Ingen frisk fjälluft i Funäsdalen

Ingen frisk luft i Funäsdalen replik

Jag tackar för alla synpunkter särskilt de som sett frågan i ett litet större perspektiv.

Det är i Tänndalen som problemen synes störst. Det går inte att åka från fjällanläggningarna utan att komma i kontakt med de preparerade spåren. Och det är detta som är den springande punkten. Om jag vill åka lift eller inte väljer jag och vill jag åka i preparerat spår så väljer jag det och betalar för det. Men att tvingas till något som man inte vill utnyttja är inte godtagbart.
Säkert kommer det att bli konflikter och konfrontationer med spårvärdarna som har en otacksam uppgift. Såvitt av vad som framgår av bestämmelserna om väktare och ordningsvakter (se www.polisen.se) synes det inte finnas något lagstöd för ingripande mot personer som struntar i att visa upp sitt spårpass eftersom det inte är fråga om ett klart inhägnat område med det lagstöd som ett sådant har. Funäsdalsfjäll synes ha spänt bågen för hårt i sin iver att öka intäkterna.
Det är inte fråga om kostnaderna för min del. Det här är ett första steg mot andra avgifter som man kan "hitta på". efterföljare kan tänkas vara ledavgifter på MTB-lederna och avgifter för fotvandring längs leder där man tar initiativ med röjning och beredning. Se bara på hur man raserat trevliga spångade vandringsleder i Tänndalen och gjort bilvägsliknande "promenadleder" upp på fjället.
Fjällturismen som helhet är mycket energikrävande och ger upphov till omfattande CO2 utsläpp, varje ytterligare belastning i form av pistning, grävning m.m. är sten på börda.

Den svenska fjällvärlden är unik med sin vildmarksatmosfär och fridfulla lugn. Låt oss försöka bevara denna sista europeiska vildmark som den är.
 
och hur fick du fram bränsleförbrukningen? Är den baserad på pistning i lutande pist eller är det platt mark vi avser? Principen må vara riktig men gissar att matematiken haltar i jämförelse med den verkliga förbrukning.

Jo, men eftersom pistmaskinen inte enbart åker uppför utan även även nedför så säger energiprincipen (åtminstone rent teoretiskt) att det blir samma resultat som om man körde på platt mark.
 
Att bra spår

drar turister är nog tveklöst.

Spårsystemen i Funäsdalen och omgivningar är mycket omfattande. Det jag i förstone reagerar på är den omfattande skoterturismen med egna leder etc.

Hur skall sådana leder betalas? Jag vill som skidåkare i varje fall.inte betala för pistning av skoterleder.

Annars skulle man kunna tänka sig det schweiziska systemet med turistskatt där varje turist betalar en summa per dygn till kommunen. För detta får turisten t ex åka gratisbuss, får lämna sopor, gå på kontrollerade vandringsleder, åka i skidspår etc. På sommaren brukar även linbanor ingå men på vintern kostar det förstås grova pengar att åka lift.

Thure
 
Jag vill som skidåkare i varje fall.inte betala för pistning av skoterleder.
Thure

I kommunen där jag bor så sköts arbetet av ideélla krafter med ett bidrag från kommunen som, vad jag förstår, täcker bensinkostnaderna. De ideélla krafterna är ortens skoterklubbar. Det finns flera anledningar till att man valt den modellen men det huvudsakliga syftet är att samla trafiken på leder för att minska skadorna på skog och att slippa skotrar överallt.
 
Jag mailade Funäsdalsfjäll i söndags. Ska bli spännande att se om de svarar. Frågorna kan sammanfattas som "kan man överhuvudtaget åka skidor 'fritt' längre".

Visst f-n har jag råd men jag behöver inte det de erbjuder och vill därför inte betala.

Kanske dags att vidga sina vyer efter att ha tillbringat de flesta av sina "svenssonsemestrar" i just Tänndalen?
 
Viktigt för det rörliga friluftslivet är att den naturintresserade utövaren/sportmannen kan beredas tillgång till den känsliga miljön.

Bereder tillgång görs företrädesvis genom röjning, breddning och om inte asfaltering så åtminstone grusning så att den naturintresserade utövaren/sportmannen kan smidigt och utan mankemang ta sig fram i vår bitvis besvärliga terräng, och nå fjälltopparna med så liten tidsförlust som möjligt, då tiden måste ses som en avgörande faktor jämte standardiseringen av leder i ett fjällområde för det rörliga friluftslivet.

Pistningens betydelse för den naturintresserade utövaren/sportmannen negligeras alltjämt i media samt på fora såsom detta, det romantiska skimmer som brytning av nytt skidspår innebär hör hemma i den bekväma läsfåtöljen tllsammans med Jack Londons pressbyrålitteratur.

