lite på måfå i allt man hittar. Kanske blir det bra, kanske inte, ibland är det gött att bara förändra något en stund men man VET inte riktigt, hänger ni med?

Finns det någonstans bra information av mer specifik karaktär, alltså typ:
"Du får ont i/på X, prova att förlänga rem Y"?

Vad jag är ute efter är alltså lite mer konkret "felsökning och problemlösning", har någon sett detta någonstans eller kan Utsidans samlade kompetens fylla på med tips här?
 
Den amerikanska modellen är ju justera till din passning innan du lastar tungt. Provgå, justera öka lasten o s v. Det har jag följt oavsett tilldelade mindre passande säckar eller stora monster.

Den viktigaste tillpassning är att få ner din packningsvolym och buren vikt.

Sen följer säckval och inställning för dig. Bär med höfterna och inte axlarna.

go tur
 
En inställning som det talas mindre om är den av ram/ryggplatta/skenor etc. Men ack så viktig!

Vid ryggsäcksval har jag fått leta rejält då jag har mycket svank. Många ryggsäckar hamnar alldeles för långt ifrån ryggen helt enkelt. En hel del modeller marknadsförs till och med som luftiga vid svanken som något bra, vilket det säkert är för den utan mycket svank, men för mig leder det bara till konstig tyngdpunkt. Det första jag gjort med alla mina ryggsäckar är därför att bända till dem så att plattan där höftbärarbältet fäster blir mer vinklad utåt, så den kommer att ligga mot stussen så att säga. Efter att ha böjt ryggsäcken så kan även överdelen behöva justeras så att ryggsäcken kommer in bra vid skuldrorna igen. En rejäl S-form helt enkelt. Kan göra mirakel för oss med svank och stuss!

Men nu sist när det skulle köpas bärstol fanns inte så mycket att välja på. Det fick bli en rätt rak och utan formbar ryggplatta. Lång rygg som jag har ställde jag i vanlig ordning in den i längsta läge för att bältet skulle nå ner till höften.

Men efter ett antal turer med tyngre last kändes det inte riktigt bra. Dottern satt väldigt lutad framåt och ryggsäcken var obekväm att bära. Jag kortade då rygglängden ett hack och drog åt axelbanden. Höftbältet fick bokstavligen bli ett midjebälte istället och vips satt den som en smäck och var riktigt skön att bära.

Två möjligheter således om ryggsäcken inte kommer in ordentligt mot ryggen. Böj till den eller bär den högre upp.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
En inställning som det talas mindre om är den av ram/ryggplatta/skenor etc. [...]
Två möjligheter således om ryggsäcken inte kommer in ordentligt mot ryggen. Böj till den eller bär den högre upp.

Bra anmärkning! Jag har inte själv haft de problemen direkt(min rygg kanske ser ut som ryggplattor i största allmänhet...) men någon gång lyckades jag packa/komprimera en av mina större ryggsäckar på något konstigt vis så den liksom gick i en "båge" ut från mitten av ryggen, det var inte så roligt så jag kan tänka mig att det blir jobbigt om säcken inte ligger an som det är tänkt.

Den amerikanska modellen är ju justera till din passning innan du lastar tungt. Provgå, justera öka lasten o s v. Det har jag följt oavsett tilldelade mindre passande säckar eller stora monster.

Den viktigaste tillpassning är att få ner din packningsvolym och buren vikt.

Jo, man försöker ju i mesta möjliga mån förbereda sig genom att prova, justera och öka vikten efterhand men det jag är lite ute efter i tråden är konkreta tips när man väl står där, tre dagar ut på sin vandring och känner att det gnisslar lite någonstans i kroppen...vad bör jag försöka ändra då?
Vid det laget har man ju redan "valt" buren volym och vikt, förhoppningsvis på ett vettigt sätt. Och visst, man kan säkert komma fram till att man måste se över sin packlista men som sagt, specifika tips för olika problem efterfrågas.

En gång jag var ute insåg jag efter ett tag att säcken förmodligen hade halkat för långt ner på höften och jag bara hade fortsatt att dra åt avbärarbältet, till slut kände jag verkligen hur bägge höftlederna nästan blev "strypta". Den gången var ju analysen ganska lätt att göra men det är ju inte alltid lika enkelt tänker jag, det är därför jag undrar vad ni andra varit ute för och vad ni gjorde som förbättrade läget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bowall Inställning Haglöfs Sumo Transportera 0
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...