Hyra tält?

Tältcentralen

Har för mig att man kan hyra på ett företag som heter tältcentralen på birger jarlsgatan här i stockholm.

Moskosel

På Moskoselkåtans hemsida finns en förteckning över vilka som hyr ut deras kåtor. Kanotcentralen i Vaxholm hyr ut 9-manna modellen.

Varning för Tältcentralen

Hyrde tält hos Tältcentralen för ett par veckor sedan, kostar 400 för en vecka. Tältet som skulle vara "det bästa" var ett Rusta som du kan köpa för ca 500 på postorderföretaget som jag tror heter Rusta till och med. Det var väldigt lätt att sätta upp men där slutade fördelarna. Förutom att själva tältet var för kort om man är 175 cm lång så var det smutsigt, luktade mögel och hade hål både i botten och i toppen. Företaget visade ingen som helst ånger över att hyra ut ett tält som det regnade in i och som var mögligt. Trist tycker vi.

Nettan & Maggan

Håller med!

Jag har både hört och läst det ena och andra om Tältcentralen, men efter ett besök måste jag säga att det blev det sista. Jag var inne för att kolla upp om det fanns några intressanta tyger men affärsinnehavaren verkar ha mycket dålig koll på de tyger han säljer samt dess värde. Jag tycker att det är på tok för dyrt.

Hyra på fjället

Hade också Tältcentralen som tidigt alternativ när jag jagade hyrtält sommaren 2000, men efter ett besök i butiken strök jag det snabbt. Efter fruktlösa försök i Stockholm försökte jag hitta uthyrare i Kiruna, utan resultat. Lösningen blev till slut att hyra ett Haglöfs Twin Peak på Kebnekaise fjällstation, men det kanske inte hjälper dig... Playground på Adolf Fredriks kyrkogata i Stockholm säger sig hyra ut prylar, men jag vet inte om det gäller tält. En trevlig affär är det i alla fall, så att fråga där skadar nog inte.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips