I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :)

Hittade detta på roberts sida och jag gillar sista meningen. Det blir nog en säck därifrån :)

down filling - our products are filled only with top quality natural Polish 100% goose down, fill power 750 cuin, or (in economy versions) 100% duck down, fill power 600 cuin. Our lightest bags and bags in extra version (on client's request) are filled with best Polish 100% goose down, fill power 850 cuin. We use European standard for fill power marking. We do not use so called "eurodown", a mix of goose and duck down (usually in proportion 71% goose down and 29% duck down). We do not use down taken from living birds.

Funderar på att beställa en sovsäck från Roberts.pl. De har olika priser beroende på vilket tyg man väljer, men de olika materialen säger mig inget. Är det någon som kan upplysa mig om fördelar resp. nackdelar med de olika alternativen?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag beställde i våras en Voyager Light från Robert's i Polen. Jag är mycket nöjd med den och funderar nu på att beställa ännu en - denna gång en sovsäck för vinterbruk. På sovsäck jag köpte sist finns ingen invändig krage att dra åt kring halsen för att förhindra värmeläckage. Jag undrar om man måste begära att få det när man beställer en säck eller om det bara ingår på vissa modeller. Är det någon här som vet?

På vissa sovsäckar ingår det krage, Everest, Lhotse, Makalu och Voyager om jag inte minns fel. Man kan beställa krage även till de andra modellerna om man vill. Jag har exempelvis en Voyager Light med krage.

Om du ska ha en vintersovsäck så ska du se till att den har isolering hela vägen runt om och inte som exempelvis Voyager Light som består av en över och underdel som sytts i hop så att det saknas isolering precis vid skarven. Många på Utsidan har Makalu och de verkar riktigt nöjda.

I väntans tider 2

Hej ! Jag väntar också på en säck från Roberts ! Men den som jag har beställt är en vinter säck med armar som skall klara 20 - ! Det skall bli intressant att se hur den är i verkligheten ! Roman på Roberts skulle skicka ett kort på den när den är klar för leverans . Den är troligtviss klar i slutet på veckan . Har beställt den med armar för att jag hatar dom vanliga sovsäckarna ! man ligger trångt och eländigt i vanliga säckar, så jag mailade om dom kunde göra en med armar åt mig och det kunde dom göra ,efter det att vi diskuterat hit och dit om placering , längd av dragkedja och om man skall kunna dra in armarna i säcken så vart det ett köp. Fick betala 350 euro för den och vi får väl se om den är värd det när den kommer.Kommer att lägga ut bilden på den så fort jag får den.

På vissa sovsäckar ingår det krage, Everest, Lhotse, Makalu och Voyager om jag inte minns fel. Man kan beställa krage även till de andra modellerna om man vill. Jag har exempelvis en Voyager Light med krage.

Om du ska ha en vintersovsäck så ska du se till att den har isolering hela vägen runt om och inte som exempelvis Voyager Light som består av en över och underdel som sytts i hop så att det saknas isolering precis vid skarven. Många på Utsidan har Makalu och de verkar riktigt nöjda.

För det första: vad heter en sån här krage på engelska? Jag vill kunna sova iaf i -20 C med sovsäcken. Jag är mycket frusen av mig och brukar gå efter komforttemp, inte de andra temperaturgränserna som anges. Ändå måste jag ha ordentligt med kläder på. Är det, enligt dig, några särskilda fördelar med Makalu? För mig är det viktigaste låg vikt, men priset är inte oväsentligt. Jag tänker mig att använda sovsäcken från senhösten, hela vintern samt tidig vår. Jag bor i Stockholms län och det är oftast här jag vandrar.

Jag har sedan några år haft en Robert's Makalu (-38C, 1770gr). Jag har varit riktigt nöjd med den. Dock har jag gått i väntans tider på min nya specialbeställda sovsäck från PHD. Igår kom den. En riktig dröm! En Hispar 600 med 900 down, -21C och endast 1047gr. Om en vecka åker jag och testar den på riktigt.

Mvh /Joel

För det första: vad heter en sån här krage på engelska? Jag vill kunna sova iaf i -20 C med sovsäcken. Jag är mycket frusen av mig och brukar gå efter komforttemp, inte de andra temperaturgränserna som anges. Ändå måste jag ha ordentligt med kläder på. Är det, enligt dig, några särskilda fördelar med Makalu? För mig är det viktigaste låg vikt, men priset är inte oväsentligt. Jag tänker mig att använda sovsäcken från senhösten, hela vintern samt tidig vår. Jag bor i Stockholms län och det är oftast här jag vandrar.

Roberts kallar dem "down draft collar".
"neck collar" brukar också funka.

Makalu är den lättaste av de "riktiga" vintersäckarna hos Roberts.

Bilden visar en schematisk skiss över hur dunfacken är konstruerade, sett från sidan, på Roberts varmare sovsäckar. För att förhindra "kalla fläckar" vill du begränsa dunets rörelsemöjligheter så mycket till så låg vikt som möjligt.

I Voyager är det ganska lätt för dunet att röra sig fram och tillbaka i dunkanalerna, i Makalu begränsas rörelsen lite genom att mellanväggarna sluttar, Lotse har fler och lite mindre dunkanaler än Makalu och slutligen Everest har dunkanaler i två lager vilket ger väldigt bra dunkontroll men väger mycket. Makalu kan nog sägas ha tillräckligt bra dunkontroll för acceptabel vikt.

Bilagor

• Sovsäck Konstruktion.jpg
    Sovsäck Konstruktion.jpg
    62.8 KB · Visningar: 1,076
Roberts kallar dem "down draft collar".
"neck collar" brukar också funka.

Makalu är den lättaste av de "riktiga" vintersäckarna hos Roberts.

Bilden visar en schematisk skiss över hur dunfacken är konstruerade, sett från sidan, på Roberts varmare sovsäckar. För att förhindra "kalla fläckar" vill du begränsa dunets rörelsemöjligheter så mycket till så låg vikt som möjligt.

I Voyager är det ganska lätt för dunet att röra sig fram och tillbaka i dunkanalerna, i Makalu begränsas rörelsen lite genom att mellanväggarna sluttar, Lotse har fler och lite mindre dunkanaler än Makalu och slutligen Everest har dunkanaler i två lager vilket ger väldigt bra dunkontroll men väger mycket. Makalu kan nog sägas ha tillräckligt bra dunkontroll för acceptabel vikt.

Tack så hemskt mycket för infon. Jag var inte alls insatt i det där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips