Impregnering av kängor med gore-tex

• Trådstartare magnus_ost@hotmail.com (Magnus Östberg)
  • Start datum

magnus_ost@hotmail.com (Magnus Östberg)

Gäst
Är på väg att köpa ett par Meindl Island Pro. Dessa har
gore-tex membran och blir därför svåra att impregnera. Någon som har tips på bra medel?
Vill inte använda någon slags spray!

Fungerar de klassiska, tex Lundhags fett? Eller förstör de andningsförmågan?

/Magnus

hogge52@telia.com (Holger Åhlin)

Gäst
Meindl-vax

Jag har själv ett par Meindl pro. Jag har haft dom i två år
och använder Meindl vax. Dom mörknar förvisso men blir helt vattentäta. Fett skall du nog undvika, det gör att lädret mjuknar.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Jimmie

Gäst
Instämmer

Har oxå ett par Meindl Island Pro, och använder Meindl-vax. Det har fungerat bra för mig. Jag kan bara gratulera dig till ditt val av vandrarkänga. Skönare skor får du leta efter ;-)

Anonym från gamla forumet

Gäst
Nik-wax och Snowseal

Jag har också Meindl Island som jag är väldig nöjd med. For impregnering brukar jäg Nikwax - och det funkar bra. Et andet bra val börda vära "Snowseal"(bi-voks). Har hört at det skulle giva även bättra vattenskydd.

Lars

larson_johan@hotmail.com (Klas-Göran)

Gäst
Jotunheimen nästa!

De flesta fetter tränger in i lädret och täpper igen Gore-Tex membranet. Lundhags läderinsmorning bör du nog undvika tror jag. De impregneringsmedel som är bra att använda brukar vara utprovade tillsammans med Gore. Hoppas de funkar lika bra som mina Lundhagare i Jotunheimen!

larson_johan@hotmail.com (Klas-Göran)

Gäst
Jotunheimen nästa!

De flesta fetter, typ Lundhags läderinsmorning, tränger in i lädret och täpper igen membranet så att det tappar sin andningsförmåga. De impregneringsmedel som är lämpliga brukar vara utprovade med Gore. Nikwax har säkerligen något bra.

jur95ird@student1.lu.se ()

Gäst
Snowseal

Snowseal är helt underbart, funkar mycket bättre änn Nikewax och en del andra produkte av samma typ. Använd aldrig fett till dina kängor det "äter upp" sömmar mm.

Isak

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips