Hyperaktiv, vill till sarek till våren/tidig sommar

Hej, varit medlem ett tag, ny på forumet.

Fick smak för vandring med två korta sarekturer i somras i ungefär samma område (sitojaure-cykelstigen-skierfe, =nybörjarsvängen).

Har nu i vinter köpt på mig bättre tält och annan utrustning och skulle ju helst vilja prova ut dem NUU.
Men lite mer rimligt resonerat, finns det någonstans man kan vandra i Sarek vid våren/försommarn eller måste man vänta till slutet på Juni?

Andra förslag än Sarek är självklart också välkomna, så länge det innehåller lite höjdmeter :)

/Rickard

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej, varit medlem ett tag, ny på forumet.

Fick smak för vandring med två korta sarekturer i somras i ungefär samma område (sitojaure-cykelstigen-skierfe, =nybörjarsvängen).

Har nu i vinter köpt på mig bättre tält och annan utrustning och skulle ju helst vilja prova ut dem NUU.
Men lite mer rimligt resonerat, finns det någonstans man kan vandra i Sarek vid våren/försommarn eller måste man vänta till slutet på Juni?

Andra förslag än Sarek är självklart också välkomna, så länge det innehåller lite höjdmeter :)

/Rickard

Våren/försommaren brukar gå bra i Norrbotten. Om du bara tar i beräkningen att dessa årstider infaller i mitten/slutet av juni, om du är på fjället ;).

Det vi i södra Sverige kallar vår är att betrakta som vinter/vårvinter i norrbottensfjällen.
Och då är det skidor som gäller :).

//J

Hey, jag bor i norrbotten, ge er nu!

Självklart har jag på känn hur det ligger till, men finns det något sevärt vandringsstråk som tinar fram liite tidigare? Är annars beredd på förlängd säsong med dunsäck som hävdas klara nedåt minus 10 + reactor sovsäckskokong. Dock, längre ner än strax under nollan hade jag väl inte tänkt mig såhär i början, men det är ju bra att vara lite beredd.

Det sägs att Padjelanta är populärt under mars om man är utrustad med skidor, tänkte försöka hitta nåt lite mer lättillgängligt för en weekendrunda.

Hey, jag bor i norrbotten, ge er nu!

Självklart har jag på känn hur det ligger till, men finns det något sevärt vandringsstråk som tinar fram liite tidigare? Är annars beredd på förlängd säsong med dunsäck som hävdas klara nedåt minus 10 + reactor sovsäckskokong. Dock, längre ner än strax under nollan hade jag väl inte tänkt mig såhär i början, men det är ju bra att vara lite beredd.

Det sägs att Padjelanta är populärt under mars om man är utrustad med skidor, tänkte försöka hitta nåt lite mer lättillgängligt för en weekendrunda.

Ok :). Men jag vidhåller att vår/försommar på fjället betyder mitten-slutet av juni om vi snackar norrbotten.

Så om du inte vill som du skrev vänta till dess så får du nog åka långt söderut för fjällvandring. Södra Dalafjällen tinar fram i början/mitten av maj, grövelsjön/rogen några veckor senare. Södra jämtlandsfjällen, brukbart från mitten av juni men kan vara mitt i värsta vårfloden om mkt snö.

Om du inte måste vara på fjället kan säkert muddus vara ett alternativ i maj.

Tack! Lutar nog åt att jag snällt får vänta in våren här uppe, men kul med lite alternativ iaf.
Muddus har jag hört berömmas tidigare, det kan vara något.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips