Hur varm blir bromsen vid firning?

Ja den var lite kul! Jag för min del har i första hand oroat mig för repet, men eftersom det är av nylon tycks ju detta test avfärda även den risken.
 
När de riggar någon form av "firningsmaskin" i filmen, går repet av av värmen eller tar det helt enkelt slut?

Oavsett verkar det ju som att det börjar utvecklas ganska kraftig rök ut ATC:n innan repet går av. Det jag tar med mig: Om det börjar bolma ur hinken vid extremt snabb firning (Förbi getingboet på Galgeberget till exempel) firar man helt enkelt lite långsammare.
 
Jag undrar om röken inte i själva verket är damm, eller snarare sand och skit som kommer ur repet?

Galgeberget är verkligen en utmaning i det här sammanhange; mot långsamma firningar är det ju viktigt att ställa både de getingar som du nämnt, samt den tid man exponerar repet för myrsyra i de imponerande stråk av myror som går att finna över bergets branta toppsvan. Speed is safety, har man ju hört.

Beträffande temperaturen på bromsen har jag noterat att det känns som ett veritabelt problem när utetemperaturen är över 25 Celsiusgrader. Troligen är det dock i första hand så att man då kommer upp några grader till vilket är kritiskt för hur man ska uppfatta temperaturen vid beröring. Jag har ju lyckats bränna mig lindrigt på bromsen, och det är ju särskilt lätt när man skyndar sig för att få bort bromsen från repet. Det är ju skönt om man nu skulle kunna dra slutsatsen att någorlunda normala firningar rimligen inte värmeskadar repet.
 
Jag har åtminstone en gång sänkt en person vid topprepsklättring och fått se ett rep-färgat moln yra runt en kristall....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.