I.materialize tillverkar inte längre tystbrännarhattar för berniedawg

Ser ut som att vi som inte fått tummen loss och beställt tystbrännarhatt får vara utan:
Prognosen för återuppståndelse ser ju tyvärr mörk ut också.
Om inte någon med energi kan komma överens med honom (hörde jag Odd fånga den passningen?)
Mitt nova får väl bullra ikapp med de spetsnosiga flygplanen som ibland flyger förbi. :cool:

/Patrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tråkigt förstås för de som inte beställt.

Kanske öppnar en marknadsnisch för något nytt? Typ en Nova med tystbrännarhatt som default om inte Bernie hittar ny produktionsmöjlighet.

Eller robottillverkade efterföljare till BernieDawgs hattar.

Thure

Det är ju inte ovanligt med 3Dskrivare för plast som halvavancerad hobbypryl men att skriva ut 3D i metall är inte där ännu och frågan är om det kommer det. Tror det kommer att krävas industri-varianter pga andra smält-tempraturer.
Men vem vet, det är svårt att sia, särskilt om framtiden.

/Patrik

Det är ju inte ovanligt med 3Dskrivare för plast som halvavancerad hobbypryl men att skriva ut 3D i metall är inte där ännu och frågan är om det kommer det. Tror det kommer att krävas industri-varianter pga andra smält-tempraturer.
Men vem vet, det är svårt att sia, särskilt om framtiden.

/Patrik

Det finns många företag som erbjuder 3D-utskrifter som tjänst, även med metall. Frågan är vad man får betala för en sådan här sak? Hittar inte pris vid snabb sökning, man får begära offert verkar det som.

Sedan gäller det att rita en välfungerande tystbrännarhatt. Känns som man är inne och snor någons idé här. Där får man vara lite försiktig.

(hörde jag Odd fånga den passningen?)
Nej, det hörde du/ni inte...
Jag har alla de Gary Adams tystbrännarhattar jag behöver, och mer därtill,
dvs till såväl min bruksPolaris

som till de av brännarna i experimentkorgen som behöver en eftermarknadshatt:
Optimus Polaris - PolarDawg
Optimus-Trangia Multifuel (och Optimus Nova) - Dawg-A-Nova
Primus-Trangia Multifuel X2 (och Primus Omnifuel) - Omni-Dawg
MSR Dragonfly - DragonTamer

Och de övriga brännarna i experimentkorgen har redan egna tystbrännarhattar:
Primus OmniLight, Optimus 207b (KAP Arctic) och MSR WhisperLight Universal.
Så, oberoende av vilken riktning camping/friluftsvinden än blåser från i framtiden
så har jag nog redan en brännare som lär lösa uppgiften...

Det här olyckliga skeendet får vi nog se som ytterligare ett bevis på att man ALDRIG
ska prokrastinera eller tveka när en chans, en möjlighet eller en vara dyker upp - det
finns INGET som garanterar att den finns kvar imorgon, nästa vecka eller nästa år...

Jag lärde mig detta ett år när BILTEMA hade haft ett blått roterande borrställ (med plats
för massor av borrar!) stegade på 0,1 millimeter i sitt sortiment under flera år - som poff!
helt oväntat var borta ur nästa katalog! Jag hade (nästan) skjutit upp köpet för länge,
jag fick tag i det allra sista borrstället som butiken i Uppsala hade! Puh!
(Har aldrig någonsin ångrat det köpet, det tog många år att bestycka hållarens alla hål
med borrar, men efter sådär 5-10 år så var det också genomfört...)

Prokrastinera aldrig! Passa på när chansen flyger förbi - eller glöm hela idén!
/Odd

PS
Nu kan vi alltså inte ta in ytterligare brännare i "Fotogen i Trangia X2 -kopp"-projektet
- om de inte redan har egen tystbrännarhatt, loppet är alltså kört för utökning nu...

Senast ändrad:
PS
Nu kan vi alltså inte ta in ytterligare brännare i "Fotogen i Trangia X2 -kopp"-projektet
- om de inte redan har egen tystbrännarhatt, loppet är alltså kört för utökning nu...

Är det verkligen kört för att få fram nya tystbrännarhattar? Är kostnaden för en 3D-utskrift så hög? Jag har ingen aning om vad det kostar. Kan någon få fram ett ungefärligt pris vore det kul att höra.

Det finns många företag som erbjuder 3D-utskrifter som tjänst, även med metall. Frågan är vad man får betala för en sådan här sak? Hittar inte pris vid snabb sökning, man får begära offert verkar det som.

Sedan gäller det att rita en välfungerande tystbrännarhatt. Känns som man är inne och snor någons idé här. Där får man vara lite försiktig.
Ritning finns från berniedawg och prislappen hos I-materialize låg på 700-800 SEK inkl frakt om jag minns rätt. Vet inte om sådana obn-demandprintare vill ha garantier för minsta antal bestälningar eller klumpbeställningar - det blir ju mindre ställ-tid och -arbete om man gör flera i stöten.

Tipsa bernie om du har någon bra fungerande sida/tjänst som ersätter i.materialize.

Jag överväger att beställa en om möjlighet ges igen och priset är rimligt

/Patrik,

Nej, det hörde du/ni inte...
Jag har alla de Gary Adams tystbrännarhattar jag behöver, och mer därtill,
dvs till såväl min bruksPolaris

som till de av brännarna i experimentkorgen som behöver en eftermarknadshatt:
Optimus Polaris - PolarDawg
Optimus-Trangia Multifuel (och Optimus Nova) - Dawg-A-Nova
Primus-Trangia Multifuel X2 (och Primus Omnifuel) - Omni-Dawg
MSR Dragonfly - DragonTamer

Och de övriga brännarna i experimentkorgen har redan egna tystbrännarhattar:
Primus OmniLight, Optimus 207b (KAP Arctic) och MSR WhisperLight Universal.
Så, oberoende av vilken riktning camping/friluftsvinden än blåser från i framtiden
så har jag nog redan en brännare som lär lösa uppgiften...

Det här olyckliga skeendet får vi nog se som ytterligare ett bevis på att man ALDRIG
ska prokrastinera eller tveka när en chans, en möjlighet eller en vara dyker upp - det
finns INGET som garanterar att den finns kvar imorgon, nästa vecka eller nästa år...

Jag lärde mig detta ett år när BILTEMA hade haft ett blått roterande borrställ (med plats
för massor av borrar!) stegade på 0,1 millimeter i sitt sortiment under flera år - som poff!
helt oväntat var borta ur nästa katalog! Jag hade (nästan) skjutit upp köpet för länge,
jag fick tag i det allra sista borrstället som butiken i Uppsala hade! Puh!
(Har aldrig någonsin ångrat det köpet, det tog många år att bestycka hållarens alla hål
med borrar, men efter sådär 5-10 år så var det också genomfört...)

Prokrastinera aldrig! Passa på när chansen flyger förbi - eller glöm hela idén!
/Odd

PS
Denna har jag däremot fångat nu och lovar att inte tveka om möjligheten dyker upp igen :cool:

/Patrik

Både enklare och lättare med Kök designade med tystbrönnare. MSR Simmelight t ex.

Synd bara att MSR lade ner tillverkningen av Simmerlite runt år 2012. Men Whisperlite finns ju fortfarande i tre olika versioner (Classic, International och Universal), liksom Windpro II (= gasolversionen av Simmerlite).

Edit: Dessutom finns ju Primus Gravity (III), som med hjälp av ett särskilt ombyggnadskit kan konverteras för flytande bränslen.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips