Hyra kajak som överviktig?

Hej!
Jag blev medbjuden på en aktivitet där vi ska paddla kajak, vilket låter riktigt kul!
Tyvärr är jag dock rädd för att jag ska vara för stor/överviktig för att få plats och vara med.
Misstänker att det är svårt att få något exakt svar från ett onlineforum, dessutom så kan ju kroppsvikten sitta ganska olika på oss tjejer. (Jag är kort ca 160 cm och rätt rund om mage/lår - finns det någon form av mått eller liknande som man skulle kunna utgå ifrån?)

Känns som en så pinsam sak att fråga om, då jag själv är väldigt självkritisk och medveten om min övervikt. Vill helst undvika att behöva skämmas framför folk i ett sådant sammanhang, där man ju bara vill kunna ha roligt tillsammans. Jag har ju paddlat när jag var yngre, men då har det varit kanot/kanadensare? (osäker på vad det kallas, men det var en större variant där vi satt 2-3 personer). Vet att jag då tyckte det var underbart att komma ut i naturen samtidigt som man fick motion.

Till saken hör att jag har letat runt på internet om ämnet, men endast hittat info om att det ska gå att köpa kanoter i olika storlekar. Hittar ingen information om vilka kajaker som går att hyra på de olika uthyrningsställena i närheten.

Tyvärr vet jag ännu inte vart det är vi ska hyra kajaken, det hade ju varit enklare att fråga dem direkt tänker jag.
Jag undrar om det är någon här som har koll på hur det brukar vara på ställen där man hyr ut - är det väldigt olika?
Mina funderingar ligger i om det brukar finnas olika alternativ att välja mellan, eller om min oro är obefogad då det bör finnas ordentligt med plats?

MVH
//Anglah
 
Hej, jag blir glad att du ställer frågan! Alla som planerar aktiviteter för andra bör ju vara medvetna om att människor har olika fysiska förutsättningar, och att det kanske inte är så roligt att lämnas med en massa oro och frågor. Det är nyttigt att bli påmind om detta!
Tyvärr kan jag inte ge något säkert svar på din fråga. Det finns ju kajaker som tar hög maxvikt och rymmer stora människor. Och om man hyr ut kajaker vill man väl att så många som möjligt har möjlighet hyra kajak, så man borde ju se till att ha flera varianter att välja på. Men det är tyvärr mest antaganden. Hoppas någon annan kan ge bättre svar!
 
Svårt att ge exakta svar utan att veta vilka kajaker som är aktuella eller vilka mått du har.

Men med det sagt så vill jag säga att jag var rätt stor när jag började paddla. Vet inte exakt men kanske 115 otränade kilon. En del kajaker gick kanske lite djupt men var aldrig ett problem sett till sjödugligheten men det blir ju lite tungt att paddla. Men det fanns å andra sidan expeditionskajaker som blev för lätta ifall jag försökte paddla dem tomma eller näst intill.

Rent utrymmesmässigt var det väl aldrig så stora problem. Kroppen brukar ju forma sig efter utrymmet iaf.

De flesta firmor har lite olika kajaker för att passa olika behov.
 
Utbud kan se väldigt olika ut men generellt brukar uthyrningskajaker vara av nybörjarmodell som är lite bredare och vanligen i plast och inte de supersnabba supersmala i glas eller kolfiber.

Exempel på mått i sittbrunnen för en sådan är 91X45cm (format i oval) men det varierar såklart något, främst på längden. Det kan även upplevas som trångt inne i själva kajaken om man är ovig och har svårt att sitta med benen rakt utsträckta framåt.

En annan typ av kajak är "sit-on-top" där man inte ska ner i en brunn utan sitter mer som i en kanot. De blir nog betydligt enklare om man är stor eller om tycker en sittbrunn blir för klaustrofobisk.

Om du vet var ni ska paddla kan du sannolikt gissa dig till uthyrningsställe om det känns jobbigt att fråga den som ska hyra kajakerna.

Hoppas att du kommer iväg och att du hittar en kajak att trivas i.

/G
 
Tack för alla svar, blir glad att höra att det ändå låter som att det inte är helt omöjligt :p Vill ju gärna komma igång med motion och så mer framöver, var en gång i tiden ganska vältränad (men kan ju inte leva på gamla meriter, haha). Sker via jobbet, så jag kan säkert få mer info angående vilket ställe det är när jag kommer tillbaka från semestern.

Är inte helt ovig, men mina höfter är nog ganska precis så att de kan komma igenom 45 cm på bredden...

Vi befinner oss i Göteborg, så det verkar finnas några olika ställen :)
 
Hej anglah !

Den kajak som har stor sittbrunn är Prijon Yukon Expidition och den är stabil och
kan bära stor vikt.

Den har slutat tillverkas men dyket på på blocket tittt som tätt.

Kolla på den är mitt tips !

Hälsningar
Lennart
 
Kajaker kan ju vara olika och passa olika människor, och uthyrningsställen har nog ofta kajaker åt nybörjarhållet. Men för att vara säker, du kan kanske ta reda på i förväg vart det är, och åka dit och kolla att dom har något som passar ?
 
