Färga tältduk, sy tältduk, svart myggnät

Kan man typ spraymåla innertältet för att få det mörkare? Det är gult vilket liksom drar till sig ljus, och jag har mitt tält för att sova i... Däremot tvättar jag det ju sällan (aldrig) så det måste ju bara hålla för vanlig fukt.

I vårt familjetält tror jag att jag ska dö av koldioxidförgiftning om vi stänger innertältet, alla ventiler sitter högt. Här tänkte jag bara sy fast en bit myggnät långt ner, klippa bort tältduken innanför och sedan brumma runt några varv mer symaskinen. Någon som har varningar och tips?

Till ovanstående samt till fotogömslet o lite annat vill jag ha svart myggnät, helst knottsäkert. Tips på vart detta köpes, gärna billigt på metervara?
 
Koldioxid eller menar du kolmonoxid? Det senare är en risk vid förbränning och täta tält men innertält ventilerar normalt bra. Koldioxidförgiftning är bara aktuellt i typ täta plastpåsar och hos svårt sjuka eller intoxikerade personer.
Försök sätta upp tältet med morgonskugga. Äldre yttertält hade ibland alubeläggning det blev rätt mörkt. Lättviktstält idag brukar inte vara så mörka.

Färga syntettyger är inte enkelt.

Myggnät https://www.extremtextil.de/en/fabrics/mosquito-net.html

Thure
 
Senast ändrad:
Eh... jag menade vad jag skrev, både kemin och frågorna.

Tack för länken men jag vill hellre hitta något i lite mer rimlig prisklass.
 
Jag hittar inga exempel på koldioxidförgiftning när jag googlar. Dykare varnas för det men för övrigt inget påtagligt. Kan någon ge mig info? Eller kan det möjligen vara så att TS - trots allt- menar Kolmonoxid (vardagligt kallat koloxid)?
 
Vi kan göra så här: https://www.nyteknik.se/popularteknik/koldioxid-farligare-an-syrebrist-6345338
Alltså jag menar mer bildligt när jag säger Tror att jag dör, men det är känslan. Tänk baksmälla och sen basebollträ över vardera tinning. Ingen som prövat att sova i ventilationstäta festivaltält alltså? Tips, gör inte det. Men detta var inte viktigt, poängen är inte huruvida det är farligt eller inte, och jag behöver ventilation längre ner i tältet, och det är mitt egna tält så jag syr om det så mycket jag vill. Men när jag ändå ställde frågan om att mörklägga mitt andra tält så ville jag se om någon hade nån input eller varning kring själva sömnaden - ex nål, sömval etc.

Tyget var inte dyrt i sig, frakten däremot. En meter skulle gå på så pass att det lönar sig att köpa nån färdig produkt i Sverige och klippa sönder. Men tack ändå.
 
* Är det någon som känner till en metod att färga tältduk?

* Är det någon som har bra tips för att sy i tältduk och myggnät?

* Finns det någon vanlig butik i Sverige som saluför svart myggnät på meter?
 
Senast ändrad:
https://www.ohlssonstyger.se/sv/artikel/myggnat-vit inte svart. Sy fast myggnätet i kanterna och klipp bort tältduken därefter.

Ett tält är verkligen inte ett hermetiskt slutet rum.

Koldioxid är dessutom en andningsstimulerare så normalt vaknar man med andnöd om koldioxid ansamlas i blodet innan man får koldioxidnarkos.

Men å andra sidan så dör de flesta i Sverige med koldioxidnarkos som ger medvetslöshet i slutet vilket beror på att kroppen inte orkar ventilera lungorna. Man somnar in vilket oftast sker lugnt. Men det är förstås inte dödsorsaken det är något annat som gör att personen inte orkar ventilera.

Kolmonoxid är klurigare eftersom det inte ger andnöd bara stopp för syreutnyttjandet i kroppen.

Thure
 
Själv gillar jag ventilation i mitt tält, du behöver inte fundera mer på varför. Vitt myggnät finns på många ställen.


Tack för försöket.
 
Senast ändrad:
Inte helt svart, men riktigt mötkt blått finns på IKEA. Gardintyg. Om själva sömnaden; tänk på att sy i tältväggen, inte ända ner till golvet (har du nog gjort, men ibland kan man ju missa). Lättare att få allt rakt om man syr allt färdigt först och sedan klipper bort tygväggen. Mindre risk att det drar sig och mer tyg att nåla i.
 
Alltså jag menar mer bildligt när jag säger Tror att jag dör, men det är känslan. Tänk baksmälla och sen basebollträ över vardera tinning. Ingen som prövat att sova i ventilationstäta festivaltält alltså? Tips, gör inte det. Men detta var inte viktigt, poängen är inte huruvida det är farligt eller inte, och jag behöver ventilation längre ner i tältet, och det är mitt egna tält så jag syr om det så mycket jag vill.

Täta enkeldukstält är ett otyg absolut. Men jag tror snarare att det är kondensen och att det blir kallt fram på morgonsidan som upplevs som obehagligt.

Juste tältventilation och möjlighet att reglera den anser jag också är viktigt och de aspekterna jag tänker på är temperatur och fuktighet samt också lite subjektivt att varken vara störd av drag eller instängdhetskänsla.

Men som lungläkare tycker jag inte att man skall överdriva risken för koldioxidansamling eller syrebrist i ett bra tält.

Kolmonoxidförgiftning däremot dör folk av.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.