Impregnera tältduk?

Funderar på lämplig metod att förstärka regntåligheten på "medelmåttig" tältduk.

För hela familjen har jag ett lite billigare tält (tror nylon med ca 2000 mm vattenpelare).
Finns det något lämpligt sätt att impregnera så att man kommer upp i motsvarande 3000 mm eller liknande?

2000 mm känns inte helt pålitligt om det börjar vräka ner....
 
Man kan impregnera med silikon.
Blanda ut vanlig våtrumssilikon med något lösningsmedel (ren bensin/sprit/e.d.), lägg på, samt låt lösningsmedlet dunsta.

Har aldrig provat själv, men det verkar vara en vanlig metod.
 
Här är Hillebergs rekommendation för återinpregnering av deras yttertält. HB tälten är från början impregnerade med silikon (silikoniserad nylonväv) och har alltså ingen membran tätning.

Det tältet du har med tanke på prisklassen har säkert en enklare PU-belagd nylonväv (beläggning med PU membran på insidan av väven). I så fall måste man vara försiktig med lösningsmedel etc så att inte PU-beläggningen skadas och släpper fråv väven. Sker detta får du kassera tältet!
 
Ok tack för båda svaren!
Hade Hilleberg någon speciell rekommendation - jag förstod nog inte riktigt?

Minns ett gammalt ryggås fjällräventält jag hade. Det låg hoppackat ett år efter att min bror hade haft blöta hundar i det. Jag kände att det var nödvändigt att rengöra (pga allergi).
Rengjorde med borste, ljummet vatten och diskmedel.
Efter det så släppte en genomskinlig hinna på insidan av ytterduken (var det något sådant som menades kanske i det senaste svaret?).
Efter det så blev tältet aldrig riktigt bra igen...

Vet inte riktigt om jag vågar försöka nu?
Finns kanske något milt lösningsmedel som anses säkrare?
 
Ok tack för båda svaren!
Hade Hilleberg någon speciell rekommendation - jag förstod nog inte riktigt?

Minns ett gammalt ryggås fjällräventält jag hade. Det låg hoppackat ett år efter att min bror hade haft blöta hundar i det. Jag kände att det var nödvändigt att rengöra (pga allergi).
Rengjorde med borste, ljummet vatten och diskmedel.
Efter det så släppte en genomskinlig hinna på insidan av ytterduken (var det något sådant som menades kanske i det senaste svaret?).
Efter det så blev tältet aldrig riktigt bra igen...

Vet inte riktigt om jag vågar försöka nu?
Finns kanske något milt lösningsmedel som anses säkrare?


Den genomskinliga hinnan som du syftade på, är själva det vattentäta membranet som består av PU (PolyUretan) plast. Om den släpper, är tältet inte längre vattentätt. Du hittar samma typ av PU beläggning på många regnplagg och på tältbottenvävar.
Alternativet till PU belagda vävar är silikoniserade vävar som yttertält, men de förekommer oftast på lite dyrare lättviktstält (Hilleberg, Bergans Compact light, vissa Helsport etc).

Du bör aldrig använda någon form av tvätt eller diskmedel (inkl sköljmedel) på tält eller regnplagg. Dessa medel innehåller mjukmedel som tar bort ytspänningen på vatten, dvs impregneringen förstörs. (Vissa regnplagg ex GTX plagg går bra att tvätta i vanligt tvättmedel och impregera om, däremot skall man aldrig anv sköljmedel).
Ett smutsigt tält görs rent med enbart mjuk svamp och ljummet vatten.
 
Senast ändrad:
kan tänka mig att personen tänkte hänvisa till den här sidan?
http://hilleberg.se/sv/återimpregnering-av-yttertält

Skulle nog påstå att råden där funkar på både PU och silikonbelagda vävar, dvs det förbättrar vattenavrinningen om väven är mycket sliten men tror inte det påverkar den mätbara vattenpelaren speciellt mycket.

Jag skulle inte ge mig på att kladda silikon på en fungerande PU-duk... 2000mm vattenpelare är för övrigt vad tex hilleberg har på sina tresäsonstält... fixar den verkligen 2000mm så ska själva vävens vattentäthet inte vara nåt problem. Påstår att design och detaljer som sömmar är viktigare än den lilla skillnaden i mätbar pelare på själva väven.
Jag har försökt använda silikon till sömtätning på både silikon och PU-belagda vävar. På silikonbelagda funkar det finfint, men på PU-belagda har det lust att släppa. Misstänker att det till viss del beror på impregneringen som tyget troligen hade från fabrik...

Misstänker att "den genomskinliga hinna" som släppte i din gamla ryggåstält var just PU-beläggningen, som brukar sitta på insidan av tältet...
 
Tack Christer, noterade inte att jag glömt länken till Hillebergs rekommendation i mitt tidigare inlägg:)
 
Senast ändrad:
Har PU-beläggningen redan släppt på vissa ställen skulle man ju kunna tänka sig att silikonisera bara dessa områden.

En liten tanke bara:
Är det bara ren (100%) silikon i silikonspray borde man ju kunna spraya dessa ytor. På så vis undviker man ju att skada den PU-beläggning som finns kvar med lösningsmedel.

Ingen som provat detta?
 
impregnering

Jag har ett 20 år gammalt Haglöfs Tween Peak som jag legat otaliga nätter i och som jag formligen älskar. Vad är det tillverkat i för material och hur skall jag impregnera för att hålla liv i det ytterligare några år
 
Hm.. Motsägelsefulla uppgifter på Hillebergs hemsida.

Under FAQ "Tältvård & Service" (http://www.hilleberg.se/sv/faq)

FRÅGA : Jag har haft mitt tält länge och undrar om jag skall impregnera om det?


SVAR :De belagda vävar vi använder i yttertält och golv är vattentäta på grund av den beläggning väven har, inte någon impregnering. Gammal sliten väv med försämrad vattentäthet kan därför inte förbättras i egentlig mening genom impregnering. Ett slitet golv kan återställas genom golvbyte, det vill säga vi syr in ett nytt golv i tältet.

Men under Tältanvändning (http://www.hilleberg.se/sv/återimpregnering-av-yttertält)

Så säger dom detta : "Den produkten vi väljer att använda för återimpregnering av våra yttertältsvävar är Nikwax Tent & Gear Solar proof. "

"Genom att då återimpregnera tältet ökas skyddet mot solens skadliga strålar samtidigt som vattenavvisningen förbättras."

hmmm... vad gäller egentligen?!
 
Jag har ett gammalt fjällräventält, pop out kupoltält som hängt med i massor av år. Ett lager av silverfärgad topp flagnar av och det går att riva bort. Undersidan golvet behöver också impregneras. Det jag funderar på är A: Vad impregnerar man överdelen med ( jag förstår att silvercoatingen inte går att fixa till längre, men vad är bra annars. Sedan B: vad använder man till botten på tältet. Nån som har kunskap om detta ? Jag vill använda detta tält ett tag till då det är mig kärt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.