Industrisymaskiner - lite feedback

Morrn,

Har de senaste månaderna fördjupat mig en smula i industrisymaskinernas magiska värld - och även fått en del klargöranden från en bekant som är utbildad på området. Här följer lite av det jag snappat upp.

- Generellt är industrisymaskiner mycket snabba. Glöm allt vad sådana där "feg-växlar" är som finns på konsumentmaskiner.

- Industrisymaskiner är ofta utrustade med trefasmotor, vilket kan ställa till problem om man inte har trefas i lägenheten eller huset.

- Att en industrisymaskin är en industrisymaskin behöver inte betyda att den är bra på kraftiga textilier (Dacron, Cordura, läder osv). Det kan lika gärna vara (och är oftast) en maskin som är avsedd för kontinuerligt bruk i vanliga konfektionstyger.

- För kraftiga textilier eller många skikt är det bara en sak som gäller: 'walking foot'. Detta innebär att pressarfoten också matar med en fram- och återgående rörelse. Vanliga hushållsmaskiner har bara undermatning.

- Industrisymaskiner med 'walking foot' är ofta mycket dyra. De har dessutom oftast bara raksöm eller zickzack - sällan båda två.

- Det finns ett amerikansk företag som säljer 'Asian-made' segelsömmarmaskiner som sedan gås igenom och förbättras i USA och säljs vidare över hela världen. Dessa produkter har mycket gott rykte, bra priser (speciellt nu med dollarkursen) och maskiner som både har raksöm, zickzack och 'walking foot'. Priserna ligger på ca. 700 USD och uppåt (= 4900 kr). Se vidare http://www.sailrite.com för mer info om maskinerna samt en 50 MB produktkatalog som innehåller mycket smått och gott för oss GDS:are.

/Mats

avslutad210712

Gäst
eyck; sa:
- För kraftiga textilier eller många skikt är det bara en sak som gäller: 'walking foot'. Detta innebär att pressarfoten också matar med en fram- och återgående rörelse. Vanliga hushållsmaskiner har bara undermatning.
/Mats

Nja köpte en pfaff symaskin åt min dotter och är 99% säker på att den också har övermatning.

Har själv tänkt börja sy lite fritidsgrejor och kollade lite på nätet innan jag köpte maskinen åt henne och då fick pfaff's konsumentmaskiner bra betyg av såna som syr i lite kraftigare tyger.

avslutad210712; sa:
eyck; sa:
/Mats

Nja köpte en pfaff symaskin åt min dotter och är 99% säker på att den också har övermatning.

Japp´, det stämmer:
http://www.pfaff.com/sweden/12_1_8/12_1_8_index.htm

avslutad210712; sa:
eyck; sa:
/Mats

Har själv tänkt börja sy lite fritidsgrejor och kollade lite på nätet innan jag köpte maskinen åt henne och då fick pfaff's konsumentmaskiner bra betyg av såna som syr i lite kraftigare tyger.

Jo, jag var visst lite snabb där...! :)

/Mats

avslutad210712

Gäst
Har för mig att priset var omkring 6500:- men eftersom det var 2,5 - 3 år sedan så kan minnet svika.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg