Inlines vs långfärdsskridskor.

Det funkar enbart om man tar ut varje kullager ifrån varje inlinehjul och använder en speciell dosa som man fyller med fett och sen lägger in kullagret där och sen pressas fettet in i hela kullagret - alla motocross och enduroförare vet vilken dosa jag menar.

Att bara smeta på fett på utsidan på inlinekullager gör bara att man stänger inne fukten och ökar rosteffekten ännu mer på kulorna i kullagret...

Utombordarfstt i kullagren är en bra åtgärd.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Liknande ja men också klara skillnader. Inlineshjul mot asfalt ger inte lika bra bett i sidled mot undsrlaget som vass skena mot is. Följaktligen kan du inte ta ut lika långa frånskjut i skären.
Min erfarenhet är tvärtom. På torr asfalt släpper inte hjulen.
 
Ja det är min erfarenhet också. torr asfalt en varm sommardag ger ett enormt fäste för inlinehjul och det fästet är motsvarande att man åker långfärdsskridskor på vad Norrlänningar kallar sur is - alltså is under deras vårvinter när isytan är mjuk.

En stenhård is ger definitivt sämre fäste även för dom värsta nyslipade långfärdsskridskorna jämfört med inlineshjul på en torr asfaltsyta under sommaren när hjulen är varma. Ett enda felskär då så blir det marksyning direkt!
 
Senast ändrad:
Bra teknik och vassa skridskor funkar på all is. Med höga skridskor kan skäret avvecklas med > 45 ° vinkel mot vertikalplanet på is. Det går inte på asfalt.

Mjuka inlineshjul ger högre friktion men slits fortare. Friktionen framåt är lägre på is än på asfalt.

Thure
 
Åh, vad jag älskar trådar som den här! :giggle: Håller med om att du behöver skydd och du behöver lära dig bromsa. Jag har åkt mycket inlines men blivit fegare med åren. Nu undviker jag backar, i synnerhet om de leder ut till korsningar. Dessutom håller jag mig på cykelvägar och jag skulle aldrig åka när det är blött ute. Ingen har sagt något om sand men det kan också ställa till det. Annars gäller samma som för allt annat, se till att ha kul!
 

HasseQ

Temp. avstängd
Det finns några skillnader. När man åker skridskor kan man drunkna och frysa ihjäl, när man åker inlines kan man skrapa av skinnet på händer, armbågar och knän eller krocka med en bil...
 
Det finns några skillnader. När man åker skridskor kan man drunkna och frysa ihjäl,

Nja, så avancerat svårt är det inte att ta sej upp ur en vak om man har isdubbar - och det utgår jag ifrån att alla har när dom är ute på en is.

Jag har plurrat 5ggr i mitt liv och att ta sej upp ur vaken var inga problem,
för problemen började när man med våta kläder skulle ta sej till cykeln och cykla hem - sa...n vad nerkyld man blir!!
Det var inte mer än 2-3 km men hade jag varit längre hemifrån så hade jag tagit med mej ombyte.

Därför kräver jag minst 8cm is numera innan jag ger mej ut.
 
Grattis!!
Du kan redan nu börja kolla upp efter slät och fin asfalt att åka på, för det är sånt man maniskt letar efter när man är ute och kör ärenden med bilen och inlinesen ligger där hemma i garderoben.

Slät och ganska nylagd asfalt är överlägset bäst.
Gammal grov och skrovlig asfalt ger vibrationer i fötterna så att dom nästan domnar bort + uruselt glidtal. Heter det glidtal med inlines? Rullmotstånd?
 
Grattis!!
Du kan redan nu börja kolla upp efter slät och fin asfalt att åka på, för det är sånt man maniskt letar efter när man är ute och kör ärenden med bilen och inlinesen ligger där hemma i garderoben.

Slät och ganska nylagd asfalt är överlägset bäst.
Gammal grov och skrovlig asfalt ger vibrationer i fötterna så att dom nästan domnar bort + uruselt glidtal. Heter det glidtal med inlines? Rullmotstånd?
Tack! Jo, lite har jag kollat, även pratat med andra som har kört inlines här.
 
Senast ändrad:
Grattis! Här får du lite inspiration:

Filmen handlar om Edwina 73 som älskar inlines. "When I get old..." - underbar inställning!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips