Impregnera ryggsäck

Har impregnerat mina Atlas och Munro ryggor med Nikwax tent&gear proof, men tycker det är löjligt dyrt.

Hittade Biltema Kapellimpregnering art.36-2120, "baserat på paraffin- och vax-dispersion" och "lösningsmedelfritt". kostar 49:90 för en liter.

Är det någon som provat detta, vad tyckte ni?
 
Känns ändå som att det är en fördel med impregnerad ryggsäck. Vid regn blir den snabbt blöt och tung, torkar långsamt. Sopsäck har jag alltid inuti.

Hade för övrigt en burk med Herdins imprenex impregnering för blötläggning, inte den lösningsmedelbaserade. Samma lukt som tent&gear proof fast verkar mer koncentrerad. 25 kronor på ÖB känns mer attraktivt än 120 på Naturkompaniet.

Ska prova att späda ut lite och impregnera en ryggsäck.
- Någon som provat?
 
Hej,
Det finns säkert några som provat. Hoppas att de delger resultatet.
Jag var nära att sätta igång häromdagen, men på burken ( HERDINS Imprenex för grov textil) läste jag "Ej för plast eller gummibelagd väv". Eftersom väven i min säck är belagd med något plast/gummi-liknande material så lät jag bli.
Säcken suger mycket vatten vid regn så det skulle vara fint om man kunde impregnera den med något.
/ Bertil
 
Mobilizer; sa:
Känns ändå som att det är en fördel med impregnerad ryggsäck. Vid regn blir den snabbt blöt och tung, torkar långsamt. Sopsäck har jag alltid inuti.

Hade för övrigt en burk med Herdins imprenex impregnering för blötläggning, inte den lösningsmedelbaserade. Samma lukt som tent&gear proof fast verkar mer koncentrerad. 25 kronor på ÖB känns mer attraktivt än 120 på Naturkompaniet.

Ska prova att späda ut lite och impregnera en ryggsäck.
- Någon som provat?

Hej,
Har du provat ännu?
Den burk med Herdins Imprenex som jag har hemma, är en gammal variant med massvis med lösningsmedel i.
Det står på burken "Innehåller bl.a. lacknafta 60-100%"
Om det är 100% kan det ju inte vara så mycket "bl.a" :)
Impregneringsmedel utan lösningsmedel borde, så vitt jag förstår, gå att använda även på belagda vävar.
Liksom du, använder jag alltid en sopsäck innuti, men det skulle var skönt att slippa viktökningen som blir när säcken suger upp vatten.
Efter 1/2 tim i duschen var min Atlas nästan 1,5 kg tyngre.
/ Bertil
 
Mobilizer; sa:
Har impregnerat mina Atlas och Munro ryggor med Nikwax tent&gear proof, men tycker det är löjligt dyrt.

Hittade Biltema Kapellimpregnering art.36-2120, "baserat på paraffin- och vax-dispersion" och "lösningsmedelfritt". kostar 49:90 för en liter.

Är det någon som provat detta, vad tyckte ni?

Hej,

Har nu köpt Biltemas Kapellimpregnering och just sprutat topplocket till min Atlas.
Om 24 tim är det dags för vattendusch och kontrollvägning för att få en liten indikation på hur pass effektiv impregneringen är.
Jag återkommer.

/ Bertil
 
OBD; sa:
Mobilizer; sa:
Har impregnerat mina Atlas och Munro ryggor med Nikwax tent&gear proof, men tycker det är löjligt dyrt.

Hittade Biltema Kapellimpregnering art.36-2120, "baserat på paraffin- och vax-dispersion" och "lösningsmedelfritt". kostar 49:90 för en liter.

Är det någon som provat detta, vad tyckte ni?

Hej,

Har nu köpt Biltemas Kapellimpregnering och just sprutat topplocket till min Atlas.
Om 24 tim är det dags för vattendusch och kontrollvägning för att få en liten indikation på hur pass effektiv impregneringen är.
Jag återkommer.

/ Bertil

Hej,

Den impregneringen gav inte så mycket.

Vikt torr : 265g
Vikt efter 30 min dusch : 350g
Viktökning : 85g

Vikt torr, efter impregn. : 270g
Viktökning : 5g
Vikt efter 30 min dusch : 340g
Viktökning : 70g
Total viktökning : 75g

Skillnaderna är ganska små och det finns osäkerhetsfaktorer, som t.ex. var duschen inställd lika i båda fallen, var vattentrycket lika?

När topplocket torkat ska jag ge det ytterligare en omgång av impregneringen för att se om resultatet förbättras något.

Skulle vara intressant att veta om du Magnus fick ett bra resultat med Nikwax. Du säger att det är dyrt, men det kanske är värt sitt pris. (Jag har inte kollat vad det kostar)

/ Bertil
 
Hej,

Jag har använt Nikwax några år. Inget mirakelmedel, men ryggsäcken tål definitivt regn bättre och torkar snabbare. Även om väven blir hyfsat tät så kryper det in fukt genom blixtlås och sömmar så en sopsäck innuti behövs ändå.

/Stefan
 
Mobilizer; sa:
Känns ändå som att det är en fördel med impregnerad ryggsäck. Vid regn blir den snabbt blöt och tung, torkar långsamt. Sopsäck har jag alltid inuti.

Hade för övrigt en burk med Herdins imprenex impregnering för blötläggning, inte den lösningsmedelbaserade. Samma lukt som tent&gear proof fast verkar mer koncentrerad. 25 kronor på ÖB känns mer attraktivt än 120 på Naturkompaniet.

Ska prova att späda ut lite och impregnera en ryggsäck.
- Någon som provat?

Impregnering var standard på yttertextilier, Herdin tält och pressings konc hade mkt gott rykte före mex-texens inträde. 2x sopsäck tätast!

go tur
 
johankse; sa:
Mobilizer; sa:
Känns ändå som att det är en fördel med impregnerad ryggsäck. Vid regn blir den snabbt blöt och tung, torkar långsamt. Sopsäck har jag alltid inuti.

Hade för övrigt en burk med Herdins imprenex impregnering för blötläggning, inte den lösningsmedelbaserade. Samma lukt som tent&gear proof fast verkar mer koncentrerad. 25 kronor på ÖB känns mer attraktivt än 120 på Naturkompaniet.

Ska prova att späda ut lite och impregnera en ryggsäck.
- Någon som provat?

Impregnering var standard på yttertextilier, Herdin tält och pressings konc hade mkt gott rykte före mex-texens inträde. 2x sopsäck tätast!

go tur

Hur impregnerar man med sopsäck,gnuggar man den på ryggsäcken 2x?


peter
 
Har nu testat både Nikwax Tent&Gear proof samt Herdins impregnering, inte imprenex utan den vaxbaserade.

Herdins fick jag prova att späda själv till lämplig blandning, en flaska skulle räcka till några kilo textil vid blötläggning, men jag sprayade med duschflaska.

Tyvärr blev resultatet dåligt med Herdins, utan att väga in skillnaden kan jag bara konstatera att det inte blivit bågon bättre vattenavstötningsförmåga utan tyget beter sig i princip som innan.

Tent&gear proof ger ett bra resultat enligt mina förväntningar. Vattenavvisande, klarar en kort skur utan att bli dyngblöt och jag hinner kränga på regnskydd om himlen vill annat än uppehåll. Givetvis har jag sopsäck eller vattentät säck i ryggan, men jag föredrar en torr ryggsäck ändå inte minst för vikten.

Naturkompaniet tar ca 120 spänn för tent&gear proof men jag har sett det om jag inte missminner för hundringen på fjällsport, gbg.
 
Jag har nu impregnerat topplocket för andra gången.
Om 24 tim. blir det dusch och ny kontrollvägning.

Notera att jag tidigare i tråden sagt att jag, precis som Magnus, använder sopsäck inuti ryggsäcken.
Avsikten med impregneringen är att om möjligt reducera viktökningen som en våt ryggsäck innebär.

/ Bertil
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Impregnera M65-jacka Gör det själv 11
cwmint Impregnera tältgolv Gör det själv 14
M Söderström Impregnera fjälltält Tarfala compass Gör det själv 4
myospinae Impregnera tältduk? Gör det själv 10
Mattias1981 Impregnera med vad?? Gör det själv 2
Grönställ Impregnera tyg med silikonspray?! Gör det själv 7
Kung Stalle Impregnera Gore Tex-skor, torrt viktigare än andning Gör det själv 5
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
zhcimon Impregnera G-1000 Gör det själv 17
kimman impregnera bomullsbrallor? Gör det själv 10
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Zachie Knakande/gnisslande ryggsäck (Osprey Exos) Gör det själv 1
Steer086 Laga ryggsäck där dragkedja lossnat Gör det själv 2
såg Köpa eller sy själv en ryggsäck Gör det själv 4
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
plawsworth reparera ryggsäck Gör det själv 1
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
MAW Mönster till ryggsäck Gör det själv 11
guhj Ryggsäck med halvhårt skal (typ Haglöfs Corker)... vad är det hårda? Gör det själv 13
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
crall.scout Sy ryggsäck Gör det själv 14
Oskar R. Yttre fästsystem på ryggsäck Gör det själv 2
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
andreaze Laga ryggsäck Gör det själv 5
Vandrare Ryggsäck, material till ryggplatta? Gör det själv 11
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
ghostface Laga ryggsäck? Gör det själv 2
vischy Reparation av ryggsäck? Gör det själv 8
Berny Regnskydd för ryggsäck Gör det själv 0
Johan Åberg Hemsnickrad ryggsäck Gör det själv 4
ratatosk Ryggsäck Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.