Hur välja kikare

Försvarets materiel....

...säljs just nu ut till allmänheten i stora mängder.
Gamla Carl Zeiss "6x30B" från 50-talet brukar man få tag på för 4-500kr. Jag kan inte tänka mej något mer prisvärt.
Inte vattentäta, det är ett minus (men går att skruva isär och städa upp om det skulle behövas).
Okularinställning. För mej är det ett plus eftersom jag måste ´kalibrera´ flera gånger om dagen och det går snabbare med okularinställning. (Militärer har aldrig varit räddda för den lösningen)
Visst, för 4-500 får man acceptera några repor på okularlinsen, men det har mycket liten betydelse i praktiken.
På plussidan ett gigantiskt synfält, bra skärpedjup, snabb fininställning (när det behövs), hyfsad antireflexbehandling, ganska liten och nätt, riktigt bra upplösning. Lugn och ljusstark bild.

Skärpedjup? Det verkar som att ´exklusiva´ konstruktioner tillåter ögats muskler att samarbeta med optiken så man upplever att stort skärpedjup även om det optiskt/teoretiskt sett givetvis är samma som för billigare linssystem.
Den måttliga förstoringsgraden får vägas mot hanteringsmässiga fördelar.
Sammanfattingsvis en häpnadsväckande bra kikare för under en 5hundring, håller minst 50 år till.
/Lasse
 
En kikare

som du använder dagligen bör dels vara lätt dels ha bra mekanisk och optisk kvalitet. Om man inte är fanatisk fågelskådare så är 8X20 från Leica, Zeiss eller Swarovski pålitliga och bra val som du kommer att ha glädje av under många år.

Läs gamla kikartrådar det finns flera läsvärda med länkar till oberoende tester. Sök t ex på porroprisma

Takkantprismakikare är inte lika prisvärda som porroprismakikare. För 2000 kanske t om 1000 får du en bra porroprismakikare men inte en riktigt bra takkantprismakikare.

En 8X30 väger i stort sett 3 ggr så mycket som en 8X20 kikare.

Thure
 
FMs 6x30 väger ca 725 g och 7x42 ca 785 g, märks i halsen efter lunch.
Min 8x20 väger ca 200 g. Föreslagna 8x20 ligger i +4 kkr klassen.
//J
 
Focus och Zenith ligger på 640-650, Opticron något tyngre, 800?

Jag har ju alltid ryggsäck att ha kikaren i, visst ska jag palla med att rycka upp den när jag ser en fågel. Men det får man lära sig. Kanske går att göra någon lösning med axelremm eller höftbälte.

Det jag misstänker med en minikikare är att den kommer kännas lite väl smal. Den kommer klart hänga med överallt och användas men i och med att jag söker en medelväg innan tub och hela den grejen. Jag ser klart fördelen med en tub för ren skådning och en minikikare för lite mer allmänt tittande. Men jag vill ju kunna använda min kikare till både det ena och det andra, även om det tyvärr blir lite tyngre och bökigare. Hur ligger Zenithen i vikt (tro nu inte att jag låst mig vid den bara för att den ligger som favorit just nu), det står att den är gjord för "låg vikt med högsta optiska kvalité". Hur stor bör nypan med salt vara i detta resoneman?

Tittade även lite på porroprisma, men takkants kändes mycket smidigare vilket är viktigt för användarvänligheten. Dock så är det synd att dra ner på kvalité för användarvänlighet.

Det är inte lätt dethär :)

Tack för alla svar och synpunkter
även till dig seobserver, överblick är viktigt
 
Tips på var man kan hitta en sån? Gärna postorder...

Jag handlade två ex av en kringresande hedersman på en höstmarknad (Rabbalshede) förra året. Såg att han hade även i år, så det är väl lite av standardsortiment i liknande stånd (militär överskottsmateriel). Alla med marginella defekter. Perfekta ex går tydligen till samlare(?) för betydligt större belopp, förmodligen via andra kanaler. Små repor på okularen är i regel utan praktisk betydelse, men det kanske inte är så välbetänkt att handla begagnat lågpris på postorder.
/Lasse
 
Senast ändrad:
Frågan är hur många

kikare du vill ha.

Om det bara är en så kan en 8X30 vara en vettig kompromiss. Men många som har fågelskådarintresse har tre kikare. En tub, en handjagare för hårdskådande t ex 8X42 och en minikikare typ 8X20.

Jag har personligen en 8X20, en 8X30 och en tub. Samtliga dessa exemplar har jag haft 15-20 år och sett i det perspektivet blir kikarna inte dyra per utnyttjandedag. Överlägset flest dagar ute är det 8X20 som hänger med men är huvudändamålet fåglar så blir det 8X30 + tuben. Jag har alltid kikare med på skidor, skridsko, längre cykelturer, längre vandringar, paddling och segling. Däremot inte alltid kikare när jag går i skogen med hunden.

Thure
 
Tips på var man kan hitta en sån? Gärna postorder...

Det undrar även jag, då jag fått veta att utförsäljning av militärt materiel till privatpersoner strider mot konkurrenslagstiftningen?

Däremot finns det mängder med militära Zeiss (Zeiss militära avd. heter Hensholdt) på ebay.de till priser kring tusenlappen.
 
Minikikare

Minikikare är det ju flera som har förespråkat.
Jag vet inte varför, men jag har fått för mig att minikikare oftast har sämre kvalité...Men så borde det ju inte vara. Flera talar ju gott om dessa och den uppenbara fördelen är storlek och vikt. Finns nackdelar eller fler fördelar?

Finns det kikare i samma gamla prisklass (1500-2500) eller vad får man ge för en minikikare. Tips på bra modeller (som inte är svindyra)?

Per
 
Clas Ohlsons Tubkikare? någon som har provat den

Tubkikare.
Gummiklädd, vädertåligmodell med zoomfunktion. Zoomokular: 9-27x förstoring. Ljusöppning: 50 mm.

Är lite intresserad av denna modell, är den bra?

go strong helper
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adelanteeee Välja första hjälpen kit - lifesystems Utrustning allmänt 38
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
fridkulla Välja ryggsäck Utrustning allmänt 15
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
salsas Ryggsäck- vad skall jag välja? Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.