Huvudsaken att man är torr om fötterna…..

Blöt javisst!

Att vandra i svenska fjäll innebär (nästan alltid) att man är blöt! Nog bara att finna sig i. Lite jobbigt på morgonen innan man kommer igång men sen går det ju! Däremot har jag alltid "får-inte-bli-blöta-kläder". Garanterat torra kläder när jag kryper in i mitt tält. Sen finns det lite mindre proffsiga knep. En stark plaspåse mellan sockarna, strumpor under kläderna osv. Sen är det nog bara att gå sig varm!

Många turer har jag gjort och alltid varit blöt, men lycklig!

Börje

Om det är oproffsigt eller inte att försöka ha torra sockar på fötterna vid vandring kommenterar jag inte. Jag tycker i alla fall att det funkar bra att torka sockarna vid ljumskarna. Där alstras det mycket värme och rörelsen gör att fukten snabbt ventileras ut. Sedan får man givetvis se upp så man inte blir kall där nere. Då är det nog bättre med våta fossingar.

Kanske även ska förtydliga vad jag menar. Jag stoppar ner övre ändan av sockan (normalt torr) under resåren i underbyxan, och låter sockan hänga ner i byxorna. Alltså, inget vått inne i kallingarna - det skulle nog inte funka så bra.
/R

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
dave1; sa:
"Under sträng kyla har jag testat gummistövlar med urtagbar filtinnersko (nokia) och sk "luddar" i filtmaterial med goda erfarenheter. De senare är ju dock känsligare för väta. Dock så är det ju som väl är ganska svårt att "plurra" när det är riktigt kallt mitt i vintern."

Gummistövlar med filtinnersko är sköna så länge som de är torra. Om man går eller på vintern skidar en längre tid och inte har möjlighet att torka både gummistövel och filtinnersko, så uppstår det en massa kondens av fotsvett inne i gummistöveln vilket till sist även blöter ner filtinnerskon. Om det är rejält kallt fryser detta sedan slutligen till is inne i stövel...

Därmed är det inte nödvändigt att "plurra" för att med gummistövlar bli blöt om fötterna på vintern.

I armén upplevde jag och några kompisar att våra filtinnerskor frös fast i gummistöveln då det flera dagar var ca -25 grader.

Hmm.. jag upplevde själv aldrig några sådana problem med "filtgummistövlarna" utan tyckte de fungerade ganska bra när det var rejält kallt. Man kan nog ganska långt förhindra att filtinnerskon blir fuktig genom "rätta" strumpor. Men det e klart att det finns bättre val, men i armén hade vi inte det valet. Jag ger åtminstone 3,5 fuktiga sockor i betyg till stövlarna! :)
Till surjamten vill jag bara förtydliga att när jag skrev att jag brukade ha mina innerstrumpor i sovsäcken så är de inte våta, snarare möjligen fuktiga. De är av syntetmaterial och brukar i princip ha torkat från det jag tar av mig dom till det att jag kryper ner i sovsäcken. Är de våta har jag dom inte i sovsäcken, så jag håller egentligen med dig.

/David

Neoprenstrumpor

Har ej läst alla inlägg så jag kanske upprepar någon annans ord.

Förra vintern använde jag neoprenstrumpor i mina turpjäxor. Man blir förvisso blöt (av svett) men fötterna hålls varma ändå eftersom neoprenet inte tappar isolerande förmåga (därav att det används i våtdräkter).
Jag körde genom 15 cm vatten, kängen läckte men jag kände inget mot foten.
Det var dock aldrig kallare än -10 så jag vet inte vad som händer vid extremare kyla. Dessutom torkar ju neopren inte på samma sätt som andra strumpor eftersom de inte "andas" (Man måste vända på strumpan för att torka). Jag kan tänka mig att bara man inte låter strumpan frysa, dvs förvarar i/under sovsäck så funkar det.

Om det blir väldigt kallt, så man vet att ingen riktig väta kan komma utifrån utan all väta är svett, skulle jag testa neopren innerst och en yllestrumpa utanför. Har dock inte provat detta.

Vore kul att höra om någon annan har erfarenhet av detta.

Neoprenstrumpor är för övrigt suveräna vid sandal-vad på sommaren.

/daniel

Våta sockor

I påskas när snön var mer flytande än fast gjorde jag en tälttur. Pga blötan höll inte de välinsmorda pjäxorna tätt mer än de första dagarna. De fyra sista kvällarna satt man i tältet och vred ur sockor och sulor som var mättade på vatten.
Jag lyckades alltid starta med torra sockor eftersom jag torkade inner och yttersockor på kroppen oavbrutet vilket fungerade bra. Man bör nog inte byta sockor mitt på dagen pga att de är blöta under en tälttur eftersom fler sockor då blir blöta och man känner inte av blötan när de väl sitter på kroppen. Det är bara när man trär på dem som det känns obehagligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips