I Hanoi, var ska jag nu?

Jag har cyklat fran Bangkok, genom Kambodja och sodra Vietnam, befinner mig just nu drygt 70 mil soder om Hanoi och har god fart norrut. Kambodja var, i mina ogon, ingen cykeldestination jag kommer att atervanda till men Vietnam har hittils varit fantastiskt trevligt. Cyklade genom mekong-deltat upp till HCMC och sedan inat landet till Dalat pa 1700 m innan jag borjade cykla norrut langs med kusten.

Drygt en manad har det tagit, med en hel del sightseeing och slappande vid kusten. Planen fran Hanoi ar att vanda soderut ett femtiotal mil och korsa gransen till Laos ungefar mitt mellan Vientiane och Luang Prabang och darefter cykla norrut mot Kina. I Kina vill jag cykla genom Yunnan, Dali Lijang, Tiger Leaping Jorge, Shangri-La och kanske Deqen. Sa langt har jag det hela ganska klart for mig...

Mitt "problem" (ett forhallandevis angenamt sadant) ar att jag inte behover vara hemma foran den 1 juni, och eventuellt har jag anda till den 1 juli pa mig att cykla... Min ursprungliga tanke var att cykla genom Tibet till Kathmandu och avsluta i Delhi (efter en manads vandring i Nepal), men Tibet verkar karvt numera (och dessutom valdigt kallt i mitten pa mars da jag tror jag kan vara i Deqen...).

Jag behover ideer fran folk som har cyklat i den har delen av varlden och i princip ar jag oppen for alla forslag.

En tanke ar att cykla till Deqen och sedan lata en resebyra transportera mig genom Tibet, men detta ar dyrt (sa in i helvetes dyrt!) och jag tanker att jag faktiskt kan vanta med Tibet tills man kan cykla dar igen (vilket inte alls ar omojligt om ett ar eller tva om allt vill sig val...). Ett annat alternativ ar att flyga till Kolkata (eller Delhi) och sedan cykla till Kathmandu genom Sikkim. Jag reste i Sikkim for tva ar sedan och kan tanka mig att det ar en trevlig vag att cykla in i Nepal. Eller sa flyger jag till Delhi och cyklar en runda upp till Manali och Leh, ett omrade jag ocksa besokt tidigare.

Ett tredje alternativ ar att inte alls aka till Indien och Nepal (och aka dit och vandra utan cykel nan senare i ar eller nasta ar, eller cykla fran Istanbul (dit jag tidigare cyklat fran Malmo) till Delhi, jag ar fortfarande ung och stark och fri!) utan forsoka fa en sammanhangande cykeltur som avslutas nagon gang i juni nagonstans i varlden. Det ar forhallandevis billigt att flyga var som helst ifran numera sa det spelar ju egentligen inte sa stor roll var.

Ett fjarde ar att cykla hemat, men jag har svart att greppa hur langt det ar, vilken vag som ar naturskonast och hur lang tid man far rakna med att det tar.

Hanoi - Laos - Yunnan, efter mitten pa mars ar det snurrigt!
Min plan ar halvfast till och med Yunnan, men aven dar finns utrymme for forandringar. Manga skribenter pa det har forumet efterlyser tradar som inte handlar om cykelutrustning! Ni hjalpte mig att kopa cykel for ett och ett halvt ar sedan nar jag borjade cykla, nu kan ni fa ge mig tips pa var jag ska cykla ocksa! :)
 
Fortsätt!

Låter som en fantastiskt fin resa och jag är riktigt avis!
Du skall givetvis följa din plan att ta dig till Tibet/Indien via vackra Laos och Yunnan om du redan befinner dig i området. Se om du kan ta dig från Hanoi till Luang Prabang via Nam Can och väg7 och stanna vid Plain of Jars. Sedan har du några fina backar på vägen upp till LP.

Cyklade Singapore - Kunming -03 och på väg norr ut från LP hörde vi att vägen var blockerad av jordskred. Så vi tog vi en avstickare Muang Ngoi och fortsatte med båt norr ut till Muang Khua då det var osäkert om det gick att ta sig in i Kina från Phongsali. Var en fantastisk resa genom djupa floddalar och tät djungel. Sen var det ganska tuff cykling upp till gränsen med Kina.

Men vägen norr från Jinghong till Lincang var något av det jävligaste jag cyklat. Belöningen i form av ett otroligt vackert landskapet med terrasser med te odlingar och många olika folkslag gjorde det väl värt. Mer bra info här!

Hade en vän som cyklade den vägen du tänkt ta från Dali via Tibet/Nepal till Indien. Tror att de tog sig över gränsen till Tibet tidigt på morgonen innan gränskontrollen öppnat för att slippa ordna med visa. Blev stoppade ett par gånger före Lhasa men jag har för att de ändå fick cykla vidare. Ev går det att ordna med ett visa i Dali eller Kunming genom att boka en gruppresa som du kan ha i bakfickan om du blir stoppad. Mycket har tyvärr hänt ang läget i Tibet sedan 2002 så kolla upp det noga.

Året innan cyklade jag genom södra Vietnam från gränsen vid Lao Bao men det var en stor omställning att komma från lugna och vänliga Thailand/Laos till kaoset på highway 1. Var ett par veckor före kinesiska nyåret när miljoner människor är på väg hem. Hörde att de öppnat flera gränsövergångar i norr sedan dess.

Vad tycker du själv om Vietnam? Har du råkat ut för några falska sedlar, säljare som utan att blinka lägger på en eller två nollor eller prejad av någon busschaufför som aldrig missar ett tillfälle att skrämma cyklister med sina kompressor tutor? ;)
 
Redan nu har jag andrat min plan lite och tanker vika in i Laos redan i hojd med Dong Ha, norr om Hue. Vintermonsunen overraskade mig lite och det ar plotsligt regnigt och blasigt. Att cykla norrut pa Hwy 1 i flera dagar till, i konstant motvind och regn tilltalar mig inte och istallet for att ta nya Ho Chi Minh highway (Hwy 14-15) i Vietnam kanner jag att det kan ge mer att cykla en langre stracka genom Laos

Sedan kan jag eventuellt vika in i Vietnam igen vid Dien Bien Phu (som tydligen har oppnat) for att besoka Hanoi och sedan upp mot Kunming. Att soka nytt visum ar anda billigare an att forlanga det, som enligt resebyraer i Saigon skulle ta 9 dagar (!?!?).

Vietnam har varit trevligt. Sarskilt cyklingen mellan Saigon och Quy Nhon, via Dalat och Nha Trang. Kuststrackan fran Nha Trang till Quy Nhon var valdigt vacker (och lugn trots att det var Hwy 1), likasa vagen ner till Nha Trang fran Dalat. Vagmaten ar lite halvtrist (mycket kallt kott och ris), men jag har atit gott i staderna och frukostorna med fyllda baguetter kan ju halla en levande lange! Nagra falska sedlar har jag hittat langs med vagarna men aldrig fatt som vaxel, blivit lurad har jag nog blivit tusen ganger men man borjar ju lara sig vad saker och ting ska kosta... Lastbilarnas tutor hor jag i huvudet pa natterna!

Tack for tipsen om Laos och Yunnan, jag tror det kan bli trevlig cykling! Det verkar ju som om man haller sig pa Hwy 13 norrut och att den ska vara lugn och fin...

Just nu lutar mitt huvud at att forsoka arrangera nagon form av jeeptur genom Tibet, har foljt utvecklingen sedan i somras och det verkar onekligen sa att det ar valdigt (valdigt) svart att ta sig igenom pa egen hand just nu. Istallet for bara en granskontroll har de nu flera checkpoints hela vagen till Lhasa och aven om turister har borjat ta sig in pa egen hand igen sa ar det stor skillnad mot att kunna gora det pa cykel... Det ar ju liksom inget tvivel om att man ar dar illegalt om man ses komma cyklande.

Det stor mig lite, men om jag bara kan hitta nagot som inte spranger planboken sa sparar det mig mycket klydd att slippa packa ihop och flyga med cykeln, och aven om jag hellre hade sett Tibet "pa riktigt" sa ar det ju sakert valdigt trevligt att se det genom rutan pa en jeep. Man kan ju rulla ner fonstret....
 
Och, en helt annan sak, hur i helvete ska jag halla vikten? Jag ater och ater och ater men har nog tappat 5-7 kg pa en och en halv manad. Jag har alltid tappat vikt nar jag rest tidigare, och pa min Malmo-Istanbulcykling forlorade jag val ett par kg men nu forsvinner jag bokstavligt talat!
 
Intressant att läsa dina intryck! Det verkar ha blivit mindre brottslighet för när jag var där gick det inte en dag utan att nått hände. Speciellt Da Nang och Na Trang tyckte jag var obehagliga kvällstid. Tvingades betala extra för att för att förlänga visat i turistbyrån, då man inte kunde gå direkt till visapolisen som man gjorde i Hue. Chefen för de statliga turistbyråerna i Na Trang var tydligen släkt med polischefen... När jag kom tillbaks till hotellet hade chefen radat upp ett berg av läsk, öl och sprit ute i ’jul-gåva’ till den lokala ordningsmakten. Kvällen efter fick jag skicka hem två blonda unga svenskor som bodde på samma hotell som mig med rickshaw. De hade troligen svept några spetsade gratisdrinkar för när jag fick tag på dem på väg att hoppa i vattnet och var inte kontaktbara. Senare på natten försökte den ena hugga mig kniv då jag lovat hotellchefen att vakt vid dörren för att de inte skulle rymma och bli utslängda. Träffade även flera backpackers som råkat ut för väskryckande mopedister som enligt rykten tillhörde gäng kontrollerade av polischefen osv.

Hade också svårt att stilla hungern och som du tappade jag flera kg varje vecka. Är nog inte så farligt bara man äter varierat och ser till och få i sig tillräckligt med näring så att kroppen inte bryter ner och använder muskler som bränsle. Jag försöker undvika sockersött godis och läsk då det ger humör svängningar och svampväxt i skrevet mm som i sin tur kan ge upphov till irriterande sår. Skippar numera även deo då det hämma kroppens förmåga att reglera temperaturen genom svettning. Fickoperera inflammerade svettkörtlarna i Chiang Mai året därpå.

Brukar köpa med en extra portion med stark currygryta eller väl genomstekta kycklingspett när jag äter middag som till mellanmål dagen där på. Märkte att Pho’n inte räckte långt och det blev ofta tre eller fler lunchstop. De där baguetterna med paté som du nämnde var då godare och hyfsat mättade. Har alltid konserver med tonfisk/sardiner i väskan som extraproviant. Är även bra att ersätta de där broskbitarna de envisas med att lägger i Pho-soppan! I Laos hittade man ofta kaloririka friterade bollar fyllda med bönröra eller sticky rise med kokosmjölk kokta i bamburör. Maten och kulturen är för övrigt lik Thailand då de är som svenskar och norrmän.

Vägen du tänkte ta in i Laos är nog den jag tog ner ifrån gränsövergången vid Lao Bao. Området norr om vägen är det som amerikanerna kallade De Militariced Zone under kriget och är en ända lång uppförsbacke. I Laos slipper du nog monsunen men vägen från Lao Bao upp till Vientiane är nog inte lika intressant som att fortsätta på Ho Chi Min Highway upp till Hanoi. HCM-Hwy var ett lapptäcke av dåligt underhållna småvägar, åtminstone söder ut, när jag var där. Men de verkar ha investerat en hel del i att uppgradera vägnätet.

Väl i Laos har du en ny bred väg bort till Uthomphon och Mekong floden. Den höll vietnamesiska ingenjörstrupper på att bygga om när jag kom farandes. Intressant och se hur de rev upp den gamla vägen på flera platser samtidigt för att arbetet skulle gå fortare. Ev har man byggt upp väg 23 och broarna söder ut från Muang Phin som jag cyklade från Bolaven platån. Bombades sönder och samman under kriget men på LP-karta var den angiven som huvudled! Jag kom här söder ifrån efter ett en fin vecka i Thousand Islands deltat på gränsen till Kambodja. En bit efter Salavan försvann den dåliga asfalten och det blev lös sand i flera mil som var väldigt svårcyklad i hettan. Norr om Tumlan blev den sönderkörda lervägen allt mindre innan den försvann helt i ett nätverk av leriga stigar. Så det var ett styvt jobb att släpa fram cykeln genom skogen som ersatt vägen och leta upp byar för vatten och flottning över floderna. Men skall du norr ut efter gränsövergången bjuder nog vägen strax efter Sepon på bättre cykling!

Men att korsa gränsen en gång till i norr verkar som en omväg om du sedan skall vidare upp till Yunnan. Tänkte du ordna nytt visa till Vietnam i Vientiane?
Se upp om du beställer från ett ombud på landsbygden. Jag fick betala ett kraftigt överpris för mitt visa och de berättade inte att man kan ange vilket datum det skall börja gälla. Dagarna började därför ticka så fort det var utfärdat så jag förlorade över två veckor och var sedan tvungen att förlänga det två ggr. Ha det fint och njut av cyklingen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
halmstadanders Afrika, när var hur Långcykling 12
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
DaveOutdoor Marin Muirwood var? Långcykling 8
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
perosen var hitta finare navdynamo (DH-3N71 etc)? Långcykling 3
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
KLAGER Det var en gång en cykel Långcykling 2
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
PK Neelix Var cykla kring Umeå? Långcykling 1
igs DRESINCYKLING VAR ? Långcykling 5
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
Daddy Cool Genomresa Danmark! Hur? Var? Långcykling 3
The_Lost_Cyclist cykelsem var? Långcykling 5
ehn Var julklapparna inte tillräckligt hårda? Långcykling 0
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
stellan Begagnade racercyklar - Var? Långcykling 4
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Domningar i skrevet - var tog lille vännen vägen Långcykling 38
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...