Inget lämmelår detta år!

Inget lämmelår...?

Med tanke på att jag den gångna veckan sett flertalet lämlar dagligen, och till och med lyckats bli utskälld av en liten rackare, får man dra slutsatsen att det är tur att det inte är lämmelår. För i sådana fall skulle risken vara alltför stor att vi vandrare skull trampa ihjäl de söta små grynen och rovdjuren få ont i magen. ;)

Misstänker att forskaren och jag inte var på samma ställe. För mellan Abisko och Nikka kryllar det av Lemmus lemmus.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min hustru och jag var alldeles efter midsommar, 4 dagar på leden mellan Guoletisjavrre ("Silvervägen") och Iggesjavrre. Vi såg en (1) levande fjäll-lämmel. Däremot såg vi ganska många döda. Jag tycker dock inte att det var onormalt många döda, men det är svårt för mig att avgöra.
En enda levande var klart färre än jag brukar se,
/ Bertil

Med tanke på att jag den gångna veckan sett flertalet lämlar dagligen, och till och med lyckats bli utskälld av en liten rackare, får man dra slutsatsen att det är tur att det inte är lämmelår. För i sådana fall skulle risken vara alltför stor att vi vandrare skull trampa ihjäl de söta små grynen och rovdjuren få ont i magen. ;)

Misstänker att forskaren och jag inte var på samma ställe. För mellan Abisko och Nikka kryllar det av Lemmus lemmus.
Din rapport ger bra vibbar, tackar för den!
/lars

Under vandring julis första tre veckor genom Vindel- och Arjeplogsfjällen såg vi inte en enda levande lämmel. Men aldrig tidigare har jag sett så många döda lämlar. De dök upp liggande där hela tiden. Måste ha sett tusentalet döda lämlar under vandringen.

Tog upp lämlarna med några ortsbor i slutet av vandringen och de berättade att under juni var det tjockt med lämmel överallt. Lämmelår verkar det ha varit, men det blev koncentrerat till eftervåren och försommaren. Varför de dog vet jag inte. Men något annat som tidigt kan ha tagit kål på mycket lämmel, är att de blev fast under snön p.g.a. att istäcke på snön inte tillät dem att ta sig ut och jaga föda. De svalt ihjäl helt enkelt.

Det är mycket man inte vet eller förstår om lämmelns gång.

Raskesven

Senast ändrad:
Det kan också vara matbrist, efter flera år med högt betestryck utvecklar många växter försvar med giftiga växtdelar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips