Innerlakan av Fleece.

Funderar på att fixa till ett innerlakan av Fleece med dubbla lager nedtill (är lite frusen av mig).Är det nån som har en aning om hur långt upp man bör gå med det dubbla lagret för att fötterna (främst) ska få det gosigt,räcker det att köra till knäna?
Och sömmarna,små och täta stygn eller lite slappare,
bör man använda standard-tråd eller lite grövre?
Räcker det att vika dubbelt,eller bör man kanske vika det tre gånger för att det inte ska 'rivas' upp?
S.k Flatlocksöm (Överlappande) eller någon annan variant?

Har tänkt att det ska precis ska gå få det över axlarna,om det blir svinkallt,annars blir det under armarna.Upp till köldklaffen i sovsäcken borde räcka,för huvud och hals använder jag en mössa eller balaclava.

Obs:Allt tråcklas för hand,ingen symaskin.

peter

Vikt kontra effekt

Min kamrat som oxså är ivändare måttade till ett fleecinnerlakan till sin rymliga sovsäck, med dubbelt upp till knäna, lådbotten i lakanet. Vikten på den färdiga produkten gjorde att den numera ligger hemma....
Själv vet jag att ett passande sideninnerlakan, rätt sovplagg och lämplig huvudbonad ger mig rätt gosetemeratur. Jag sover i siden innisar, korta till kraftiga ullundisar, långa med dubbla sockar och sovsäck med extra klaff i fotdelen. Huvudbonaderna varierar från Ollesbrosha till dubbel balclava i ull. Jo jag har några sovsäckar för olika nattemperatuer oxså. Blir det riktig kallt kan jag stoppa säck i säck och det hjälper mot riktigt låga temperaturer.
Om sömmnaden, överlappande med kantkastning, stygnlängd min 3x matrialtjockleken. Hantverk de e fint.

Go tur

Tror nog också att om det är värme som efterfrågas så är fleece inte det bästa alternativet. Det innehåller ju ganska lite luft, vilket alla som försökt komprimera en fleectröja vet. Tungt också, men förstås slitstarkt och vattentåligt.

Dun är förstås lättast. Dunskor/påsar som knytes över knäna?

Montbell har en del verkligt lätta termoplagg med syntetfoder. Kan tänka mig att deras byxor kan vara något. Går dessutom att använda när man inte ligger i sovsäcken.
https://www2.montbell.com/america/asp/products/Spg_shosai.asp?cat=2003&hinban=2301276

Men deras dunbyxor är förstås ännu lättare och varmare, om än mindre oömma.

Men eftersom det här är Gör det själv så kan jag väl tillägga att jag funderar på att sy ett par termobyxor i tunn ripstop med 1 cm Primaloftfoder. Mest för promenader till och från jobbet till vintern visserligen.

Jörgen

Om du, trots tänkvärda inlägg ovan, går vidare med innerlakan av fleece ....

Tror det viktigaste är att få sömmmen platt och tight så ev ihakningstendenser minskas.

Lägg det dubblerande tyget på utsidan. Vik inte kanten dubbelt eller tredubbelt. Använd kaststygn som går om kanten rejält men lägg de "tätt". Skulle själv köra på ca 0,5 cm mellanrum men jag brukar vara övernitisk eftersom jag hatar att göra om.

Vill man stärka sömnen ytterligare går att att förstärka med efterstygn.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Sidenlakan,dunskor etc...

Det sidenlakan jag har haft slets sönder ganska snabbt,
växte bara efter den första lilla revan.
Dunskor är en höjdare,jag har ett par sådana,
men de går bara till ankeln.
Säck i säck är också en variant,men ett innerlakan av fleece skyddar även mot smuts och tål att tvättas ofta,samt att det går såklart att användas med olika sovsäckar.

En liten fundering innan jag kör igång är om man ska göra en enkel först och trä på förstärkningen efter, eller göra en dubbel holk,och fästa överdelen emellan.

Nån som vet?

peter

Overlock maskin

Försök att låna en overlock maskin. Det går fort, blir bra och snyggt, bara man ställt in allt rätt. Inställning och trådbyte är en dock en liten vetenskap i sig.

En overlock maskin syr med 4 trådar, fållar och klipper samtidigt. Se bara till att du inte har några knappnålar i vägen, för saxen som klipper tyget giller inte knappnålar. Ett saxbyte är inte billigt. Jag tror det kostar mellan 500 och 1000 kronor

Eftersom det inte ska vara något som du ska vinna skönhetspris på så skulle jag sy så att sömmen kommer utåt för då blir det garanterat mjukt på insidan.

Per

Steg för steg

Jag tänker som så här,att jag syr två holkar och lägger sömmarna mot varandra,alltså inuti.Gör en ca 30 mm fåll upptill på båda,inåt.Överdelen görs med först en kantsöm,sen viker jag den åt båda hållen ca 20 mm (Tot 40 mm och tre lager) och gör en raksöm vid vardera kant.Sedan fäster jag överdelen mellan de båda fållarna på holkarna med 2 st raksömmar.Upptill blir det en kanal för en gummicord.Ingen slits,bara som en stor påse.

Vad tycks?

peter

Re: Vikt kontra effekt

johankse; sa:
Min kamrat som oxså är ivändare måttade till ett fleecinnerlakan till sin rymliga sovsäck, med dubbelt upp till knäna, lådbotten i lakanet. Vikten på den färdiga produkten gjorde att den numera ligger hemma....
Själv vet jag att ett passande sideninnerlakan, rätt sovplagg och lämplig huvudbonad ger mig rätt gosetemeratur. Jag sover i siden innisar, korta till kraftiga ullundisar, långa med dubbla sockar och sovsäck med extra klaff i fotdelen. Huvudbonaderna varierar från Ollesbrosha till dubbel balclava i ull. Jo jag har några sovsäckar för olika nattemperatuer oxså. Blir det riktig kallt kan jag stoppa säck i säck och det hjälper mot riktigt låga temperaturer.
Om sömmnaden, överlappande med kantkastning, stygnlängd min 3x matrialtjockleken. Hantverk de e fint.

Go tur

Hade jag haft så där mycket på mig hade jag frusit, inte inlednignsvis men efter en stund för d hade jag först svettats och sedan frusit pga det.

Min devis är lite på mig, mycket över mig men framför allt mycket under mig - bra liggunderlag är värt väldigt mycket. Jag sover oftast i kortkalsonger och toppluva men sedan har jag mitt udnerställ liggande löst i sovsäcken och det finner jag mycket bättre än att ha det på sig, dessutom varmt att ta på sig på morgonen. Framför allt har jag nästan aldrig strumpor på just för att inte svettas. är det kallt så är mitt trix att springa upp värmen innan man kryper ner och vil man värma upp sovsäcken före korta löpturen så lägg dig ovanpå sovscäcken med alla kläder på (givetvis torra så regnar det så funkar inte trixet) en stund så värmer du både dig och sovsäcken.

/Patrik, ganska varmblodig

Spöket; sa:
ping; sa:
...för att det inte ska 'rivas' upp?...
Glömde säga att den fleece jag har jobbat med repar inte upp sig. Men det kanske inte var det du frågade efter?

Med vänliga hälsningar,
Aina

Jodå,det var det jag menade.Men efter att knåpat ihop cylindern till överdelen gick det att få till det riktigt bra.Måste nu bara få tag på en nål som har ögat framtill för att få till en schysst raksöm.Går väl an med en vanlig nål,men att gå tillbaka i samma hål utan att få med nånting annat genom tre lager blir lite klurigare.

peter

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg