Ingen bro över Handölan i år

När jag passerade 6/7 var läget bättre. Jag vadade över den lilla ön söder om bron. Vatten upp strax över knät och odramatiskt men jag vadar inte gärna i svårare vatten än så.
 

Bilagor

  • DSC00119.jpg
    DSC00119.jpg
    50.2 KB · Visningar: 2,554
  • DSC00120.jpg
    DSC00120.jpg
    73.7 KB · Visningar: 2,076
Är det nån som har koll på bron vid Tjallingen? Har den också spolats bort? Dock har jag hört att samerna som har sitt sommarviset där inte är så glada i att folk använder den bron så man kanske skall undvika det om man inte absolut måste.
 
Jag skrev för ett tag sen till Storulvån i tron att det var just den bron det handlade om. Den står, men är olämplig av precis de skäl du anger. Att följa Handölans västra sida rekommenderas inte, sumpigt. Men man kan, enligt någon annan utsidare, gå rakt västerut tills man råkar på leden från Sylstationen. Sen finns alternativet att gå över Storforsen längre söderut.
 
Bump.

Någon som hört om bron ska fixas i vinter eller hur är tanken? Håller på att titta på lite turer till sommaren och funderade på om man kan räkna med att det kommer att finnas någon bro....
 
"Gamla vadet" över Handölan

Hej,

Någon som vet något om det "Gamla Vadstället" över Handölan som ska ligga öster om Storulvåns parkering?
 
Mailsvar från Länsstyrelsen Jämtland 31/5

"Hej, i samråd med Naturvårdsverket, samebyn och STF kommer länsstyrelsen i sommar att reka och planera en ny alternativ ledsträckning. Bron kommer inte att ersättas i nuläget som det var planerat. Information om detta kommer snart ut på internet och kommer att annonseras på olika vis. Skyltning om att leden är stängd samt att vi avråder från att vada över Handölan vid plats för tidigare bron utifrån säkerhetsaspekter kommer att anslås inom kort på olika platser. Vi jobbar på det och instruktioner har gått ut till naturbevakarna om vad som skall göras."
 
Hej,

Någon som vet något om det "Gamla Vadstället" över Handölan som ska ligga öster om Storulvåns parkering?

På en karta (Generalstabens Litografiska Anstalts Förlag) från 1978 är vadet markerat, se bild. Jag vadade där ca 1979, men minns inte hur det var. Vilket innebar att det i alla fall inte så besvärligt att jag minns det. Hur det är på denna plats i dag har jag ingen aning om. Förhållandena kan ha ändrats väsentligt på 39 år.

2014-08-11 vadade jag Handölan precis i kartbildens underkant. Det var då vatten något över knäna och, enligt mig, möjligt att vada om man har erfarenhet av att vada.
 

Bilagor

  • Handölan vad 1978a.jpg
    Handölan vad 1978a.jpg
    104.9 KB · Visningar: 930
Näe finns nog ingen ny info. Ingen bro är på plats alla fall. Samerna tycker det minskade besökstrycket på den sidan av Handölan är positivt. Så det är tveksamt om det blir en ny bro
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
thegedd Ingen tågförbindelse...... Fjällvandring 49
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
Ehlana Har ingen provat? Fjällvandring 5
duvillno Keb dock ingen led Fjällvandring 2
Turförlag runt Riksgränsen (ingen Kungsled..) Fjällvandring 4
ulla d Bro över Kårsajåkka Fjällvandring 4
peter1969 Bro öster om Gardaure? Fjällvandring 2
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
anojak Hulke, vad eller bro Fjällvandring 7
tercr560 Bro vid Ulvåtjärn? Fjällvandring 2
eriktholen Bro vid Alkavare Kapell? Fjällvandring 12
Joakim Ambrosson Sitoälvsbron = bro? Fjällvandring 11
thegedd Bro i Sarek..... Fjällvandring 6
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
nidob49 Bro över Mielleätno Padjelanta/Sarek. Fjällvandring 4
Bro i västra Padjelanta?!? Fjällvandring 4
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Lars H Bron över Handölan i Tjallingen? Fjällvandring 4
pergit Bron över Handölan på plats? Fjällvandring 6
plaskdaja Vadat över Handölan nyligen Fjällvandring 5
PZON_390 Bron över Handölan ?? Fjällvandring 3
Bomullsmannen Väst om handölan Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.