I vår stressade arbetsvärld så måste alla medel tas till vara att möjligjöra för den naturintresserade utövaren/sportmannen såsom markberedning med lämpliga maskiner i härför avsett syfte, att som trådskribenten enögt tillmäta de eventuella negativa exponeringar som följer ett dylikt förfarande måste nog ses i det stora hela som enfaldigt i den så viktiga näringen, för att inte säga framstår som inskränkt tänkande, som ger den stressade naturintresserade utövaren/sportmannen möjlighet att utöva sin sunda livsstil på våra vackra fjäll, trots sin prekära tidsbrist för sitt berikande ur folkhälsosynpunkt utövande av fjällmiljövistelse.

Av de här ovan angivna fakta som nu äntligen presenterats i denna erbarmliga tråd, så kan inte enstaka personliga subjektiva uttalanden/känslor få stoppa pismaskinernas framfart som givetvis kommit för att stanna i vår vackra fjällvärd som skall inte enkom tillhöra idealisterna, utan den breda allmänheten, det vill säga stressade stadsbon som behöver en nypa frisk luft i sina sotiga lungor.
Att ringa skvättar med diesel förbrukas i detta sammanhang är i ett globalt perspekitv närmas löjeväckande.
Lysande exempel på naturupplevelser är de på andra sidan atlanten där elektrifiering och därmed belysning, rulltrappor, hänvisningsskyltar/informationsskyltar på många språk, vattentoaletter,duschar, bekväma 10 stjärniga campinganäggninga med ständigt leende ambitiösa vildmarsksguider som ser till att de naturintresserade utövaren/sportmannen för största möjliga naturupplevelse utan fysiska ansträngningar, till en kostnad som täcker investeringarna, personal,etc.och som har ekonomisk bäring, den ekonomiska bäringen måste ju som alla förstår vara det avgörande i denna urbanisering som breder ut sig.

Att den stressade stadsbon i sin avgastäta värld ska stå tillbaka för enstaka åsikter främjar inte våra stora naturvärden som måste tagas tillvara på bästa sätt, ett vinnande koncept som vi alla hoppas att dess frammarch även når våra fjällvidder.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte säga att pistmaskinerna stört mig på något sätt faktiskt, trots min negativa inställning till betalspår. Det görs fantastiska spår i Funäsdalen. De ligger i skogsterrängen och varken stör eller märks på fjället. Det är bara det att jag inte behöver dem. Vore jag inriktad på längdåkning som idrott skulle jag nog tycka att det var billigt för de spåren.

Men min skidåkning sker med ryggsäck och fikatermos och inte med neonfärgade tights och trådsmala skidor.
 
Jag kan inte säga att pistmaskinerna stört mig på något sätt faktiskt, trots min negativa inställning till betalspår. Det görs fantastiska spår i Funäsdalen. De ligger i skogsterrängen och varken stör eller märks på fjället. Det är bara det att jag inte behöver dem. Vore jag inriktad på längdåkning som idrott skulle jag nog tycka att det var billigt för de spåren.

Men min skidåkning sker med ryggsäck och fikatermos och inte med neonfärgade tights och trådsmala skidor.

Finns du i verkligheten menar du ?

Och inte spottar på golvet o skrävlar om dina bedrifter på jobbet/allmänt så folk känner sig som soffpotatisar?

Det känns tryggt att veta att du existerar, då är vi två vad jag vet än så länge...;)
 
Turistryckets goda sidor

Vägar som röjs till och från naturen t o m vintertid. Butiker och matställen vid ändpunkten. Stug och hotellmöjligheter. Givetvis kommer vi att på sikt få ett system liknande CH och USA. Saker och ting kommer att kosta vad det kostar.....trist för en del och rättvisare för dem som bor där men inte hinner med friluftslivet pga arbete inom bl a turistnäringen. Eller tycker du att de skall betala för dig?
Trådstartaren verkar ju vilja räkna men kom upp ur sifferpillandet och se dig omkring, snälla!
 
Seefeld i Österrikiska Tyrolen är en av Alpernas största längdlöparorter med 266 km spår fördelat på 154 km klassiskt och 111 km skating.

Längdlöpningen är gratis för Seefelds gäster men kostar annars 6€ per dag. Säsongskort kostar 75€.

www.seefeld.com
 
Senast ändrad:
Vägar som röjs till och från naturen t o m vintertid. Butiker och matställen vid ändpunkten. Stug och hotellmöjligheter. Givetvis kommer vi att på sikt få ett system liknande CH och USA. Saker och ting kommer att kosta vad det kostar.....trist för en del och rättvisare för dem som bor där men inte hinner med friluftslivet pga arbete inom bl a turistnäringen. Eller tycker du att de skall betala för dig?
Trådstartaren verkar ju vilja räkna men kom upp ur sifferpillandet och se dig omkring, snälla!

Nej, jag tycker att dom gott kan bo i ouppvärmad hyddor, få mat utkörd på skidor och läsa i skenet av en fotogenlampa, bara jag får en äkta naturupplevelse.

(OBS, ironiskt inlägg)

//PW
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.