Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor!

Varför är ALLA halsar på ALLA fleecejackor för stora och för låga! Har inte hittat en enda med vettig konstruktion i halsen. När det blåser kallt måste man antingen dra upp axlarna och trycka ned hakan eller ha något under med vettig hals (men varför ska man då ha fleecen överhuvudtaget?)! Har börjat laborera med det underskattade plagget fusk-olle med lysande resultat, man kan då vädra ur jacka, fleece vid behov utan att bli kall om halsen!
Har någon hittat en vettig fleece?? Vore isåfall tacksam för tips...
 
Annorlunda hals

Halsen på Klättermusens fleece tröjor är annorlunda än andra fleecetröjors halsar. Om det fungerar bättre för dig vet jag naturligtvis inte - men Du kan ju prova om Du vill.
Klättermusens fleecetröjor är dock (vad jag vet) vindtäta och är därför inte direkt billiga (om man inte hittar dem på rea :)).

Jag har en Klättermusen Fliisa tröja som passar väldigt bra för mig. Kragen är hög i nacken men blir lägre fram så att den går in under hakan. Kragen knäpps sedan med en tryckknapp. Det blir helt tätt för mig (som har smal hals), speciellt med en underställspolo.
 
Passar mig

Jag har en stor haka och på mig sluter de flesta tröjor tätt. Kanske är det för att såna som jag ska kunna ha dom som halsarna är så stora?

Den med bäst hals är en Haglöfs som ja hittade på rea för 450:-. Konstig storlek bara, Small på mig som är över 180 cm, men den passar.
 
Fler halsskyddsbekymmer

Appropå bra halsar vill jag få tag i en hederlig halvtunn bomullströja med "dragkedjepolo" - mina Mäsertröjor har jag slitit ut och nu hittar jag inga nya...

Vad har förresten hakan med tröjan att göra?
 
Jag har också en Klättermusen Fliisa och är mycket nöjd. Mycket bra vindtäthet och helt ok hals. Jag har inte frusit om halsen hittills i alla fall. Jag är lite känslig och tycker inte om tryck mot strupen och därför knäpper jag inte alltid kragen. Ibland känns den nämligen lite trång för mig. Men blixtlåset går så långt upp att halsen håller tätt i alla fall.

En tröja att rekommendera när det blåser. Och jämfört med andra Windstopper-tröjor är den faktiskt inte dyr.
 
Säger bara Klättermusen!

Klättermusenens Fliisa är otroligt bra konstruerad, slittålig, och av hög kvalite rätt igenom. Det är inte många dagar som jag inte bär min Fliisa och den är forfarnade nästan som ny. Som sagt "man saknar den när den är i tvätten" vilket då inte blir så ofta.
Ha Det!
 
Fleecekonstruktion

Hej
Jag hade samma bekymmer för några år sedan med att hitta en fleecejacka som var tät i halsen, jag letade men fann aldrig vad jag sökte. Då sydde jag jag mig en egen med en dragsko i nacken som man kan reglera värmeutsläppet i halsen med. Är fortfarande förvånad att jag inte hittat en tillverkare som gjort vad jag gjorde. Största problemet jag hade var att hitta en fleece av bra kvalitet, de flesta tyger är av hästtäcke kvalitet. Dessutom är fleece otroligt lätt att sy i....
 
Arc'teryx

Arcteryx gör en fleecejacka med dragsko i halsen. Prislappen är dock inte lika rolig: runt 2700 om jag minns rätt. Finns i Tierrabutikerna.
 
Dragsko i halsen

Jag har en Millet fleece-jacka med Windstopper som även har en dragsko i halsen. Fungerar utmärkt ända tills man tar på sig ett plagg med krage utanpå (t ex skaljacka), för då kan det bli lite korvigt i nacken om dragskon är åtdragen. Köptes i Frankrike för ca 1100 kr. Stora, bra fickor som sitter högt upp => inga problem med selen. Dessutom ventilation i armhålorna vid behov. Toppenjacka till rimligt pris, om nu någon Winstopper kan anses ha det.
 
Nästan fuskolle...

Inte för att den (eller jag) är optimerad för klättring på något sätt, men jag vill ändå nämna det...
:eek:)

Det finns fleecekragar att köpa, dvs bara ett 'rör' av fleece, som träs över huvudet och sedan sitter som en halsduk.
Den går att dra upp över öronen och fortfarande ha den hela vägen ner på halsen. Det går också bra att korva ner den, så den bara sitter på halsen.

Normalt är detta ett plagg för normal utomhusaktivitet på vintern, slalom och annat.
Fördelen mot en halsduk är att den aldrig åker upp och lossnar.

Den finns att köpa i sportaffärer. Ibland kallas den Turtle eller Turtleneck.

Bara ett litet tips...
 
Patagonia Matrix

om du ändå skall på stan och prova, så testa Patagonia Matrix. Tycker jag sitter fin-fint.

/david
 
Sasta

Finska Sasta har också många modeller med ganska small halls, jag har en Inuvik-fleece i Polartec 100, som passar perfekt för min small, lång halls. Dessutom är priser på Sasta mycket rimliga, åtminståne här i Finland. Kolla http://www.sasta.fi.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.