Hur väger man ryggsäckar egentligen?

Vad tror ni om att väga er själva med och utan tom ryggsäck? Krångelpellar..

Funkar förvisso med full packning, men det blir nog lite för trubbigt mätsätt om man vill veta mer exakt vad ryggsäcken kan väga. Dessutom tål nog inte den aktuella vågen sådana vikter ;)

Nåväl, mitt förslag är att knöla ihop säcken i en vanlig 20-liters plasthink. Sedan är det bara att dra bort hinkens vikt.

Mvh /Joel

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
En fiskvå g är ju inte sååå noggrann, en sån här är bättre å dyrare:
CH.jpg

Men Öringens ;) lösning med lådan borde räcka till.

Tack alla. Nu ska jag gå och testa. Bäst hade det förstås varit med en våg som man kunde hänga säckarna i, men jag tänker inte investera i någon sådan. SÅ viktigt är det inte (däremot är det möjligt att jag kommer att höra mig för i bekantskapskretsen om någon har en jag kan låna, om allt annat skiter sig...)

Om inte hinkvarianten funkar (balansmässigt) kanske jag riggar en "gå-på-plankan"-modell, där jag placerar vågen på en plan hög planka mellan två...nånting... och sedan trär på en byxgalge över den så att kroken hänger fritt under vågen, och så kan jag hänga ryggsäckarna på den. Sagt och gjort, nu går jag och testar!

Resultatet! Jag är spänd av förväntan. Hur gjorde du, och vad vägde ryggsäcken? Vilken ryggsäck är det du har? :)
Själv har jag en Haglöft Matrix 70L som väger 1963 gram.

Mvh /Joel

Uppenbart är att den lätta UL-säcken rullas till en korv och vägs!
Klumpar har jag vägt på glasskiva och de över 5kg gått att väga med personvågen.
Men bäst känns de under kilot.
//J

Testat!

Så här blev det! Vågen på panelbräda över vindsöppningen (mest praktiskt eftersom ryggsäckarna ligger på vinden), och så en uppochnervänd byxgalge som man hänger upp ryggsäcken på så att den kan dingla fritt. Tadaa!
ef3262d2e53240d461da128ab17be5ad.jpg

Ramryggsäcken landade alltså på modiga 1158 g.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips