Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ibland blir man spänd på fortsättningen
- Trådstartare avslutmedlemskap0904
- Start datum
Några polska gästarbetare har dock slått rekord i detta hantverk.
Naturgas från fordonstapp som kräver 200 bars behållare i en P11.
Det small som en bomb och en blev av med ben
Naturgas från fordonstapp som kräver 200 bars behållare i en P11.
Det small som en bomb och en blev av med ben
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Självmarkerande
Tråkigt.
Här i detta faller kan jag tänka mig att man tar en tub med sig på tåget eller bilen och tuben blir varm. 400 g gasol i en bil med fyra personer lär bli jobbig.
Några polska gästarbetare har dock slått rekord i detta hantverk.
Naturgas från fordonstapp som kräver 200 bars behållare i en P11.
Det small som en bomb och en blev av med ben
Tråkigt.
Här i detta faller kan jag tänka mig att man tar en tub med sig på tåget eller bilen och tuben blir varm. 400 g gasol i en bil med fyra personer lär bli jobbig.
Säkerligen inte, det skulle av polis och åklagare rubriceras som allmänfarlig vårdslöshet... Frågan är om drulleförsäkringen täcker?
- och då tror jag de flesta försäkringsbolag kvickt duckar och vägrar betala någon som
helst form av ersättning...
En gasregulator med lämplig adapter skulle kunna få det på säkrare sida.
go tur
go tur
Brännarna klarar av propanets gastryck så det behövs ingen regulator normalt.
Däremot klarar campinggasbehållare av engångstyp inte riktigt av propanetsgastryck.
En kall inte helt fylld tub gör det men det är utan marginaler , tas den in värmen kan den smälla som nästan en handgranat (i tryckvågskraft*) om man har otur.
*Det är ingen explosion med eldflämjes o splitter utan uppstår när kärlet hydraliskt trycks sönder till det briserar.Däremot kan sedan gasen antändas i en bil eller järnvägsvagn när det blandats ut med luft till antändingsbara nivåer av sönderslagen armatur/eledningar.För det lär det bli - bra tryck i den smällen ska ni veta.
Däremot klarar campinggasbehållare av engångstyp inte riktigt av propanetsgastryck.
En kall inte helt fylld tub gör det men det är utan marginaler , tas den in värmen kan den smälla som nästan en handgranat (i tryckvågskraft*) om man har otur.
*Det är ingen explosion med eldflämjes o splitter utan uppstår när kärlet hydraliskt trycks sönder till det briserar.Däremot kan sedan gasen antändas i en bil eller järnvägsvagn när det blandats ut med luft till antändingsbara nivåer av sönderslagen armatur/eledningar.För det lär det bli - bra tryck i den smällen ska ni veta.
slänger in källan: https://www.facebook.com/groups/192491514274446/permalink/776203339236591/
Ett säkert sätt och hyfsat billigt sätt - 20kr för 227gr gas mestadels butan är att köpa en adapter från Aliexpress.(köp några innan det blir dyr frakt) till CP250 flaskor (Biltema 17-594).
Fyller man helt tomma i fält är det säkert då dom bara innehåller 227 gr så man behöver ingen våg.
Fyller man helt tomma i fält är det säkert då dom bara innehåller 227 gr så man behöver ingen våg.
Lägg av
Utrycker jag mig tydligt genom säga ge fan i fyll tuber för så många fel det finns i denna tråd är skrämmande
Utrycker jag mig tydligt genom säga ge fan i fyll tuber för så många fel det finns i denna tråd är skrämmande
Okej pappa
*snyftar i ett hörn*
*snyftar i ett hörn*
Ler
Ibland är det hårt att vara människa.
Okej pappa
*snyftar i ett hörn*
Ibland är det hårt att vara människa.
Så länge flaskorna används i kallt väder och förvaras kallt (ej över rumstemperatur) så håller dom då trycket är inte högre än sommarvarm flaska med vanlig campingasol.
Problemet är just att låta bli att använda dem när det är varmt ute och garanterat alltid förvaras kallt även sommartid...
Tekniskt sett skall en flaska med EN417-klass designas för att hålla för 20 Bar övertryck (men också _skall_ gå sönder vid 24-25 Bar), men exemplaren man köper i affären är inte trycktestade för mer än den trycket innehållet ger vid +55 grader C (varenda flaska som tillverkas värms alltså till +55 grader C, (- det gäller även flaska med spray-grädden...) och man skannar profilen efteråt att flaskan inte börja likna fotboll efteråt innan de levereras vidare ut till grossisterna och senare konsumenterna) - så har man högre tryck än vad flaskans orginalinnehåll hade vid +55 grader C så är man på okänt vatten om det smäller eller inte även om det rent tekniskt sett skall hålla för ren propan även vid 55 grader C men har då exakt 0 i marginal.
I Europa så ingår det i EN417 att gastrycket på gasblandningen inte får överstiga 13.2 Bar vid 50 grader C och ger då ca 1.5 ggr i tryckmarginal för max arbetstryck vid 50 grader C gentemot när flaskan beräknas spricka upp i sina falsar. (håller man rena propangasen under 38 grader C så håller man sig under 13.2 Bar)
Observera att tryckkraven för Europa är högre än för flaskor som är tillverkade för den Amerikanska marknaden, som kan smälla redan vid 16-18 Bar medans Europa bara tillåter att flaskan blir permanent deformerad (mer rund) vid dom trycken. Riskbilden är alltså högre om man kör på USA-importerade tryckförpakningar vid samma temperaturstress.
Flaskor som normalt håller ren propan (P2000, P206 och P2012-flaska) har en säkerhetsventil för 27 Bar och är även testade för det.
Kör man på flaskor med US1-gänga/coleman-gänga (propylengasflaskor) så håller de för ännu högre tryck 30 Bar och har också säkerhetsventil.
En sak till att tänka på, ren propan har lägre densitet än butan och butanblandning med huvuddel butan.
en 450-grams flaska campingasol (1 liters innervolym) får inte fyllas med än 400 gram ren propan för samma fyllnadsnivå vätskemässigt som campinggasol (samma sak med 230-grams flaska inte fylls till mer än max 200 gram, och 100 grams flaska till inte mer än 89 gram).
Nu uppmanar jag inte att folk ens skall överväga detta med att återfylla campingasolflaskor från husvagns-flaskan (ren propan), men ger man sig ändå på det - se till att göra på rätt sätt och med kunskap och använda riktiga prylar, inte överfylla och används med reducerad vikt enligt ovan och används bara i kallt väder samt förvaras kyligt - alltid i alla lägen!!!
och slutligen så förbrukar man dessa gasolflaskor själv och helst i ensamhet, aldrig ge/låna ut någon till någon annan.
Problemet är just att låta bli att använda dem när det är varmt ute och garanterat alltid förvaras kallt även sommartid...
Tekniskt sett skall en flaska med EN417-klass designas för att hålla för 20 Bar övertryck (men också _skall_ gå sönder vid 24-25 Bar), men exemplaren man köper i affären är inte trycktestade för mer än den trycket innehållet ger vid +55 grader C (varenda flaska som tillverkas värms alltså till +55 grader C, (- det gäller även flaska med spray-grädden...) och man skannar profilen efteråt att flaskan inte börja likna fotboll efteråt innan de levereras vidare ut till grossisterna och senare konsumenterna) - så har man högre tryck än vad flaskans orginalinnehåll hade vid +55 grader C så är man på okänt vatten om det smäller eller inte även om det rent tekniskt sett skall hålla för ren propan även vid 55 grader C men har då exakt 0 i marginal.
I Europa så ingår det i EN417 att gastrycket på gasblandningen inte får överstiga 13.2 Bar vid 50 grader C och ger då ca 1.5 ggr i tryckmarginal för max arbetstryck vid 50 grader C gentemot när flaskan beräknas spricka upp i sina falsar. (håller man rena propangasen under 38 grader C så håller man sig under 13.2 Bar)
Observera att tryckkraven för Europa är högre än för flaskor som är tillverkade för den Amerikanska marknaden, som kan smälla redan vid 16-18 Bar medans Europa bara tillåter att flaskan blir permanent deformerad (mer rund) vid dom trycken. Riskbilden är alltså högre om man kör på USA-importerade tryckförpakningar vid samma temperaturstress.
Flaskor som normalt håller ren propan (P2000, P206 och P2012-flaska) har en säkerhetsventil för 27 Bar och är även testade för det.
Kör man på flaskor med US1-gänga/coleman-gänga (propylengasflaskor) så håller de för ännu högre tryck 30 Bar och har också säkerhetsventil.
En sak till att tänka på, ren propan har lägre densitet än butan och butanblandning med huvuddel butan.
en 450-grams flaska campingasol (1 liters innervolym) får inte fyllas med än 400 gram ren propan för samma fyllnadsnivå vätskemässigt som campinggasol (samma sak med 230-grams flaska inte fylls till mer än max 200 gram, och 100 grams flaska till inte mer än 89 gram).
Nu uppmanar jag inte att folk ens skall överväga detta med att återfylla campingasolflaskor från husvagns-flaskan (ren propan), men ger man sig ändå på det - se till att göra på rätt sätt och med kunskap och använda riktiga prylar, inte överfylla och används med reducerad vikt enligt ovan och används bara i kallt väder samt förvaras kyligt - alltid i alla lägen!!!
och slutligen så förbrukar man dessa gasolflaskor själv och helst i ensamhet, aldrig ge/låna ut någon till någon annan.
Senast ändrad:
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 18
- Visningar
- 3 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg