Hur välja kikare

Hej
Jag har önskat mig en kikare av mina föräldrar och de har krävt en nogrannare önskan än så.
Varken jag eller de kan så mycket om kikare så jag vänder mig därför till er.

Mina önskemål kring kikaren
* Handkikare som kan följa med överallt
* Relativt lätt
* Användbar för att kika på fåglar även utan fullt dagsljus
* Gärna någolunda vattentät

Jag kommer att använda kikaren i fjällen, på havet, längs vägen och gärna varje dag. På väg till plugget passerar jag ofta lite större fåglar som jag skulle vilja kika lite närmre på.

Vad ska jag titta efter när jag väljer? Vad skiljer olika kikare åt, förstoring samt ljusstyrka? Vilken prisklass bör jag lägga mig i?

Per
 
Bra länkar där! Mycket matnyttigt.

Alla förespråkade dock att det skulle klämma kännas och kikas innan köp. Vilket jag går med på. Därför blir följdfrågan om det finns några försäljare av kikare i Malmö/Lund eller därikring.

Per
 
Jag var i en liknande sits för ett tag sedan och hade nästan exakt samma urvalskriterier. Till slut valde jag en Focus Action 8x32. Den är liten nog att ha hängande innanför jackan, hyfsat lätt, vattentät och gasfylld samt har (för mina behov) acceptabel ljusstyrka och skärpa. Om jag minns rätt kostade den precis under 700 kr när jag köpte den, vilket kändes rätt OK. Ett bättre och dyrare val jag också tittade på var en Kamakura, samma dimensioner, men priset var högre än vad jag var villig att betala. En billigare kikare vågar jag dessutom ha med mig där den behövs.
/RJ

http://www.pricerunner.se/pl/329-889608/Kikare/Focus-Action-8x32-priser
 
Men vad skiljer en kikare för 1000 från en för 2000?
Om det är samma förstoring och frontlins. Skiljer det då i vikt eller kvalité på linserna?

8x förstoring känns som något jag kan känna mig nöjd med. Hur stor frontlins vill jag då ha? 32 verkar vanligt. Är det tillräckligt för att kunna användas vid mulet/skymning/ tät skog?

Per
 
Men vad skiljer en kikare för 1000 från en för 2000?
Om det är samma förstoring och frontlins. Skiljer det då i vikt eller kvalité på linserna?

8x förstoring känns som något jag kan känna mig nöjd med. Hur stor frontlins vill jag då ha? 32 verkar vanligt. Är det tillräckligt för att kunna användas vid mulet/skymning/ tät skog?

Per

För mer pengar får du sånt som bättre precision i infästningen av linserna, bättre glas i linserna, bättre antireflexbehandling och bättre servicemöjligheter om kikaren går sönder. Mina subjektiva upplevelser av dyrare kikare är också att de är mer vilsamma för ögat att titta igenom, särskilt under längre stunder. I vissa fall känns det dessutom som att man får ett bredare fält där bilden är riktigt skarp.

Att jag valde 32 mm linser var därför att det är 63% större ljusinsamlande yta än på en 25 mm lins, och för att 42 mm kikare var för tunga. När ljuset börjar bli dåligt tycker jag att det är läge att ta fram en 7x50 eller liknande, men är det bara lite mulet så har jag inga problem med min 8x32.
/RJ
 
Missade Vibbes kikartråd helt när det begav sig. Skummat lite nu och den är ju helt... kalas!??

Köpte för någon månad sedan en Bushnell Legend 8 x 26 som jag tycker håller bra kvalitet.
Fick en Swarowski 8x30 för över 20 år sedan som har grym optik, bra skärpa, färgåtergivning och är alldeles, alldeles underbar... men den började kännas lite väl tung och otymplig.

Jag har väl inte letat järnet men kikat (höhö) på ett antal de senaste åren och jag har haft svårt att hitta någon ny kikare som var nättare och lättare men som ändå kändes okej att titta i. Jag tycker alltför många är aningen skeva (kanske infästningarna av linserna) men den Bushnell jag hittade tycker jag funkar okey. Den är inte som den gamla men schysst ändå och jag blir inte skev i huvudet av den...

/Tjo
H
 
Men vad skiljer en kikare för 1000 från en för 2000?
Om det är samma förstoring och frontlins. Skiljer det då i vikt eller kvalité på linserna?

8x förstoring känns som något jag kan känna mig nöjd med. Hur stor frontlins vill jag då ha? 32 verkar vanligt. Är det tillräckligt för att kunna användas vid mulet/skymning/ tät skog?

Per

32 mm bör räcka om du köper en hyffsat bra kikare. Skymningsprestanda påverkas såklart av hur stor frontlinsen är men kvaliteten på antireflexbehandling har också stor betydelse. Med en bra/dyr kikare ser du mycket bättre vid dåliga ljusförhållanden.

Testa kikaren i lite snett motljus, då ser man stor skillnad på bra och dålig antireflexbehandling.

/Fredrik
 
Du bör sträva efter så stor utgångspupill som du vill bära. Ett klokt sätt att få lättare kikare är att ha ett monouclar, dvs en enögd kikare, väger lite mindre än hälften av en jämförbar dubbelkikare.
Med de krav som du ställt upp verkar ca 6-7 mm utgångspupill rätt rimligt. Titta på 7x42 och 6x36 oxså. 8x förstoringsgrad kan bli skakigt när du går och åker skidor. Duger 6-7x för de som använder kikare regelbundet duger det säkert för dig oxså.
Bl a Swarowski och Optolyt gör bra kikare. Priserna du kommer upp i ligger en rejäl bit över dina 2000.
Mattsons och BA-foto i Lund brukar ha en hel del olika kikarmodeller i lager. De har båda kunnig personal.
//J
 
Nu har jag kikat

Tog en tur till Lund för besök på de två fotoaffärerna på Klostergatan.

Tittade på och genom följande modeller:
Focus 8x42 Outdoor WP 1995:-
Opticron 8x42 Discovery WP 2495:-
Zenith 8x42 WP 1995:-

Nu blev det inte särskilt vetenskapligt då jag körde med och utan glasögon i de olika butikerna, och dessutom på olika avstånd och ljus. Zenithen kändes ganska bra, den kollade jag i utan glasögon. De andra två hade jag svårt att få riktigt skarpa. Vet inte om det hade med dioptriinställning och sånt (hade på 0) och tittade på en uppsatt provlapp. Opticronen var lite tyngre och kändes inte riktigt lika bra i handen (även om den säkert har bättre optiska kvalitéer). Den kändes dock som att den var lite robustare och tåligare.

Jag tror att det väger lite mellan Zenith och Focus. Så vad säger ni? Är det något att ha? (Och ja, prisklassen är denna, 1500-2500)

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adelanteeee Välja första hjälpen kit - lifesystems Utrustning allmänt 38
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
fridkulla Välja ryggsäck Utrustning allmänt 15
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
salsas Ryggsäck- vad skall jag välja? Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...