Jag har själv ofta svårt att krångla mig ner i kajaker pga onödigt långa ben. Min spontana känsla är att korta ben och breda höfter är ett klart mindre problem än långa ben, men det är bara min gissning. Enklast är väl att jämföra sittbrunnens bredd med höftbredden (det borde vara det begränsande måttet).

Jag gissar också (igen) att hyrkajaker är rätt lika, så du borde kunna ringa valfri uthyrare och fråga vad de tror.
 
Plan A - Ring uthyraren och kolla, de borde kunna svara på dina frågor.
Plan B - Många uthyrare har även kanoter/kanadensare. Det finns garanterat någon i gänget som känner sig lite osäker med kajak och gärna delar en kanadensare med dig.
 
Tänkte först bemöta Camp Davids kommentar, men det skulle bara spåra ur, så vi skippar det och håller oss till ämnet.

Många renommerade tillverkare för kajaker gör modeller för storväxta paddlare, men det betyder inte att alla passar in i dessa. Vissa har helt enkelt för breda höfter, för kraftiga lår eller för långa ben, sistnämnda är det mest vanliga som även Bigfoot skriver helt rätt.
Och många uthyrare håller sig till en eller 2 märken och har dessa inga kajaker för väldigt stora personer så går det inte att lösa. I USA har man delvis "recreational kayaks" som passar även en klientel med extrem övervikt, men jag har aldrig sett dessa kajaker här i Sverige.

Till TS kan jag bara rekommendera att kontakta uthyraren ni skall ha och kolla med dem. Men då ska man vara lite mer specifik än " Jag är kort ca 160 cm och rätt rund om mage/lår ". Eller så kollar man om det är möjligt att komma i förväg och provsitta. Inget konstigt med det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elgen88 Hyra kajak i Småland (Emån) Paddling allmänt 1
nomadliv Hyra och paddla kajak i Finland? Paddling allmänt 6
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
salgo60 Hyra kajak i London Paddling allmänt 2
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
Hedman Hyra kajak i Norge? Paddling allmänt 0
Melkor Hyra kajak nära Käringön Paddling allmänt 4
apfaktor Hyra kajak i Bergen... Paddling allmänt 2
NorthernLight Hyra kajak i Finland? Paddling allmänt 10
johan01 Hyra kajak bolmen eller åsnen?? Paddling allmänt 6
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Lars H Var hyra kajak i Venedig? Paddling allmänt 1
sebastian_a hyra kajak i Blankaholm, går det? Paddling allmänt 1
Albertsson Hyra kajak på västkusten, billigt? Paddling allmänt 3
erila107 Hyra kajak i Smögen/Malmön Paddling allmänt 2
johan5588 Hyra kanot/kajak vid hjälmare kanal ?? Paddling allmänt 0
Joakim Ambrosson Hyra kajak av DIG? Reval Duo.. Plz!!?? Paddling allmänt 3
salgo60 Hyra kajak öregrund Paddling allmänt 2
sejacobssoni Hyra kajak på Korsika Paddling allmänt 0
fson Hyra kajak längre tid? Paddling allmänt 1
BillyLindqvist Hyra kajak? Paddling allmänt 3
MatsAre Hyra kajak på Kreta? Paddling allmänt 0
bjwe Hyra kajak söder om Stockholm Paddling allmänt 8
racketlonmästaren Hyra kajak i närheten av Smögen på västkusten Paddling allmänt 5
Mattedd Hyra kajak i Skåne Paddling allmänt 0
oyen Hyra kajak i Kroatien? Paddling allmänt 1
johanv Hyra kajak Norrbottenskusten Paddling allmänt 4
Plastex Kan man hyra vettig kajak på Öland? Paddling allmänt 0
Kalle G hyra kajak Åland Paddling allmänt 2
malou hyra kajak på Öland? Paddling allmänt 0
Jag vill hyra din kajak under några sommarmånader... Paddling allmänt 0
perrac Hyra kajak i halmstad? Paddling allmänt 0
OutThere Hyra kajak till helgen? Paddling allmänt 16
Patricoh Var kan jag hyra kajak i Norge, sor trondelag? Paddling allmänt 0
Macaco Hyra kajak på Tjörn. Paddling allmänt 1
Katta Hyra kajak i Oskarshamn? Paddling allmänt 1
Palle07 Att hyra kajak på Åland. Paddling allmänt 2
ssvoh Var skall man hyra kajak? Paddling allmänt 2
uffemora Hyra kajak Paddling allmänt 0
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
JimmyB. Hyra packraft i närheten av Kalmar Paddling allmänt 3
lawe Hyra packraft Paddling allmänt 1
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
elgen88 Hyra kanadensare och vara ute över en helg Paddling allmänt 0
bigfoot Kajakval för innerstaden: luft-, falt-, hyra? Paddling allmänt 28
buzztr Hyra surfski i Malmö Paddling allmänt 1
ElinAnk Hyra kajak.Kungälv Paddling allmänt 0
Kennan423 Hyra ally kanot Paddling allmänt 5
gerritholl hyra packraft Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.