Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur uppbokade blir nattågen?
- Trådstartare _benjamin
- Start datum
När jag kollar på nattåget till Kiruna och vidare från Stockholm ser jag att det gällande avgångar 27/7 och framåt inte går nattåg hela vägen utan blir byte i Boden.
Dessutom kommer man fram mycket senare. Om man som jag vill kliva av i Abisko så blir det inte många timmar kvar av dagen innan man behöver hitta en lägerplats.
Då blir det tydligen att ta flyget i år igen. (Fyll i med svordomar efter personlig preferens).
Dessutom kommer man fram mycket senare. Om man som jag vill kliva av i Abisko så blir det inte många timmar kvar av dagen innan man behöver hitta en lägerplats.
Då blir det tydligen att ta flyget i år igen. (Fyll i med svordomar efter personlig preferens).
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
FAN!!När jag kollar på nattåget till Kiruna och vidare från Stockholm ser jag att det gällande avgångar 27/7 och framåt inte går nattåg hela vägen utan blir byte i Boden.
Dessutom kommer man fram mycket senare. Om man som jag vill kliva av i Abisko så blir det inte många timmar kvar av dagen innan man behöver hitta en lägerplats.
Då blir det tydligen att ta flyget i år igen. (Fyll i med svordomar efter personlig preferens).
Lite tidigt att fastslå det väl? Det står "banarbete planeras" för tåg 94 som går direkt och det bör bli ändringar framöver. Men det är klart, vi som var hoppfulla på samma sätt förra året hamnade ju på flyget. Tror ändå att ansvariga har lärt något av det strulet.När jag kollar på nattåget till Kiruna och vidare från Stockholm ser jag att det gällande avgångar 27/7 och framåt inte går nattåg hela vägen utan blir byte i Boden.
"Tror ändå att ansvariga har lärt något av det strulet"
HAHAHAHA!!!
Det kanske är för att biljettpriserna på järnväg är väl billiga som dom inte har råd att fixa fram fler sovvagnar och underhållet är så eftersatt ?
Som jag förstått det har järnvägsnätet aldrig burit sina totala kostnader genom intäkter från person- och godstrafik, utan det är den total samhällsnyttan som varit hela poängen.
Det är väl samma sak nu. Skall man minska på vägburna fordon och öka chansen att nå vissa miljömål så behövs förmodligen järnvägen. Då landar det i politiska beslut, och bland politiker är pajkastningen om miljö och klimat minst lika aktiv som i vissa trådar här på utsidan
Artikel från 2016 och inget har väl egentligen ändrats sedan dess:
kvartal.se
Det är väl samma sak nu. Skall man minska på vägburna fordon och öka chansen att nå vissa miljömål så behövs förmodligen järnvägen. Då landar det i politiska beslut, och bland politiker är pajkastningen om miljö och klimat minst lika aktiv som i vissa trådar här på utsidan
Artikel från 2016 och inget har väl egentligen ändrats sedan dess:

Vem vill betala för fungerande järnväg? – Kvartal
Det svenska järnvägsresandet ökar och infrastrukturen är otillräcklig. Detta problem löses inte genom något återförstatligande av hela järnvägsmarknaden. Snarare måste Sverige bestämma sig för vad järnvägen får kosta – och garantera att den verkligen får de pengar som är nödvändiga. Problemen...

Som jag förstått det har järnvägsnätet aldrig burit sina totala kostnader genom intäkter från person- och godstrafik, utan det är den total samhällsnyttan som varit hela poängen.
Så kan det nog vara.
Fast man kan ändå tycka att det borde gå att ordna en lösning om sov/liggvagnarna är så efterfrågade så folk inte får plats.
Jag lyckades faktiskt boka en återbetalningsbar resa till riksgränsen T&R för 2300kr i sovvagnskupé respektive liggvagnskupé. Försökte jag boka via STF's SJ tjänst kostade samma resa 3300kr...Visst är SJs algoritmer för prissättning rena svartkonsten ibland, men det där stämmer åtminstone inte om man är ute tidigt. Jag har just bokat en återbetalningsbar biljett Riksgränsen-Stockholm C med sovplats från Boden i början av augusti för 1291 kr (med STF-rabatt). Jag tycker inte det är dyrt.
Då är det bara att fundera ut en lämplig rutt för 5 vandringsdagar.
Ja den utlovade 10%-procentig rabatten verkar tillämpas slumpmässigat. Det är viktigt att kolla parallellt med SJs ordinarie bokning.Jag lyckades faktiskt boka en återbetalningsbar resa till riksgränsen T&R för 2300kr i sovvagnskupé respektive liggvagnskupé. Försökte jag boka via STF's SJ tjänst kostade samma resa 3300kr...
clindh
Forumvärd
OT-diskussionen om flyg vs tåg är nu flyttad hit
www.utsidan.se
Tåg vs flyg
Tåg till Abisko i sovkupé kommer väl att kosta 4000kr. Som jämförelse går en flygbiljett till Seattle med Finnair på 4500kr, och går fortare. Ganska absurt.
Liknande trådar
- Svar
- 43
- Visningar
- 6 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg