impregnera bomullsbrallor?

Hej! jag har ett par lätta sköna bomullsbyxor att gå i på tex fjällvandring. problemet är bara att de gärna suger åt sig minsta lilla droppe vatten.
De måste mao få sig en rejäl impregnering. De behöver inte bli heltäta men vattendroppar från buskar och skvätt måste rinna av, och det är ju bra om det kan dugga lite utan att man blir tokblöt på låren..
Snälla tell me what to do, jag vill inte köpa dyra teflonbrallor!

Kjamkjam /kimman :eek:)
 
Jag gick in på min lokala järnhandel och köpte ett impregneringsmedel för bomull avsett att användas i tvättmaskinen... räckte till både byxor och väst, blev kanonbra. Tyvärr minns jag inte namnet. Det var nåt flytande som man hällde i tvättmaskinen där man normalt häller tvättmedlet.

mvh p-a
 
Imprenex

Imprenex är väl det klassiska medlet. Finns både som spray och flytande. Fungerar ganska bra tycker jag, även om det ansågs vara mindre bra i något test. Det flytande fungerar bäst(blandas med vatten och det som ska impregneras läggs i blöt enligt bruksanvisning)
 
Nikiwax

Jag har använt Nikiwax (importeras av Lundhags?) Cotton Proof, en flytande impregnering som tvättas in i bomullsplagg eller blandningar med bomull. Enkelt att genomföra och ger bra resultat!
 
Nikwax

Ursäkta, det ska naturligtvis vara Nikwax och inget annat. Vet inte var det extra i:et kom ifrån... Dessutom hittade jag en beteckning på en liten etikett, TX-10i, som jag antar är någon form av modellbeteckning.
 
bra tips!

Tack för hjälpen, jag får nog göra en liten marknadsundersökning. Nikwax brukar väl ha bra prylar tror jag..

Vet någon vart det finns en test att läsa?? Råd&rön verkar inte ha någon?

hep! /kim
 
Nikewaxtest

Stod i något uråldrigt Ute magazin.

Fungerar utmärkt men ett par byxor i 50/50 bomull polyester torkar trots allt betydligt snabbare....

Go tur

Johan K
 
grönlandsvalla

Det bästa resultatet får du från grönlandsvalla.
Det är en vaxklump som man gnuggar över tyget och sedan värmer in (med strykjärn, hårtork eller i torkskåp).
Välidgt bra resultat, och man kan själv välja hur mycke man vill lägga på. Kanske lite extra på knän, benslut och i häcken, och lite mindre runt grenen.
Det tar lit tid att fixa, men det är det värt.
 
Re: grönlandsvalla

Pigge2; sa:
Det bästa resultatet får du från grönlandsvalla.
Det är en vaxklump som man gnuggar över tyget och sedan värmer in (med strykjärn, hårtork eller i torkskåp).
Välidgt bra resultat, och man kan själv välja hur mycke man vill lägga på. Kanske lite extra på knän, benslut och i häcken, och lite mindre runt grenen.
Det tar lit tid att fixa, men det är det värt.

Blir de inte så stela att man kan ställa dem ifrån sig?
 
Grönlandsvalla

Vist, lite stela kan de bli, men det beror ju på hur tjockt med "valla" man lägger på.
jag har aldrig tyckt att det varit något problem, men smaken är som baken =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.