Inköp av sovsäck!

Är i behov av ny sovsäck. Har kikat på Marmot Sawtooth och den verkar som en bra säck. eller?
Jag är varm av mig, ca 186 cm lång och väger 85 kilo. Säcken ska kunna användas "året runt", och vara prisvärd. Kanske är en 3 säsongers säck något?

Är tacksam för förslag! :)

// Martin

Tips är att söka. Tråkigt svar kanske men det finns flera pågående trådar och många, många gamla. Jag har erfarenhet av PipeDream 400 från alpkit.com och Marmot Atom som är en +6 säck. Mycket nöjd med båda.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Marmots sovsäckar är mycket bra, speciellt deras huvor med muff är svår slagna, det finns inga andra tillverkare som gör lika mysiga huvor.

En Sawtooth borde du kunna använda milda vintrar typ -15 med underställ, kanske -20 om du har på dig förstärkningskläder etc. Sommartid är den dock för varm, kan funka som täcke.

Kolla in Carinthia sovsäckar! riktigt fina grejer från österike, riktigt bra i pris, kanonkvalitet, snygga o sköna! Buffers Marin i stockholm är generalagent i sverige.

Tack för svaren! Har kikat på försvarsmaktens sovsäck 2000 tycker inte det låter så dumt då jag behöver en vinter säck och en sommar säck. vikten bekymrar dock lite!

Någon som har förslag på liknande lösningar som sovsäck 2000 ?

// Martin

En åretruntsovsäck är en tulipanaros som mången söker. Hittar du en skriv en rad om det är du snäll.

Men allvarligt talat är en tresäsongers möjlig.
Är du i eller medvändare?
Sover du under tunt eller är du frusen?
Hur lite vill du bära?
Vad får det kosta?

När du för dig själv besvarat ovanstående frågor kan du börja fundera och ev fråga om du inte hittat svaret vid sök.

Glad midsommar.

Det är bara att kombinera på!

Exempel:
Western Mountaineering Summer Lite 560g (300g dun) komfort +2.
Western Mountaineering Badger 1135g (700g dun) komfort -10
Tillsammans blir de en hygglig vintersäck på 1700g med 1000g dun och nästan 25 cm loft, torde ha en komfort på minst -30. Enda nackdelen med WE sovsäckar är priset...

En annan kombination är en tresäsongs dunsovsäck inuti en sommar syntetsäck.
Exempelvis:
Western Mountaineering Apache 965g (600g dun) komfort -10
Haglöfs Zensor 1S 1100g, komfort 0
Borde kunna klara runt 25-30 minus tillsammans med god komfort. Kruxet här är ifall du får plats med Apache och dig själv i Zensorn utan att Apachen trycks ihop för mycket, det är något du måste testa irl.

För jämförelsen skull bör nämnas att försvarets sovsäck 2000 uppmätt enligt en äldre standard och vars temperaturgränser ligger ca 10 grader högre (~sämre) jämfört med EN13537.

Du vill inte sova med en tresässongssäck på sommaren, jag har testat.

Och jäävlar va sjöblött i svett det blev, säcken med -14 som komforttemp passar inte i +8 kan jag säga.

Någon som vet något om Bergans Senja Ice och Bergans Senja Zero.?Om den kombinationen funkar bra eller inte? Eller om Bergans sovsäckar i övrigt?

//Martin

Du vill inte sova med en tresässongssäck på sommaren, jag har testat.

Och jäävlar va sjöblött i svett det blev, säcken med -14 som komforttemp passar inte i +8 kan jag säga.

Jag ska testa det i sommar uppe i Kiruna fjällen får se hur varmt det blir;):cool:
ivärsta fall får man sova i bara sovsäcks lakanet.

fast min säck har "bara" -10 komforttemp;)

/P

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips