Inlines vs långfärdsskridskor.

Hej!

Jag tänkte börja köra Inlines som ett substitut för långfärdsskridskor. Det jag undrar är det liknande teknik som används när man åker Inlines och Långfärdsskridskor.
 
En sån här modell borde väl bli ganska likt.
inline.PNG
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
De som åker inlines brukar köra med en teknik som kallas doublepush, dvs de trycker skridskon framåt 2 ggr per ”skär”.
De som kör fartskridskor brukar köra s-skär, dvs inner-ytterskär med skärande svängar. S-skär fungerar också på långfärdsskridskor, men då med löshäl och lika slipning som fartskridskor. Det krävs ganska bra fart för att skridskorna skall svänga märkbart.
Finns mycket information på Youtube om teknik.
 
Det var många år sedan jag körde med inlines.
Dom jag hade använde jag samma åkteknik som på hockeyskridskor.

Det är superbra träning och roligt att åka inlines men det är helt livsfarligt när man var ute på gator i trafiken och körde.
Bromsen på hälen funkar bra i låg hastighet men när man åkte i en brant nerförbacke och var uppe 40-50 km/tim så var det bara att vara fokuserad på att inte vurpa och hoppas på att ingen körde ut framför en.
Att försöka bromsa i den hastigheten är bara att tvärglömma, för det slutar garanterat med en vurpa!

Ett tips är att du skaffar handledsskydd för en vurpa med inlines bjuder in till brutna handleder.
Jag hade även knäskydd och cykelhjälm för vurporna mot asfalten var brutala.

Det blev riktigt blodiga skrubbsår och trasiga kläder, så ta det försiktigt! en vurpa med inlines på asfalt är 100 ggr värre än med långfärdsskridskor på is, i samma hastighet.
 
Det är inte så svårt att stanna med inlines. Det går på ca 5 meter från 25 km/h.

Tyvärr är det då rätt mycket skinn som hamnat på asfalten…

Jag har tidigare åkt rätt mycket inlines. Skydd är bra att ha. Försök undvika nedförsbackar.

Jag åkte med stavar, och tycker det är rätt likt långfärdsskridskor och skating på längdskidor.
 
Framdrivningen är typ samma teknik, inlines greppar mycket bättre i underlaget så det är tom enklare tycker jag.
Bromsar gör du genom att släpa en skridsko på tvären bakom dig -öva så lär du dig ganska fort.
Kör på cykelbanor. Jag rekommenderar lite högre sko -enklare att få det bekvämt, men fortfarande rejsig med stora hjul och lång skena. Ex vis som denna:

1677794190154.png


Rolig motionsform och dessutom väldigt skonsam mot kroppen.
Man kan köra både med och utan stavar.
 
Så kallad T-bromsning, med skridskon bakom dig kräver mycket vana för att fungera när det går fortare. Det är väldigt lätt hänt att skon vill dra åt något håll när du sätter ut den bakom dig. Som nybörjare är det lättare med "standardbromsen" som sitter bakom hjulen och brukar följa med inlines.

Jag har slitit ut tre par inlines, och åkt rätt mycket tidigare (flera gånger i veckan under större delen av säsongen). Av olika skäl har jag gått över till att cykla / promenera med hundarna istället. (Jag kan cykla med en hund, men det finns inte på världskartan att jag skulle åka inlines med dem...).

Jag låg på en snitthastighet på ca 20 km/h. Om du vill stå upp tar det ett tag att stanna från den hastigheten, speciellt i nerförsbackar. Jag har som sagt också provat att stanna på andra sätt. Tänk dig därför för var du åker.

Jag vill minnas att K2 var rätt smala i lästen, medan t.ex. Rollerblade passade mig bättre. Så prova och se vad som passar dina fötter. https://www.skatepro.se/ brukar ha en del att välja på.

Det är trots allt lättare att bromsa med inlines jämfört med rullskidor. :)
 
Att lära sig T-bromsa är bra, att använda hjälm, handledsskydd samt armbågs och knäskydd ser jag också som obligatoriskt, men svårt att kombinera stavar och handledsskydd. Handledsskyddet flyttar dessutom förhoppningsvis ev benbrott från de svårläkta småbenen i handen till ett större ben högre upp i armen som enklare läker efter att ha omfamnats av gips.
Ett annat bra tips är att välja lågtrafikerade ej så kuperade cykelvägar med gräs bredvid. En annan bromsteknik är att styra ut i gräset och ramla där - då undviker man asfalteksem. Gräsfläckar gör oftast mindre ont. Inte perfekt för kullagerna med grus och jord men hellre nya sådana än kroppsskador.
I regn är den vita färgen på t ex övergångsställen väldigt hal för inlineshjul.

/Patrik
 
En annan bromsteknik är att styra ut i gräset och ramla där - då undviker man asfalteksem. Gräsfläckar gör oftast mindre ont.
Jag har provat den varianten också. Enda gången jag faktiskt lyckades bryta en arm vid en vurpa inträffade då...

Därmed inte sagt att det är en dålig teknik. Jag är rätt säker på att det gjort ännu mer ont om jag stannat på asfalten. ;)
 
Liknande ja men också klara skillnader. Inlineshjul mot asfalt ger inte lika bra bett i sidled mot undsrlaget som vass skena mot is. Följaktligen kan du inte ta ut lika långa frånskjut i skären. Du jobbar mera med foten under dig än längre ut åt sidan med frånskjutet. Doublepush är inte intuitivt och hur effektivt det är är omdiskuterat men rätt läckert att leka med.

Chad Hedrick som utvecklade double push är en legend. Blev i vuxen ålder också isskridskoåkare och olympisk guldmedaljör.

Thure
 
kullagerna med grus och jord men hellre nya sådana än kroppsskador.
I regn är den vita färgen på t ex övergångsställen väldigt hal för inlineshjul.

Regn överhuvudtaget dödar kullagerna i hjulen pga att dom rostar och förutom att det inte är så roligt att vara ute med inlines i regn så är nylagd regnblöt asfalt snorhalt för inlineshjulen, har jag fått lära mej på det hårda otrevliga sättet...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips