innertälttest till kåtan

Nu har jag beställt ett helsport innertält till min Bisonkåta. Diametern stämmer. Bison är 270cm hög och Helsport 250cm. Borde funka, gör det i min hjärna ialla fall. Rapport kommer senare.

Roland

Är inte Bisonkåtan i bomull/poly, eller är den helt i syntet? Om den är i bomull/poly, vad är syftet med innertältet? Varmare vintertid, rökdrag, insektsskydd?

Raskesven

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Den jag har är helt i syntet, tror modellen heter tinde. Innertältet är mest för frun skull. Hon vill inte dela boendet med insekter mer än nödvändigt. Vad gör man inte för de små liven? Frun alltså...

Roland

Den jag har är helt i syntet, tror modellen heter tinde. Innertältet är mest för frun skull. Hon vill inte dela boendet med insekter mer än nödvändigt. Vad gör man inte för de små liven? Frun alltså...

Roland
Förstår att det blir innertält nu när du skaffat ett. Istället för innertält gjorde jag myggnät att sätta för dörr och ventilöppning i min kåta med enkelduk.

Kardborre runt dörren, makan till kardborren runt en ram av myggnät, tätning mot marken med "stormmatta" tillverkad av en bit från gammal Fjällrävenponcho:

640c79ae7a7b22b148ee0b10a4358506.jpg

Uppe vid ventilmössan motsvarande arrangemang. Kardborre runt kåtan nedan öppningen, myggnät i en frisbeeform, radien uppklippt och förslutningsbar med kardborre:

9826cc0b6ae901e33454e20cf7bbc81f.jpg

Båda lätta att bara trycka dit vid behov.

Raskesven

Kan förhoppningsvis hämta ut tältet på måndag. Sedan blir det lite fix och trix för att få till upphängningen mot stången. Ang myggnät så är Tindens dörr försedd med det från början. Midsommarhelgen kommer att tillbringas vid ett vatten norr om överkalix. Där havsöringen går till...

Jag passerar Ä-ån med några mil och kommer till ett än mindre vatten... Var däremot mycket i ä-ån i barndomen. Kommer ihåg ett riktigt intressant åskväder där en gång. Vi satt i tältet i fyra-fem timmar med vädret farandes upp och ned efter ån hela tiden. Något av det mer intensiva åskvädren jag varit med om. När regnet och åskan gav med sig var det bara packa ihop och fara hem eftersom vattnet blivit lika grumligt som kaffesump.

Nu är innertältet på plats. Monterat med hjälp av mobiltelefon/nyckelband inköpta på Clas Olsson. Ena änden fasthakad i kåpans toppband och andra i innertältets fästband. Enkelt praktiskt och snabbt demonterbart vid behov. Separata tältpinnar för innertältets markfästen. Köpte carbinhakar med nyckelringar på dollarstore . Knöt fast nedre bandet i nyckelringen och fäste karbinhaken i tältpinnen. Totalkostnad 340kr

Roland

Här kommer lite bilder på upphängningen och markfästena.

Bilagor

• fäste upp.jpg
    fäste upp.jpg
    131.2 KB · Visningar: 297
  • fäste ned.jpg
    fäste ned.jpg
    99.3 KB · Visningar: 293

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg