Vattentätt tyg

Vad frustrerad jag blir. Jag förstår inte.

Vill köpa ett tyg för att sy en vattentät påse. Men när jag inte kan känna på tyget hur vet jag då hur det ska bete sig. Jag har en påse från Sea to summit (deras lättaste) som jag gillar. Skulle vilja ha ett tyg som påminner om det, oprassligt, tunt, gärna lite transparent, helt vattentätt.

Nån som har köpt nåt liknande och kan hjälpa mig?

//Hanna
 
Jag ska väl kanske säga vilka tyg jag har tittat på.

Dessa:
2-ply-laminate, PTFE-membrane, lightweight ripstop, 76g/sqm
http://www.extremtextil.de/catalog/product_info.php?products_id=870{1}1
2-layer, 100% water- and windproof, very breathable laminate with ptfe-membrane. Opimized for lightweight-applications: the technical, shiny ripstop-fabric is laminated with a very thin membrane. Ideal for insulated (down or primaloft) garment or ultralight raingear. If used as rainjacket etc. the fabric must be lined to protect the sensitive membrane from sharp objects like fingernails etc. Please also use caution when sewing.

Properties: 100% water- und windproof, impregnated,
Breathability: RET < 6
Weight: app. 76 g/sqm
Width: app. 140 cm
Colour: outside see options, inside white
Cordura 500den
http://www.extremtextil.de/catalog/product_info.php?cPath=21_22&products_id=187
Very durable, abrasion-resistant nylon-fabric with PU-coating. This makes cordura first choice for backpacks, gaitors, bags, reinforcements and all areas with heavy mechanical stress. Cordura is up to 3 times more durable than other nylons!

Properties: transparent PU-coating on one side, waterrepellent FC-finish, 500 den/560 dtex
Watercolumn: min. 1000 mm
Weight: 240 g/sqm
Width: ca. 150 cm

Nylon, PU-coated, breathable, 160g/qm
http://www.extremtextil.de/catalog/product_info.php?products_id=845{1}31
Cheap but high-quality impregnated Nylon with waterproof, breathable PU-coating. Can be used for outershell or for any other sewing-project. Slightly shiny outer fabric and dark grey, matte inside.

Properties: 228dtex/200den Nylon tafetta, fluorcarbon-impregnation, waterproof, breathable PU-coating
Tensile Strength (N/50mm): 1000N/102kg
Tear Strength: 50N/5kg
Hydrostatic Head: mind. 3000 mm (1500mm after 9000 flexes)
Weight: ca. 160 g/qm
Width: ca. 148 cm.
 
Tack för svaret Martin.

Jag letar ju samtidigt efter ett tre-lagers tyg till ett par vantar, sådant fanns inte på shelby, tänkte vara lite ekonomisk och köpa tyg till påsar samtidigt. extremtextil.de var de jag föll för. Tyget hos shelby fanns ju inte inne nu heller. Du tror inte att nån utav de tre alternativen jag hade var bra?

//Hanna
 
återuppståndelse

Lyfter upp den här tråden då den avhandlar samma ämne som jag är frågvis kring. Hoppas det inte tas som trådkapning. Ville undvika massa onödiga nya trådar :)

Jag letar efter ett tyg med samma egenskaper: lätt, gärna oprasligt (av mindre vikt), lättpackat och helt (alltså HELT vattentätt) tyg.

Jag tänkte förstärka en regnjacka som andas på utsatta ställen (axlar och underarmar för mig som cyklist). Därmed behöver tyget jag söker inte kunna andas (tänker att jackan andas nog på andra ställen) men bör vara mer vattentätt än andnings-tyger (term?). I slagregn och långa turer i motvind pressas ju vatten genom de små porerna vid särskilt utsatta ytor. Samma sak gäller bomullstyger är min erfarenhet.

Funderar på en tunn galon men är rädd att det skapar ganska hög packvolym? Och vikt? Men får titta förbi Galant Plast i Göteborg när jag kommer hem (borta över jul-nyår).

De tyger jag hittat hittills är rena plaster ie. soppåsar etc. Det är dock alldeles för svårt att sy i och lite oföljsamt.

tips och idéer?
 
galantplast har inte så mycket lämpligt. Armerad PU har de haft innan vilket är direkt dåligt. Gårda och myrins har haft bättre. Innan fick man kolla alla myrins butiker för att hitta nåt bra. De har haft en del trelagers laminat (i somras iaf) vilka funkar. Men sömmarna och styvheten kommer ställa till besvär, speciellt på ett sånt 'rörligt' plagg som en cykeljacka. Du kan få lite mer rörlighet i tyget om du skär delarna på skrå.
 
Gro: Utveckla gärna!

På vilket sätt är "det" inte bra?

Galon: (talent plastic har en tun mjuk variant som jag funderar på)
Jag har jobbat i rena galonkläder och föredrog det framför de "andandes" kläder vi också hade (blåkläder). Då grävde jag jord i 8h. ösregn. I de som andades började läcka i ryggen (som ju sträcktes) efter max 3 timmar. Galon är evigt tätt. Gillar alltså galon men tänker att jag blandar för att inte skapa allt för mycket av "plastpåse"-känsla.

Gårda: Allt jag vet om dem är att de har ventile-tyg och tät poplin. Alltså helt förkastligt i långvarigt regn enligt mig. Det håller för pendelcykling men inte 8h i regn. Sedan tar det längre tid att torka om en sover i tält.

Myrins: vad har de för tyg som kan vara bra? Med trelagerslaminat kan jag bara gissa att du menar någon form av gore-tex-liknande tyg (teflon med små porer)? Det har jag tittat på på shelby men där kostade det 600kr. metern (fanns 2-lagers som jag tänkte använda till delar av jackan för 150kr/m men den hade dålig andningsförmåga). Vidare är min erfarenhet att även skaljackor (i varje fall min gore-tex-softshell och min haglöfs) inte orkar slagregn någon längre tid. Vattnet pressas genom av trycket. Därför var tanken ett så bra skaltyg som möjligt på inte-så-utsatta-ställen (mage, överarmar, rygg) och helt tätt på underarmarnas översida, armveck, de delar av ryggen som hjulen sprayar och skuldror. Men finns skaltyg på Myrins för billig peng är det bekvämare än shelby!

Varför är PU dåligt?

Rörlighet är inget stort bekymmer för mig. När jag cyklar (landsväg) sitter jag extremt still med överkroppen. Sedan ser jag inte något problem i ett hårt tyg - så länge tyget själv klarar belastningen. Använder ofta en amerikansk militär vinterrock i ylle som väger många kilo och är styv som en konservburk men trivs bra i den.

Vad sy på skrå är skall googlas!

Neoprene: Kul idé. Har ju bara haft det i våtdräkt och tänkt att det släpper genom vatten men verkar vara vattentätt så ska undersökas.
 
Gro: Utveckla gärna!

På vilket sätt är "det" inte bra?

Galon: (talent plastic har en tun mjuk variant som jag funderar på)
Jag har jobbat i rena galonkläder och föredrog det framför de "andandes" kläder vi också hade (blåkläder). Då grävde jag jord i 8h. ösregn. I de som andades började läcka i ryggen (som ju sträcktes) efter max 3 timmar. Galon är evigt tätt. Gillar alltså galon men tänker att jag blandar för att inte skapa allt för mycket av "plastpåse"-känsla.

Gårda: Allt jag vet om dem är att de har ventile-tyg och tät poplin. Alltså helt förkastligt i långvarigt regn enligt mig. Det håller för pendelcykling men inte 8h i regn. Sedan tar det längre tid att torka om en sover i tält.

Myrins: vad har de för tyg som kan vara bra? Med trelagerslaminat kan jag bara gissa att du menar någon form av gore-tex-liknande tyg (teflon med små porer)? Det har jag tittat på på shelby men där kostade det 600kr. metern (fanns 2-lagers som jag tänkte använda till delar av jackan för 150kr/m men den hade dålig andningsförmåga). Vidare är min erfarenhet att även skaljackor (i varje fall min gore-tex-softshell och min haglöfs) inte orkar slagregn någon längre tid. Vattnet pressas genom av trycket. Därför var tanken ett så bra skaltyg som möjligt på inte-så-utsatta-ställen (mage, överarmar, rygg) och helt tätt på underarmarnas översida, armveck, de delar av ryggen som hjulen sprayar och skuldror. Men finns skaltyg på Myrins för billig peng är det bekvämare än shelby!

Varför är PU dåligt?

Rörlighet är inget stort bekymmer för mig. När jag cyklar (landsväg) sitter jag extremt still med överkroppen. Sedan ser jag inte något problem i ett hårt tyg - så länge tyget själv klarar belastningen. Använder ofta en amerikansk militär vinterrock i ylle som väger många kilo och är styv som en konservburk men trivs bra i den.

Vad sy på skrå är skall googlas!

Neoprene: Kul idé. Har ju bara haft det i våtdräkt och tänkt att det släpper genom vatten men verkar vara vattentätt så ska undersökas.

Problemet med rörligthet är att om ditt 'vanliga' tyg är rörligt och förstärkningarna inte är det kommer det bli slitage i sömmarna mellan de två. Det är inte aktuellt att jämför en ullrock med styva plastmaterial. Ett ulltyg i överrocksvikt är fortfarande väldigt rörligt.

Myrins trelagerslaminat är någon form av PTFEmembran, tror det kommer från cross (alla tyger som finns i vanliga butiker har läckt ut från olika tygagenturer som levererar till konfektion). De har PU-membran också, oh andra heltäta tyger. Anledningen att galantplasts armerade PU-väv inte är bra har att göra med vikten och ändamålet det är designat för, inte materialet i sig.

Neopren är inte särskilt lämpligt tycker jag, svårt att sy på ett bra sätt.

Vad jag menar att skära förstärkningarna på skrå kanske kräver lite förklaring. I trådriktningen och tvärs den har vävda tyger en viss styrsel (förutsatt att de inte innehåller någon elastisk fiber), men 45 grader mot trådraken så har alla tyger en viss rörlighet, så om du lägger förstärkningarna i vinkel mot trådraken när du skär till så kommer du få mer rörlighet i delarna.
 
Ah! Då förstår jag, ja, olika styvhet kan bli ett problem. (ullrocken är väldigt styv men det är den ju över hela så det blir ju - som du säger - inte samma problematik).

Tack för tipset om Myrins tyger! Januari är en tuff månad men sedan skall det undersökas! Fick även något poncho-liknande av min farmor som nog kan bli bra tyg. Mjukt, rörligt och helt tätt.

Ja, skrå har jag själv sytt på, visste inte att det hette så :) Tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uboc1 Köpa vattentätt tyg Gör det själv 5
ÄventyrsCompaniet Sy vattentätt? Gör det själv 1
boe skates Lagom vattentätt och lite andas. Gör det själv 2
ywiz Vattentätt blixtlås? Gör det själv 13
tango Tålig tunn elastisk svart tejp eller självhäftande tyg? Gör det själv 2
4623 Rätt tyg! Gör det själv 2
pal2 Liquid tyg - var köpa Gör det själv 1
Elvah Vilken sida är silikonbelagd? Tyg från Friluftstyger.se Gör det själv 4
tango Pek-tyg ("Touch"-tyg), som centimeter-vara? Gör det själv 13
piaea Arcerteryx Jacka - lossat tyg Gör det själv 11
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
johannatillfots Tyg- sy eget sovsäcksöverdrag Gör det själv 26
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
fellmann Tyg ID Gör det själv 6
Jocke434 Extremt starkt tyg Gör det själv 12
Smogz Barfotamoccasiner i tyg med kevlarsula Gör det själv 8
Nattvandrare Tyg till regnkläder? Gör det själv 9
magnus ul Flourcarbon i tyg? Gör det själv 6
kanis Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke? Gör det själv 18
Grönställ Impregnera tyg med silikonspray?! Gör det själv 7
Vandrare Tyg till snökjolar (tältduk) - var köpa? Gör det själv 4
gusbo Sy kapell till pulka - vilket tyg och mönster Gör det själv 8
mattisandersgard Mesh-tyg Gör det själv 6
hannulan 2 lagers vattentät tyg Gör det själv 5
Henke B Whitney-jacka från Thruhiker, vilket tyg? Gör det själv 6
tango var köpa tyg-reflexband? Gör det själv 5
bekkis Tyg Gör det själv 3
Jakan M90-tyg Gör det själv 2
CJ Tyg, väv etc, var köpa? Gör det själv 14
adventure_transport Mattsvart tyg,helst grovt? Gör det själv 4
Brune Tyg till fenderskydd Gör det själv 1
muppielupp Slitet tyg i kängan - fixa? Gör det själv 3
Jörgen Fjaderlatt.se Köpa tyg från USA Gör det själv 1
redtop Kevlarförstärkt tyg/väv (ex. Keprotec)??? Gör det själv 6
jonne_ Tyg till anorak Gör det själv 3
malvamodell modell 90 tyg Gör det själv 2
GunnarM Letar tyg med UV-skydd Gör det själv 1
Jeremiah Lätt vindtätt tyg Gör det själv 1
Johan es M90 Tyg Gör det själv 14
Henke Jag vill känna på tyg i Stockholmstrakten! Gör det själv 2
qwe1 Power stretch tyg Gör det själv 1
jonka98 Tyg för att förstärka Helly-täckbyxor på knäna? Gör det själv 2
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1
Hur mycket tyg går det åt till en anorak? Gör det själv 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...