Ingen guidning på den östra leden på Kebnekaise.

Jag fick ett mail att de gör inga guidade turer på den östra leden i år. All guidning kommer se på den västra leden.

Rasrisk, bergschrund eller annan glaciärrisk på östra leden?

STF kanske behöver se över sitt säkerhetsarbete efter olyckan vid Halspasset i slutet av april.

Thure

Senast ändrad:
Rasrisk, bergschrund eller annan glaciärrisk?

Thure
Hoppa till innehåll

STF guidar till Kebnekaises sydtopp – men via Västra leden sommaren 2025​

17 juni 2025
Sommaren 2025 kommer Svenska Turistföreningens guidade toppturer till Kebnekaises syd- och nordtopp att ske via Västra leden istället för den Östra leden. Beslutet gäller denna sommar och grundas på förändrade förhållanden i fjällmiljön som påverkar Östra leden.
De senaste åren har STF sett förändringar i terrängen runt Kebnekaise och framför allt längs med Östra leden. Under slutet av sommarsäsongen 2024 var upplevelsen att dessa förändringar gick snabbare än tidigare. Det handlar bland annat om ökad risk för stenras, större glaciärsprickor och mer oförutsägbara snö- och isförhållanden. Glaciären längs leden smälter snabbare och rör sig olika från år till år. För att kunna erbjuda en säker miljö för såväl gäster som medarbetare krävs en större förståelse för dessa nya förutsättningar och hur de påverkar Östra leden. Under sommaren 2025 kommer ett sådant arbete att genomföras. Under tiden det arbetet pågår väljer STF att ta det säkra före det osäkra och pausar guidningen via Östra leden.
– Säkerheten för våra gäster och medarbetare står alltid i fokus. Att växla fram och tillbaka mellan Östra och Västra leden under en och samma säsong riskerar att skapa otydlighet och gör det svårare att upprätthålla trygga dagliga rutiner. Därför väljer vi att guida hela sommarsäsongen 2025 via Västra leden, säger Maria Persson, operativ fjällchef på STF.
Under slutet av säsongen 2024 ställdes flera turer via Östra leden in efter stenras. Inför årets säsong har snötäcket gjort det omöjligt att i tid förbereda leden med de säkerhetsåtgärder STF själva kräver. Via Ferratan (den fasta vajern) och de fasta rep som tidigare funnits på leden kommer tas bort eftersom den dagliga tillsynen inte kommer att vara möjlig. Beslutet innebär att gäster kommer att erbjudas guidning via Västra leden istället och de som redan bokat sin topptur erbjuds full återbetalning om de vill avboka utifrån förändringen.
Klimatforskare: ”Extrema år blir vanligare”
Den ökade oförutsägbarheten i fjällmiljön bekräftas av forskare vid Tarfala forskningsstation, som STF samarbetar med.
– Den pågående klimatförändringen innebär att extrema år kommer att inträffa oftare – och bli mer extrema: I år ser vi den kallaste starten på en sommar sedan början av 1990-talet. Snötäcket ligger fortfarande kvar, vilket lätt ger ett falskt intryck av säkerhet när sprickor och brunnar inte syns. Det är i stark kontrast till sommaren 2024 som började tidigt, blev extremt varm och tog hårt på glaciärerna – i snitt smälte 3,5 meter is bort – säger Nina Kirchner, professor i glaciologi vid Stockholms universitet och föreståndare för Tarfala forskningsstation.
Fortsatt guidning via Västra leden
STF erbjuder guidade toppturer till både syd- och nordtoppen via Västra leden – den vanligaste leden till Kebnekaises topp. Turen är 18 km tur och retur, tar mellan 10 och 15 timmar, och innebär 1800 höjdmeter i delvis snötäckt, stenig och brant terräng. Västra leden är fysiskt krävande men tekniskt enklare än Östra leden.
Totalt har STF Kebnekaise Fjällstation cirka 20 000 gästnätter varje sommar och utöver det nästan lika många tältare. Cirka 1 000 personer deltar i det guidade turerna upp på Kebnekaise sommartid.
För mer information, bilder, intervjuer med Maria Persson eller Nina Kirchner, vänligen kontakta:
Jenny Engström, presschef STF jenny.engstrom@stfturist.se 0735-45 26 44

Vem använder guide och varför?
DE som går Östra leden och inte är säkra på sina glaciärbedömningar kan jag tänka. Även de som inte känner sig helt säkra på sin Via Ferrata eller har utrustning för det.

På Västra leden kan jag tänka mig att en del villl ha den ökade säkerheten för orientering och annat.

Adderar man Nordtoppen på sin tur tillkommer en exponerad kamvandring (kallas inte Sveriges tak inte för inte) där man bör gå inknuten och en guide kan leda replaget och hantera och lära ut utrustningen för det.

Man kan gå själv om man har kunskapen för det - kanske särksilt västra leden till sydtoppen men övrigt skulle jag helst göra med någon mer kunnig än jag själv.

/Patrik

DE som går Östra leden och inte är säkra på sina glaciärbedömningar kan jag tänka. Även de som inte känner sig helt säkra på sin Via Ferrata eller har utrustning för det.

På Västra leden kan jag tänka mig att en del villl ha den ökade säkerheten för orientering och annat.

Adderar man Nordtoppen på sin tur tillkommer en exponerad kamvandring (kallas inte Sveriges tak inte för inte) där man bör gå inknuten och en guide kan leda replaget och hantera och lära ut utrustningen för det.

Man kan gå själv om man har kunskapen för det - kanske särksilt västra leden till sydtoppen men övrigt skulle jag helst göra med någon mer kunnig än jag själv.

/Patrik

En guide berättar saker man inte vet eller känner till.

Låter som att jag borde starta guidning.

Hmm visst e du lustigt Västra leden borde ju heta Södra leden, Durlings led borde ju heta rättmätigt Västra leden !! eller ?? Östra hette ju en gång i tiden Östra väggen ... men men

Senast ändrad:
Jag vet inte vad kraven är, men någon form av utbildning inom fjällsäkerhet, turism mm är nog ett krav. Kolla gärna upp vad kraven är. även om jag förstår att svaret från dig inte var helt seriöst.
Jag gissar att de kör på fjälledare (men inte bergsguider). När man går över glaciär och tar betalt för det blir ansvarsfrågan betydande och då tror jag STF bedömt att fjälledar-utbildningen inte är tillräcklig så som glaciärerna ser ut nu, med stigande medeltemperaturer. Tänk på vad som hände med glaciären vid Sylarna, den "delade sig".

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias33 Ingen bro över Handölan i år Fjällvandring 25
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
thegedd Ingen tågförbindelse...... Fjällvandring 49
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
Ehlana Har ingen provat? Fjällvandring 5
duvillno Keb dock ingen led Fjällvandring 2
Turförlag runt Riksgränsen (ingen Kungsled..) Fjällvandring 4
arobsia Varmare Liggunderlag på sommaren Fjällvandring 6
oremorp Tips på leder Jotunheimen Fjällvandring 8
Geäst Har området kring Lill-Stendalsfjället något att bjuda på? Fjällvandring 5
mikael.johansson Synpunkter på ensamvandring Sarek/Padjelanta Fjällvandring 6
alexanderalsen Tips på utrustning för Kebnekeise Fjällvandring 43
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg