Färga tältduk, sy tältduk, svart myggnät

Strunta i att färga innertältet. Köp en sovmask istället. Jag förstår inte hur jag kunde leva utan min. Har oregelbundna tider och när jag går och lägger mig tidigt har jag solljuset rakt in i sovrummet och kan inte ha persienner. Har rullgardin men det blir ju inte tätt direkt. Jag sover så mycket skönare med masken och framför allt somnar jag snabbare.

Sån här har jag. Sidenet irriterar inte huden i ansiktet, inte ens när det var värmebölja och jag svettades i ansiktet kändes den obehaglig.
 
En tyllgardin eller snarlikt som du hittar på Ikea etc funkar, se bara till att det är små maskor så att knotten inte kommer in.

Gällande färga, skulle jag ge upp det. Vill du ha skugga och svalare tält så spänn en tarp (presenning) en bit ovanför tältet (helst inte mot tälttaket). Då får du bort "växthuseffekten" i tältet och får skuggigare (förutsatt att du väljer en mörk tarp). Inget för lättpackaren men bra för camping/kajak etc när vikten inte bärs på den egna ryggen några längre sträckor. Klassiskt knep på festival för att slippa värmen trots att man vaknar kl 11 med lite kroppsvätskor i obalans.
 
RIT-dye kan färga syntettyger. Man kan färga nylon/polyamid med nitor. Men polyester går bara som konsument med RIT-dye mig veterligen. Har du företag kanske du kan ringa skandinavisk textilkemi och fråga om dispersionsfärger men det blir nog inte lönsamt pga mängderna du måste köpa. Förr fick man importera rit-dye själv via ebay, kan ha ändrat sig nu.
 
* Är det någon som känner till en metod att färga tältduk?

* Är det någon som har bra tips för att sy i tältduk och myggnät

* Finns det någon vanlig butik i Sverige som saluför svart myggnät på meter?

Osäker på om det går att färga tältduk med bra och beständigt resultat. Men kanske. Prova.

Man kan lätt sy i tältduk och myggnät för hand eller med symaskin. Man brukar använda polyestertråd. Det kan vara lite fippligt om det är tunn och sladdrig duk men det brukar gå med lite tålamod. Du kan behöva täta runt sömmarna efteråt om det är i yttertältet så du inte får in regn.

Om du bara behöver lite nät och inte hittar det på löpmeter i Sverige kanske en svart nättvättpåse skulle kunna funka?
 
Tack för konstruktiva svar!

Blir ett svart myggnätstält på biltema för 130kr, räcker och blir över till flera projekt. Det är bara tänkt i innertältet vid absiden, så vattentätning är inte så noga tror jag. Förresten tältar vi inte med familjetält om det vankas flera dagars ösregn. Är lite orolig att tyget bara fransar sig och löser upp sig, det kanske silikontejpen också hjälper mot dock?

Sovmask pallar jag inte riktigt, men använder en buff till och från när det är för ljusa nätter - jag har en jäkla ovana att lägga mig tidigt också. Har slagit upp tältet under granar eller hängt tarpen ovanför, men ska kika på namnen ovan med färg. Tror det kunde bli toppen, innertältet måste ju inte vara snyggt heller. Tänkte själv först svart spritpenna, men det skulle ta evigheter även med detta lilla enmans. Tar man bort innertältet så är det mycket mörkare, det gröna yttre multiplicerar inte ljuset på samma sätt men det ger ju inte samma skydd heller.
 
Jag sydde ett tag ”grejer” i fallskärmstyg. Knepet som jag fick lära mig av dom som sålde fallskärmar att man undviker att tyget fransar upp sig om man istället för att klippa tyget skär tyget med en lödpenna. Förutom en lödpenna så behöver man en stållinjal (Biltema) och en glasskiva finns på fyndavdelningen på IKEA.

Om det funkar på Tygrt7nätet från Biltema beror nog på materialet. Bomull och silke brinner nog, men syntettyg som polyester smälter när man använder lödpenna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.