In i Sarek fran Ritsem

Hej alla vandrare,
I augusti planerar jag och min familj att vandra från Ritsem (Anonjalme) till Saltoloukta genom Sarek och jag har en del frågor om starten.
Jag baserar mina frågor på en gissning att någon kommer att köra båt over sjön.
Enligt den information jag har hittat på nätet kommer man fram till Ritsem 12:40 med bussen.
Vad brukar ni göra? Stanna i Ritsem över natten och åk båt tidigt nästa morgon, eller ta båten direkt och börja knalla mot Akkastugorna på eftermiddagen?
Kan man köpa mat i Ritsem?
Kan man köpa mat i Akkastugorna?
Finns det lämpliga tältplatser för två tält på andra sidan Akkastugorna? (inom ett par tre kilometer).
Vad kostade båten förra året?
Vad kostade båten från Svijnne till Sitojaurestugorna?
Tackar på förhand.
 
Oklart i dagsläget vilka som kommer att köra båten över sjön. STF verkar vilja lägga ner den verksamheten.

https://www.nsd.se/nyheter/avslojar-stf-drar-sig-ur-battrafik-i-ritsem-nm5141604.aspx

STF Akka har ingen butik. Men jag skulle ha handlat i Gällivare och sen åkt över till Akka-sidan direkt istället för att stanna på STF Ritsem som är STF:s tråkigaste fjällstation (ligger vid väg och det är standard nedgångna byggbaracker). Ni kan iofs proviantera i STF Ritsem då dom har butik.

Ja, ni kan tälta i princip överallt på Akka-sidan.

Båt-turerna brukar kosta 2-300 kronor. Lätt värt pengarna.
 
Skulle också satsa på att ta båten direkt. Butiken i STF Ritsem är bra men inget mot affärerna i Gällivare. Det finns också servering ombord och ett välsorterat café där båten kommer fram i Änonjalme. Jag har rott över Sitojaure, det tog drygt en timme. Enkelt i lätt vind, men skulle inte göra det i dåligt väder.
 
Jag brukar ta båten direkt och börja knalla. Har varit trasig ett par ggr tyvärr och då gått över till fiskflyg och flugit över
 
STF Ritsem har en liten butik,och litet sortiment så inget att satsa på. Kommer ni med tåget söderifrån så hinner ni knappast handla i Gällivare heller. Vi brukar ha all proviant packad och klar hemifrån när vi ger oss ut i Sarek.
Länstrafiken har ännu inte släppt sin sommartidtabell (Linje 93), så vi vet inte om det blir en eller två dagsturer in till Ritsem i sommar och när bussen anländer.
Är tåget försenat väntar inte bussen mer än 10 minuter. Så säkra med att boka tågbiljetten hela vägen till Ritsem för Resplusförsäkring (vi har åkt taxi från Gällivare till Sourvadammen på SJ's bekostnad när tåget var försenat, så SJ Resplus är en bra försäkring på att komma fram samma dag som man planerat!).
När ni kommer fram till Ritsem rekommenderar jag att starta samma dag och det funkar med båten, STF Ritsem är inget att missa;)

Tältplatser finns lite här och där, men jag vill även gärna ha närhet till bra vatten när jag slår läger och då finns bästa platserna upp till vänster (österut) strax innan den bro som är markerad på fjällkartan ca 1km efter passagen över Voujatädno. Bra vatten finns i vattendraget invid bron.
Visst finns det ett litet vattendrag ("Jåkkjåkken") lite lägre fram vid nästa markerade bro, men inte lika fina tältplatser inne i slyn.

Fortsätter ni sedan Padjelantaleden upp till treparksmötet och svänger av mot Routes- eller Guophervagge hinner ni till Gisuristerassen innan nästa lägerplats, och där finns mycket att välja på.
 
Senast ändrad:
smux;836407 Tältplatser finns lite här och där sa:
Om du vill campa längre bort från Padjelantaleden: Jag hittade fina skyddade tältplatser bland björkar mellan Västtopparna och Padjelantaleden, på västra sidan av bäckar som kommer ner från Akka. Cirka 540 möh. (translated)
 
Om du vill campa längre bort från Padjelantaleden: Jag hittade fina skyddade tältplatser bland björkar mellan Västtopparna och Padjelantaleden, på västra sidan av bäckar som kommer ner från Akka. Cirka 540 möh. (translated)
Det går säkert att hitta bra platser där uppe på utlöparen då båda bäckarna rinner upp där. Samtidigt är sträckan mellan Änonjalme och Treparksmötet för mig en transportsträcka, så jag väljer gärna platser utan för mycket letande på den sträckan;)
Genar man öster om Padjelantaleden och väljer att vada Sjnjuvtjudisjåhkå uppströms bron på väg in i Routhesvagge blir det mer naturligt att använda de tältplatser du tipsar om. Men då Sjnjuvtjudisjåhkå är ganska strid, glaciärvatten och kan vara ett utmanande vad är det ett säkrare kort att går via bron vid Gisuris och in i Sarek från treparksmötet.

Övriga sträckan utmed Padjelantaleden från bron över Vuojatädno fram till bron över Sjnjuvtjudisjåhkå är torrlagd förutom de två bäckarna som finns på kartan.
 
Ja, jag tror nog att någon aktör kommer att köra sträckan, bara STF som hintat om att dom inte har för avsikt att göra det.

Att samtidigt marknadsföra och sälja paketresor som bygger på att M/S Storlule kommer att trafikera Akkajaure som vanligt är ju ganska märkligt med tanke på STF's utspel att de vill frånsäga sig att köra båttrafik över Akkajaure kommande sommar. Antingen vet STF mer än de vill berätta om sommarens båttrafik, eller också har de ingen kontroll internt. Jag vill tro att det är det första alternativet.
Utan det båtalternativet blir ju konsekvensen för STF stugorna på andra sidan Akkajaure ganska omfattande och stugorna kommer att bli mycket mer svårtillgängliga.
 
Tältplatser

Gällande tältplatser är mitt tips att gå upp på lite höjd, oavsett var man tältar, för att slippa myggen. Nära något vattendrag, så att man slipper gå för långt att hämta vatten till mat.

Jag hoppas ni får en härlig vandring.

Hur har ni tänkt att gå från Akkastugorna? Via leden mot Kisurisstugan eller stigen som går söder om Áhkkámassivet? Stigen medför ett par vad, bland annat av Suottasjjåhkå som jag upplevde som knepig.
 
Gällande tältplatser är mitt tips att gå upp på lite höjd, oavsett var man tältar, för att slippa myggen. Nära något vattendrag, så att man slipper gå för långt att hämta vatten till mat.

Jag hoppas ni får en härlig vandring.

Hur har ni tänkt att gå från Akkastugorna? Via leden mot Kisurisstugan eller stigen som går söder om Áhkkámassivet? Stigen medför ett par vad, bland annat av Suottasjjåhkå som jag upplevde som knepig.
Vi har tänkt gå cirka två timmar från Anonjalmme första dan. Tanken är att vi är lite trötta efter 22 timmar med tåg och buss från Göteborg. Nästa dag följer vi Padjelantaleden över bron före Kisurisstugan där vi svänger vänster mot äventyret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...