Identifiera knopen

77249

Avstängd
Hej på er,

Jag har lånat en via ferrata-utrustning. När jag lånade grejerna så var karbinerna inknutna enligt bifogade bilder. Jag känner inte igen knopen, så nu till mina frågor. Vilken knop är det? Är den lämplig för klättring? Bonus: varför använder man den knopen, och när ska man göra det?

Bild 1
Bild 2


Jag vet om att det inte är något lås på karbinen. Jag har egna låsbara, så jag behöver inte läxas upp.

Tack på förhand!
 
Jag skulle nog säga att det är en dubbelfiskarknop som dock har glidit lite och därför ser annorlunda ut.

Denna knopen brukar användas när man knyter sina egna prusiksnöre.
 

avslut210607

Avstängd
Exakt! Barrel knot, eller en fiskarknop om sig själv kan man kanske säga. Används enligt irata standard inom industriklättring. Med fördel på änden av en kosvans (repstump för inkoppling sele-ankare)som på bilden, eftersom karbinen inte kan rotera utan alltid står givakt med grinden åt rätt håll för snabb och smidig inkoppling.

Har jobbat en hel del med denna och inte upplevt att den skulle vara särskilt svåratt få upp. Kanske efter fall men det ska inte hända om inte arbetslinan går av och backupen fångar en.
 

77249

Avstängd
Haha, ibland blir man bra blind. Först var jag lite skeptisk när den samlade expertisen hävdade att det var en dubbel fiskarknop, såna har jag ju slagit många gånger. Nu var det ju helt uppenbart...

Aja, man kan inte alltid ha alla qds på väggen. Tack för alla svar!
 
Jag vet om att det inte är något lås på karbinen. Jag har egna låsbara, så jag behöver inte läxas upp.

Tack på förhand![/QUOTE] Jag ska snart skapa en tråd om ämnet...
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

77249

Avstängd
uploadfromtaptalk1374498845743.jpg

Från karbinerna och inåt mot selen:

Vanliga karbiner
Dubbel fiskarknop
10.4 dynamiskt enkelrep
2 st dubbla fiskarknopar
Friktionsplatta eller vad de nu heter på Svenska
Dubbelåtta som knyter in sele och bromsmojjen

Allt metallskrot är tillverkat av CAMP Italy, repet har jag ingen aning om.

Frågor på det?
 
När man går Via Ferrata har man väl inte vanliga låsbara karbiner utan Via-ferrata-karbiner som går att låsa upp med rätt handgrepp? Eller så har man exakt de karbinerna du visar? Verkar väldigt osäkert med låsbara karbiner.
 
jag skaffade precis en sån där friktionsplatta och riggade något motsvarande för att jag hade en idé om en bättre kosvans än en statisk slinga.

med 10 mm dynamiskt rep så nöp den direkt, och med 10 mm repsnöre så bromsade den inte tillräckligt, så jag har pensionerat den.

kanske sbs, så jag är nyfiken på om det går att få grejerna att funka som de ska.
 

77249

Avstängd
När man går Via Ferrata har man väl inte vanliga låsbara karbiner utan Via-ferrata-karbiner som går att låsa upp med rätt handgrepp? Eller så har man exakt de karbinerna du visar? Verkar väldigt osäkert med låsbara karbiner.

Vanligtvis tror jag att man har twistlock eller motsvarande. På vilket sätt skulle det vara osäkert med låsbara?
 

77249

Avstängd
jag skaffade precis en sån där friktionsplatta och riggade något motsvarande för att jag hade en idé om en bättre kosvans än en statisk slinga.

med 10 mm dynamiskt rep så nöp den direkt, och med 10 mm repsnöre så bromsade den inte tillräckligt, så jag har pensionerat den.

kanske sbs, så jag är nyfiken på om det går att få grejerna att funka som de ska.

Jag har lånad utrustning, och har aldrig använt en friktionsplatta tidigare men plattan jag har specar att den vill ha 10.4 mm dynamiskt rep. Testade aldrig bromsverkan på den, men nu blev jag sugen på att prova. Jag tror också att grejerna som jag har såldes som ett kit, eventuellt riggat och klart.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips