Impregnera fjälltält Tarfala compass

Jag har nu impregnerat mitt gamla fjälltält från 1980-talet med gott resultat. Jag tänkte berätta hur jag gjorde eftersom en försäljare på en friluftsbutik sade till mig att det inte skulle gå.

Eftersom det var någon slags impregnering på baksidan (silikon eller liknande) valde jag vattenbaserad impregnering med något slags vax (och inte ett med lösningsmedel) för att inte lösa upp befintlig impregnering. Efter att ha sköljt tältet i en hink med ljummet vatten och låtit det torka fällde jag upp det och impregnerade en liten yta på utsidan. Men ett dropptest visade att det inte fungerade och att tyget sög upp mer vatten då. Därför vände jag på tältet och impregnerade insidan av yttertältet istället där den gamla impregneringen satt. Jag sprayade på impregneringen och strök sedan ut den med en svamp. Det fungerade bra och tältet läckte mindre. Tältet fick sedan torka. Sedan fällde jag upp tältet igen med utsidan utåt och sprayade med en sk coating av samma typ som man förstärker impregneringen på skalplagg med. Impregneringen skulle härda i värme så jag hängde upp tältet i ett torkrum över natten. Nu var yttertältet tätt igen. Jag impregnerade bottnen i innertältet på samma sätt. Men då lade jag det över ett bord och strök på den vattenbaserade vaximpregneringen med en svamp på undersidan där den gamla impregneringen satt. Till slut lämnade jag in yttertältet till en skräddare som satte dit en hel löpare i dragkedjan. Nu är mitt två mans fjälltält Tarfala Compass från 1980 talet i toppskick igen.

Slutsats. Lyssna inte på försäljare som bara vill sälja på dig nya tält. Välj inte lösningsmedelsbaserad impregnering som löser upp silikon eller liknande impregnering utan vattenbaserad. Impregnera på den sida som den gamla impregneringen sitter på med denna impregnering. Strunta i att en del impregneringar har ordet "solsäker" i namnet. Den ska inte sitta på utsidan iallafall om den gamla impregneringen sitter på insidan av yttertältet. Jag fick veta att mitt Tarfala Compass tält är tillverkat i Gävle på 1980-talet. Bara det gör ju att det känns jättebra att bo i det!
 

Bilagor

  • Impregnering av fjälltält Tarfala compassfrån1980-talet DSC_2349.jpg
    Impregnering av fjälltält Tarfala compassfrån1980-talet DSC_2349.jpg
    73.4 KB · Visningar: 1,885
Intressant. Rapportera gärna hur bestående effekt du fått.

Min gissning är att det på insidan av tältbotten är en polyuretanbeläggning. Om denna börjat flaga av är det sannolikt svårt att åstadkomma varaktig effekt av impregnering.

Yttertältet har sannolikt en beläggning av liknande slag på insidan men jag tror att själva duken skiljer sig rätt mycket mellan dessa bägge vävar. Jag har också ett gammalt men sent tillverkat (70-talets slut?) Tarfalatält på vinden som funkar men där beläggningen på insidan av tältbotten käns lite mjuk och där jag misstänker att den inte tål slitage lika bra nu som när tältet var nytt.

Thure
 
En enkel footprint av byggplast i storlek som innertältet isolerar lätt mot markfukt och den vattenånga som kan tränga in i tältet via att marken värms upp av sovande och eventuell solinstrålning.

Impregneringen kan även målas på med sprutpistol.

Roligt att du skall bruka ditt kompass, jag har ett gammalt Malmbergs i samma modell.
go tur
 
Tack för kommentarer. Jag håller med om att det kan vara svårt att återställa golvet helt eftersom det troligen har varit belagt med ett polyuretanskikt som nu är obefintligt. Jag har också köpt en bit presenning som skydd mot väta underifrån för säkerhets skull. Men yttertältet har mer av sin ursprungliga impregnering kvar på insidan och stod bra emot dropptest med vatten efter impregneringen så det ska bli intressant att testa det på riktigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.