Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ingen bro över Handölan i år
- Trådstartare Mattias33
- Start datum
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Jag skrev för ett tag sen till Storulvån i tron att det var just den bron det handlade om. Den står, men är olämplig av precis de skäl du anger. Att följa Handölans västra sida rekommenderas inte, sumpigt. Men man kan, enligt någon annan utsidare, gå rakt västerut tills man råkar på leden från Sylstationen. Sen finns alternativet att gå över Storforsen längre söderut.
Bump.
Någon som hört om bron ska fixas i vinter eller hur är tanken? Håller på att titta på lite turer till sommaren och funderade på om man kan räkna med att det kommer att finnas någon bro....
Någon som hört om bron ska fixas i vinter eller hur är tanken? Håller på att titta på lite turer till sommaren och funderade på om man kan räkna med att det kommer att finnas någon bro....
Bump.
Kom du fram till om det finns en plan för bron under 2018?
Det finns ingen tidsplan för nån ny bro fick jag som svar för en månad sen av folk som jobbar på länsstyrelsen i JämtlandKom du fram till om det finns en plan för bron under 2018?
"Gamla vadet" över Handölan
Hej,
Någon som vet något om det "Gamla Vadstället" över Handölan som ska ligga öster om Storulvåns parkering?
Hej,
Någon som vet något om det "Gamla Vadstället" över Handölan som ska ligga öster om Storulvåns parkering?
Ifjol satt länsstyrelsen upp ett rep så man lättare skulle kunna vada över vid lämpligt ställe. Men i år rekommenderar dom att inte vada alls då det är för farligt...Hej,
Mailsvar från Länsstyrelsen Jämtland 31/5
"Hej, i samråd med Naturvårdsverket, samebyn och STF kommer länsstyrelsen i sommar att reka och planera en ny alternativ ledsträckning. Bron kommer inte att ersättas i nuläget som det var planerat. Information om detta kommer snart ut på internet och kommer att annonseras på olika vis. Skyltning om att leden är stängd samt att vi avråder från att vada över Handölan vid plats för tidigare bron utifrån säkerhetsaspekter kommer att anslås inom kort på olika platser. Vi jobbar på det och instruktioner har gått ut till naturbevakarna om vad som skall göras."
"Hej, i samråd med Naturvårdsverket, samebyn och STF kommer länsstyrelsen i sommar att reka och planera en ny alternativ ledsträckning. Bron kommer inte att ersättas i nuläget som det var planerat. Information om detta kommer snart ut på internet och kommer att annonseras på olika vis. Skyltning om att leden är stängd samt att vi avråder från att vada över Handölan vid plats för tidigare bron utifrån säkerhetsaspekter kommer att anslås inom kort på olika platser. Vi jobbar på det och instruktioner har gått ut till naturbevakarna om vad som skall göras."
Hej,
På en karta (Generalstabens Litografiska Anstalts Förlag) från 1978 är vadet markerat, se bild. Jag vadade där ca 1979, men minns inte hur det var. Vilket innebar att det i alla fall inte så besvärligt att jag minns det. Hur det är på denna plats i dag har jag ingen aning om. Förhållandena kan ha ändrats väsentligt på 39 år.
2014-08-11 vadade jag Handölan precis i kartbildens underkant. Det var då vatten något över knäna och, enligt mig, möjligt att vada om man har erfarenhet av att vada.
Bilagor
fråga
Hej
Någon som ha ny info ang bron och planering???
Hej
Någon som ha ny info ang bron och planering???
Liknande trådar
- Svar
- 101
- Visningar
- 7 M
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg