Impregnera tyg med silikonspray?!

Jag håller på att sy ihop en presenning av en gammal slaktad fallskärm och vill eventuellt impregnera den en aning. Den ska bli betydligt lättare än de vattentäta presenningarna som säljs i affären så lägger jag på ett heltätt plast- eller silikonskikt kommer jag över målvikten. Min tanke är alltså att den inte behöver vara helt tät eftersom tyget ändå ska ha en rejäl lutning. MEN det vore ändå bra att öka ytspänningen litet och hindra fibrerna i tyget från att själva suga åt sig och sedan släppa igenom för mycket vatten där det bildas 'bulor' i duken.

Jag har börjat fundera på någon slags olja eller fet produkt, eftersom Imprenex, kapellimpregnering och Nikwax brukar funka dåligt på tunna tyger, som det jag vill använda. Det gör inte så mycket om väven känns litet flottig heller, den kan ju förvaras i en tät påse.
Outdoorexperten säljer faktiskt CRC:s silokonspray under beskrivningen att den bl.a. är "utmärkt impregneringsmedel för t ex kapellet", men jag hittar ingen information om att det skulle fungera någon annanstans på webben. Mina erfarenheter av sprayen är som smörjmedel på plast- och gummidetaljer enbart.

Så: Vad tror ni?
Torkar silikonspray i solsken och vind, eller kommer den bli kvar i tyget och skydda?
Vad INNEHÅLLER sprayen egentligen? Lösningsmedel och silikon vore ju bra, men det är bergis något mer snusk i den, eller?
Och blir det så mycket lättare än ett helt silikon-/plastlager?

Eller har ni några andra idéer om hur man kan 'öka ytspänningen' på en tunn duk utan att kompromissa för mycket med vikten? Skospray?
 
Jag hade ett gammalt tält som yttertältet gavs nytt lv som tarp.
Flera âr före pânyttfödseln läckte det lite genom sömmarna och jag sprayade med Biltemas Siliconspray. Sömarna blev täta dâ, och det verkar funka fortfarande efter ett par ârs vila i pâsen. Väven känns lite hal, men inte kletig.
 
Nikewax impregnering i tvättmaskinen förlängde livslängden på mitt gamla yttertälttak, i helsyntet, som jag använder som tarp. Det blev heltätt igen. En poncho, i lätt helsyntet, som jag försökte spraya med silikonspray läkte efter behandling, men efter en tvätt utan tvättmedel, men väl vätmedel i tvättmaskinen, blev den tät efter torkning.
 
Nikewax impregnering i tvättmaskinen förlängde livslängden på mitt gamla yttertälttak, i helsyntet, som jag använder som tarp. Det blev heltätt igen. En poncho, i lätt helsyntet, som jag försökte spraya med silikonspray läkte efter behandling, men efter en tvätt utan tvättmedel, men väl vätmedel i tvättmaskinen, blev den tät efter torkning.

vätmedel? Photo-flo? :)
 
Haha, nu har jag fått svar från Outdoorexperten: De rekommenderar inte alls att man impregnerar med silikonspray, som det stod i annonsen.

Jag tror jag testar ändå ta mig fasen.
 
Här finns en produkt som kunde funka:
Nikwax UV Proof. 500ml för 149kr. Men där nånstans börjar budgeten för detta bygget bli ganska omfattande tyvärr.

Kan sådan spray fungera även på silikoniserade vävar eller kommer det att bli bortstött?
 
Jim Wood har en fruktansvärt utförlig artikel om hur man kan DIY:a silnylon så att det blir tätt som fasen: http://jwbasecamp.com/Articles/Silnylon1/index.html

Men efter att ha knackat siffrorna räknar jag mig fram till att min presenning (7,7kvm) kommer att lägga på sig 200g om jag tätar båda sidorna enligt detta recept. Ena sidan: 100g vore kanske okej, om det blir helt jäkla tätt av det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Impregnera M65-jacka Gör det själv 11
cwmint Impregnera tältgolv Gör det själv 14
M Söderström Impregnera fjälltält Tarfala compass Gör det själv 4
myospinae Impregnera tältduk? Gör det själv 10
Mattias1981 Impregnera med vad?? Gör det själv 2
Kung Stalle Impregnera Gore Tex-skor, torrt viktigare än andning Gör det själv 5
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
Mobilizer Impregnera ryggsäck Gör det själv 16
zhcimon Impregnera G-1000 Gör det själv 17
kimman impregnera bomullsbrallor? Gör det själv 10
tango Tålig tunn elastisk svart tejp eller självhäftande tyg? Gör det själv 2
4623 Rätt tyg! Gör det själv 2
pal2 Liquid tyg - var köpa Gör det själv 1
Elvah Vilken sida är silikonbelagd? Tyg från Friluftstyger.se Gör det själv 4
tango Pek-tyg ("Touch"-tyg), som centimeter-vara? Gör det själv 13
piaea Arcerteryx Jacka - lossat tyg Gör det själv 11
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
johannatillfots Tyg- sy eget sovsäcksöverdrag Gör det själv 26
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
fellmann Tyg ID Gör det själv 6
Jocke434 Extremt starkt tyg Gör det själv 12
Smogz Barfotamoccasiner i tyg med kevlarsula Gör det själv 8
Nattvandrare Tyg till regnkläder? Gör det själv 9
magnus ul Flourcarbon i tyg? Gör det själv 6
kanis Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke? Gör det själv 18
Vandrare Tyg till snökjolar (tältduk) - var köpa? Gör det själv 4
gusbo Sy kapell till pulka - vilket tyg och mönster Gör det själv 8
mattisandersgard Mesh-tyg Gör det själv 6
hannulan Vattentätt tyg Gör det själv 14
hannulan 2 lagers vattentät tyg Gör det själv 5
Henke B Whitney-jacka från Thruhiker, vilket tyg? Gör det själv 6
tango var köpa tyg-reflexband? Gör det själv 5
bekkis Tyg Gör det själv 3
Jakan M90-tyg Gör det själv 2
CJ Tyg, väv etc, var köpa? Gör det själv 14
adventure_transport Mattsvart tyg,helst grovt? Gör det själv 4
Brune Tyg till fenderskydd Gör det själv 1
uboc1 Köpa vattentätt tyg Gör det själv 5
muppielupp Slitet tyg i kängan - fixa? Gör det själv 3
Jörgen Fjaderlatt.se Köpa tyg från USA Gör det själv 1
redtop Kevlarförstärkt tyg/väv (ex. Keprotec)??? Gör det själv 6
jonne_ Tyg till anorak Gör det själv 3
malvamodell modell 90 tyg Gör det själv 2
GunnarM Letar tyg med UV-skydd Gör det själv 1
Jeremiah Lätt vindtätt tyg Gör det själv 1
Johan es M90 Tyg Gör det själv 14
Henke Jag vill känna på tyg i Stockholmstrakten! Gör det själv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.