inför lumpen, kängor

Känner att jag faktiskt måste försvara armens löparskor. Använde dem även efter militären och går helt utmärkt att träna regelbundet i och har sprungit tävlingar i dem med gott resultat väl under jägarkraven på milen.

// Fänrik Larsson
 
Hombre+con+boina+1895.jpg

Pablo Picasso, Hombre con boina (1895)

Pâ min tid var baskern en slags grupptillhörighetsfrämjande motivationshöjare bland försvarets sk. elitörband, typ FJS, Kustjägarna etc. Av nâgon underlig anledning bars basker även av pansartrupperna. Om jag förstâtt Tango rätt har dock i princip varje vapenslag numera rätt att bära basker, inkl. hemvärnet.

Vad är dà vitsen med detta undrar man? Baskern som huvudbonad är ju mindre praktisk än den praktiska kepsen som jag själv hade förmànen att bära, inte minst pga dess:
- praktiska skärm för att motverka att solens stràlar skymmer sikten
- praktiska öronlappar för att skydda öronen mot förfrysning.
- vinterversion med foder och extra vármande öron-, kind och hak-värmade isolering.

Med allmän baskifiering av den svenska förvsarsmakten tappar vi nu enligt min mening militär slagkraft, eftersom de sk. elitsoldaterna kánner sig omotiverade, samt hemvärnsmännen stridsvärde sjunker pga att de numera látt blir bländade av solen samt riskerar att frysa om öronen, inte minst om vintern.

Signal-Korpral Lindholm
 
Senast ändrad:
Pansartrupperna var i o f s först med basker så det kanske inte var/är så konstigt att de haft och alltjämt har basker...
 
basker-hitoria

Hombre+con+boina+1895.jpg

Pablo Picasso, Hombre con boina (1895)

Pâ min tid var baskern en slags grupptillhörighetsfrämjande motivationshöjare bland försvarets sk. elitörband, typ FJS, Kustjägarna etc. Av nâgon underlig anledning bars basker även av pansartrupperna. Om jag förstâtt Tango rätt har dock i princip varje vapenslag numera rätt att bära basker, inkl. hemvärnet.

Vad är dà vitsen med detta undrar man? Baskern som huvudbonad är ju mindre praktisk än den praktiska kepsen som jag själv hade förmànen att bära, inte minst pga dess:
- praktiska skärm för att motverka att solens stràlar skymmer sikten
- praktiska öronlappar för att skydda öronen mot förfrysning.
- vinterversion med foder och extra vármande öron-, kind och hak-värmade isolering.

Med allmän baskifiering av den svenska förvsarsmakten tappar vi nu enligt min mening militär slagkraft, eftersom de sk. elitsoldaterna kánner sig omotiverade, samt hemvärnsmännen stridsvärde sjunker pga att de numera látt blir bländade av solen samt riskerar att frysa om öronen, inte minst om vintern.

Signal-Korpral Lindholm

Baskern användes (nästan, fick addera nästan efter att ha läst http://en.wikipedia.org/wiki/Berret å andra sidan måste inte wikipedia var sanningen) först i pansatrupperna och var då en slags tyghjälm för att inte slå huvudet i den hårda vagnen vid körning i stökig terräng. Dåförtiden hörde pansarförbanden till kavaleriet som även behöll baskern då pansartrupperna blev eget truppslag.

Klarar inte befälen vid elitförbanden att motivera sina soldater utan att vara unika med basker så har vi problem.

/Patrik, med respekt för de som genomför en fysiskt och mentalt krävande värnpliktsutbildning
 
Klarar inte befälen vid elitförbanden att motivera sina soldater utan att vara unika med basker så har vi problem.

/Patrik, med respekt för de som genomför en fysiskt och mentalt krävande värnpliktsutbildning

tja, det finns en anledning till att värnpliktsåldern är runt 18-20, det är en ytterst kort tid i livet en man kan motiveras till stordåd med enkom en mössa.. sedan finns det dom som behöver kläder, mössor, västar och armbindlar som motivation hela livet, själv så drivs jag av annat än kläder.
 
Hombre+con+boina+1895.jpg

Pablo Picasso, Hombre con boina (1895)

Pâ min tid var baskern en slags grupptillhörighetsfrämjande motivationshöjare bland försvarets sk. elitörband, typ FJS, Kustjägarna etc. Av nâgon underlig anledning bars basker även av pansartrupperna. Om jag förstâtt Tango rätt har dock i princip varje vapenslag numera rätt att bära basker, inkl. hemvärnet.

Vad är dà vitsen med detta undrar man? Baskern som huvudbonad är ju mindre praktisk än den praktiska kepsen som jag själv hade förmànen att bära, inte minst pga dess:
- praktiska skärm för att motverka att solens stràlar skymmer sikten
- praktiska öronlappar för att skydda öronen mot förfrysning.
- vinterversion med foder och extra vármande öron-, kind och hak-värmade isolering.

Med allmän baskifiering av den svenska förvsarsmakten tappar vi nu enligt min mening militär slagkraft, eftersom de sk. elitsoldaterna kánner sig omotiverade, samt hemvärnsmännen stridsvärde sjunker pga att de numera látt blir bländade av solen samt riskerar att frysa om öronen, inte minst om vintern.

Signal-Korpral Lindholm

Som vanligt lysande iakttagelser av Malindo. Baskern blir dessutom knölig om man bär den under hjälm, till skillnad från nämnda keps. Kepsen kan ju även användas för att skydda nacken i starkt solsken om man bär hjälm. Dessutom kan den fungera som camouflage i socialt utsatta urbana miljöer om den bärs något mer avslappnat. Min egna mörkgröna basker envisades med att stuka om sig hela tiden så jag jag såg ut som någon ur tomtebobarna. Men det var ju rätt roligt det med.
 
Bra kängor kan vara huvudsaken

Du har fått ett mycket gott råd av Patric (ex FJS), Vill bara säga att mina egna erfarenheter av Lundhags är mycket goda, och därför är det något som jag rekomenderar, dem passar och fungerar mycker bra tillsammans med mina fötter. Har man bra skor kan man gå hur långt som helst (om man dessutom är beredd att trampa på folk åxå) var det visst något ljushuvud som sa någon gång. Apropå basker hit och dit, det viktigaste är det du har inne i huvudet och hur du använder det. Huvudbonad är inget substitut för sunt förnuft och gott omdöme. Användandet av dessa saker premieras dock inte alltid vid alla militära förband/ av alla förband. Gör det bästa av tiden, livet är kort osv. /Albert
 
kängor

Kängor skall absolut inköpas innan inryckningen. Du behöver gå in dem ordentligt. Jag rekomenderar ett par klassiska ofodrade lundhags. Använde själv sådana i Kiruna. Nu föredrar jag Meindle men i lumpen kommer du inte ha tid att torka kängorna när du trampar igenom. På vintern använder du militärens Nokia stövlar. Otroligt varma.

Tillsist. Skit i allt trams om Basker hit och dit. Den där jävla baskern gör du väl inte lumpen för. Jag menar att en baskerjägare inte är intresserad av naturen och är således inte aktiv här på utsidan. Jag använda min basker en gång och det var inte för att pryda mitt huvud......

Ha det så kul i Lumpen och kom ihåg att du är bättre än de flesta befälen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
TheDude Önskar förslag inför köp av nya kängor. Kläder 21
majjen Nya kängor(?) inför nästa säsong Kläder 2
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
bash Utrustning inför klassikern? Kläder 2
PerHenrik Hjälp inför köp av Gore-Paclite/XCR jacka! Kläder 9
RangerJoey Kängor för lumpen Kläder 29
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.