Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag använder de gamla försvenskade namnen då jag lärde mig dom en gång i tiden.
Bild 3 är över Pårtemassivet med sjön Tjeurajaure till vänster i förgrunden. Den vackra Njåtjosvagge längst uppe till vänster.
Bild 4 har Tarrekaisemassivet i förgrunden till vänster. Vallevagge och Tjuoltadalen mer till höger. Tsatsamassivet med omgivande toppar i bakgrunden till höger. Jag var uppe på en av topparna i det massivet bara en dryg vecka innan Du flög över och då var det helt snöfritt.
Fotografen er Petter Bjørstad, men jeg har gleden av å finne ut av hva han har fotografert. Store deler av sør-Norge og midt-Norge er nå samlet her.
Jeg er litt fortvilet mht. svenske og samiske navn. Inntil jeg får meg svenske kart, så blir det miks av det ene og det andre. Har aldri vært i området, så jeg må støtte meg på ulike kilder.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...