Illaluktande flytväst

Min ena flytväst luktar pyton!
Har hjälpt lite med två intvålningar men fortfarande sitter det en hel del lukt i den. Vad säger ni - har ni några bra tips?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det där med att frysa illaluktande saker, är det bara en myt eller har jag extra äckligt svett?
För mig hjälper det en bit på vägen, men så fort jag använder skorna/pjäxorna/vad det nu är en gång så är det tillbaks till hur det var innan jag frös in dem/det.

Det som har fungerat bäst för mig är att börja med att skölja ur prylen direkt efter användning, medans det fortfarande är fuktigt och inte har hunnit "torka in". Därefter är det antingen ättiksbad eller t-röd bad och skrubbning med en mjuk borste som gäller. Sedan sköljs det noga, brukar sedan tvätta en gång till med såpa och skölja tills det inte är några såprester kvar. Sedan är det assisterad lufttorkning med någon form av luftavfuktare som gäller, lite beroende på pryl kan det behövas en fläkt som blåser "kalluft".

Det är få bakterier som dör av frysning, så fort det blir varmt och fuktigt lever de upp igen och det brukar ha mycket liten effekt på odören.

Jag tänker INTE koka min flytväst :)

Tänker satsa på tröd eller ättika istället. Frågan är bara vilket där man kan få. Bort lukten lättast.

T-Röd menade han nog.

Varför luktar västen såpass mkt? Kanske dags för en ny ändå?

Tycker det är väldigt viktig att skölja och torkar västen och allt annat efter varje användning och sedan förvara på ett bra sätt och inte bara ihopknölad eller så. Men någon gång bli de ju gamla trots allt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips